„A Herman iskola és az Auchan sarkán lévő körforgalom ritka buta megoldásokat kapott” – írja Jóri Ferenc egy közösségi oldalon, annál a posztnál, amelyből kiderül, hogy tegnap reggel ott ütött el egy autó egy gyalogost.
A balesetről a rendőrség nem adott ki közleményt, így az is csak a közösségi oldalon lévő bejegyzésekből tudható, hogy a balesetet szenvedett férfi gyakran fut arra és szerencsére csak könnyebben sérült meg. Ez azonban felhívja a figyelmet több közlekedési szabályra, amit sajnos sokan, gyakran szegnek meg és kissé zavarosak is.
Jóri Ferenc tehát így folytatja kommentjét: „Ha a lakótelep felől jössz autóval, akkor alapvetően elsőbbséget kell adni a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak, akiknek – lévén saját bringasávjuk van – itt le sem kell szállniuk a drótszamárról. Ha a körforgalomból az Auchan felé szeretnél kikanyarodni – itt volt a baleset – akkor változik a kép. A gyalogosoknak természetesen elsőbbség jár a zebra okán, DE! – a kerékpárosoknak itt egy kis „macisajt tábla” van kitéve, és itt már meg kell állniuk, hogy ők adjanak elsőbbséget a kocsiknak. Hiába van saját bringasávjuk. Ez a helyzet addig érvényes, amíg a bringán ülnek. Ha leszállnak róla, akkor máris gyalogosnak számítanak és mehetnek át a zebrán, mert elsőbbséget kapnak az autósoktól.
A Baross utcai másik kijáratnál – a Károly király utca felé – és a Bretzfeld utca felé se kerékpárosnak szóló tábla, se kerékpársáv nincs. Itt a bringásnak elvileg le kellene szállnia és áttolni a kerékpárt a zebrán.
Egy szó, mint száz: a négy kijáratra kitalált háromféle megoldás bárkit összekavar.
A balesetről: nagyon-nagyon sajnálom a futót, de – mint háromszázezer kilométert baleset nélkül levezető sofőr – bízvást mondhatom, hogy az óvatosságból soha nem elég.
Ez a zsúfolt körforgalom az autósoknak is nagy kihívás – lásd fentebb – mert egyrészt folyamatosan balra(!) kell figyelniük, hogy mikor tudnak behajtani (vagy beugrani) a körforgalomba. Ehhez hozzájön még a szokatlan sebességgel mozgó, párhuzamos pályán közlekedő kerékpáros/futó is, aki egy nagyobb „rössel” behajtó, majd rögvest az Auchan irányába kikanyarodó járműtől – a sebesség miatt – nem biztos, hogy TUD elsőbbséget kapni. A féktáv nagyúr. Autónak, kerékpárosnak és futónak is van féktávja, bármilyen szokatlanul hangzik.
Amikor gyalog járok errefelé, mint autós ember meglehetősen feszült vagyok, ha itt kell átmennem a zebrán. Hiába van elvileg elsőbbségem a zebránál való áthaladáskor. Elsőbbségem akkor van, ha megadják. És ha gyalogos vagyok, nincs rajtam a kasztni, hogy védjen.
Nagy a forgalom és emiatt nagyon megosztott a járművezetők figyelme. Ez egy veszélyes hely.
Gyalogosként mindig törekszem arra, hogy ilyen esetekben meglegyen a szemkontaktus a vezetővel (tudjam, hogy észrevett), vagy inkább megvárom, amíg valamelyik autós kolléga átenged a zebrán.
A sportemberünknek gyors felépülést, az erre közlekedőknek nagyobb türelmet és több odafigyelést kívánok!”
Cikkünket megküldtük a rendőrség sajtóosztályának is, hogy reagáljanak rá, amint megérkezik a válasz, frissítünk – a szerk.