A koronavírus-járvánnyal gyakoribbá vált, sőt egy jódarabig nem is volt más választásunk, mint hogy az éttermekből elviteles formában szerezzük be ételeinket, de tulajdonképpen már korábban is előfordult, hogy vagy a maradékot csomagoltattuk be vagy egyéb okok miatt eleve elvitelre kértük például az ebédünket. Ezt rendszerint egy külön megvásárolandó műanyag dobozba kapjuk, ami plusz kiadással jár és legfőképpen plusz szeméttermeléssel, mellyel már amúgy is telítve van bolygónk. Még ha előre felkészülünk is, és ételhordót viszünk magunkkal, az sem jelent mindig megoldást, hiszen higiéniai okokból az étterem megtagadhatja az abba történő kiszolgálást.
Erre a problémára találtak egy ésszerű megoldást a Felelős Gasztrohős Alapítvány alapítói, akik egyébként már közel egy évtizede dolgoznak azon, hogy népszerűsítsék a fenntartható étkezést, életmódot lakossági szemléletformálással, illetve vendéglátóhelyeknek is tartanak környezetvédelmi tanácsadásokat. A RAKUN Dobozközösség lett a megoldás, mely a csökkenti a hulladékképződést és élelmiszer-higiéniailag is biztonságos. A rendszer működésének lényege, hogy az együttműködő éttermek és a vásárlók között egységes, jól tisztítható, többször használható dobozok vannak forgásban, melyeknek bérleti díja van, de ez jóval alacsonyabb költség, mint a megvásárolt, vagy az étel árába beépített műanyag doboz ára, amik használat után a kukákban végzik.
A RAKUN Dobozközösség immáron Budaörsön is megjelent, s ebből az alkalomból néhány kérdést tettünk fel Varga Juditnak, aki a Rakun Kft. társalapítója és a dobozrendszer egyik kitalálója.
Hogyan működik a RAKUN Dobozközösség rendszere?
Az éttermek vendégei a RAKUN Dobozközösség nevű applikáción tudnak havonta előfizetni arra, hogy használhassák a dobozokat az összes RAKUN elfogadóhelyen, korlátlan alkalommal. Az egy dobozos előfizetés díja 500 forint egy hónapra, olcsóbb tehát, mint egy specialty kávé. Ráadásul, ha a vendég általában olyan étteremben vásárol, ahol külön díjat számítanak fel a csomagolásért, akkor ez az 500 forintos befektetés már néhány rendelésnél megtérül.
Ha jól értem, a dobozokat a vendégek veszik meg önöktől és nem az éttermek. De mivel teszik az utóbbiakat érdekeltté abban, hogy partnerek legyenek a használatukban?
– A dobozokat senki nem veszi meg, azok a Rakun Kft. tulajdonában maradnak. Az éttermek nettó 100 forint/db áron bérlik őket tőlünk, ami jóval kedvezményesebb, mint a darabonként 40-120 forint közötti egyszer használatos csomagolóanyagok költsége. Valamelyik fél mindenképp spórol tehát – vagy az étterem, vagy a vendég -, de az eddigi visszajelzések alapján nem ez az elsődleges motivációja sem a felhasználóinknak, sem az éttermeknek, hanem a hulladékmegelőzés. Már a covid előtt is sokan rendeltek házhoz vagy szaladtak le egy ebédért, amit aztán az irodájukban fogyasztottak el. Az utóbbi évben viszont hihetetlenül megnőtt a főtt ételek csomagolásából eredő hulladéktermelés, és ez már azokat is zavarja, akik egyébként nem tartják magukat „sötétzöld” környezetvédőnek. A Vendéglátás magazinban olvasható, hogy évente 15 millió tonnányit használunk azokból az egyszer használatos műanyagokból, amire korlátozás lépett életbe július 1-én.
Milyenek ezek a RAKUN dobozok?
Lekerekített sarkú, téglalap alakú fémdobozok, BPA mentes tetővel. A doboz végső elhasználódása után (akár ezerszer újratölthető) teljes mértékben újrahasznosítható. Az már csak hab a tortán, hogy a RAKUN dobozok minőségben is sokkal jobban, mit az eldobható társaik: cseppmentesen zárnak, higiénikusak, szépek, és nem oldódik ki belőlük semmilyen káros anyag. (A dobozokat a Wessling Laborban vizsgáltattuk be.)
Hány budaörsi étterem a partnerük?
– Egyelőre az AROMI Étterem a partnerünk, de nagyon várjuk, hogy további helyek is jelezzék felénk, hogy szeretnének RAKUN elfogadóhelyek lenni.