A Veolia veszi át a távhőszolgáltatást a BTG-től – interjúnk az energetikai szolgáltatások igazgatóval

0
899
Budaörs, 2010-09-14 Városképek a BTG-nek. A lakótelep hőközpontja

Budaörs távhőszolgáltatását korábban az önkormányzat saját cége, a BTG Kft. látta el, ám az idén az önkormányzat koncessziós pályázatot írt ki, melynek nyertese a Veolia Energia Magyarország Zrt. Így 2022. január elsejétől egy új cég, a Budaörs-Hő Kft.vesz át a feladatot. Jelent-e ez bármilyen, a fogyasztók szempontjából azonnal és hosszabb távon érzékelhető változást? – egyebek között ezt kérdeztük Császár Csaba, energetikai szolgáltatások igazgatótól.

Azt, hogy önök vették át a feladatot az önkormányzat saját cégétől, jelent-e bármilyen, a fogyasztók által érzékelhető változást?

A fogyasztók számára nem jár érzékelhető változással a távhőszolgáltatás üzemeltetőjének váltása. A Veolia Energia Magyarország Zrt. a Budaörs Város Önkormányzata által kiírt közbeszerzés nyerteseként 25 évre szóló koncessziós szerződést kötött a budaörsi távhőhálózat üzemeltetésére. A szerződést szeptember 27-én írta alá az önkormányzat és az új szolgáltató. Az új távhőszolgáltató neve BUDAÖRS-HŐ Kft. lesz, mely a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal engedélyezésének függvényében, a tervek szerint 2022. január 1-én kezdi meg a működését. Ez a változás a felhasználókat közvetlenül nem érinti, hiszen a szolgáltatás igénybevételével a fogyasztók és az új szolgáltató között automatikusan létrejön a szerződéses kapcsolat. Az új koncessziós megállapodás után azonban a jövőben tovább javulhat a távhőszolgáltatás hatékonysága, erősödik az ellátás- és üzembiztonság, illetve újabb fogyasztók távhőrendszerhez való csatlakozására is számítunk.

Az egyes fogyasztóknak tehát nem kell önökkel új szerződést kötniük? De kitől kapjuk, illetve kinek utaljuk a jövőben a számlát? És a távhődíjat, melegvíz-szolgáltatási díjat stb. a hatályos jogszabályok betartása mellett (rezsicsökkentés…) az önkormányzat, önök vagy közösen határozzák meg? Nem formailag, tartalmilag kérdezem. Marad-e például az alapdíj+mért fogyasztás szerinti elszámolás rendszere?

A BUDAÖRSHŐ Kft. a jövő év közepén tervezi új szerződések megkötését a felhasználói közösségekkel a jelenlegi szerződésekkel megegyező tartalommal és azonos feltételekkel. Ez az adminisztrációs lépés tehát nem jelent érdemi változást a szerződéses konstrukcióban, sem az ellátásban. Az adminisztráció menetéről a felhasználókat részletesen tájékoztatni fogjuk.  A távhő- és melegvíz-szolgáltatás díját továbbra is az árhatóság határozza meg, tehát változatlan marad a megszokott alapdíj és a mért fogyasztás szerinti hődíj elszámolása is.

Hol működik majd az ügyfélszolgálat?

Az ügyélszolgálat a tervek szerint a budaörsi lakótelepen, egy erre a célra bérelt irodában működik majd. A pontos helyszín még nem hivatalos, de az új szolgáltató időben tájékoztatja majd ügyfeleit a részletekről.

Miért pályáztak a koncesszióra?

A Veolia Energia Magyarország Zrt. már több mint 25 éve a magyar energetikai piac meghatározó szereplője. 25 városban van jelen távhőtermelőként, és 13 városban szolgáltatja a távhőt, köztük Ajkán, Cegléden, Dorogon, Dombóváron, Esztergomban, Érden, Nyergesújfalun, Siklóson mintegy 20 ezer lakossági és intézményi felhasználó számára. A vállalat logikus és megalapozott lépése volt tehát a pályázás a budaörsi távhőhálózat üzemeltetésére. Hosszú távú, szakmai befektetőként a Veolia célja, hogy minden helyszínen megbízhatóan termelje és szolgáltassa a távhőt, minél több fogyasztó számára. Ahol lehetséges, szolgáltatásainkat megújuló energiaforrások segítségével biztosítjuk, ezzel is hozzájárulva a fenntarthatóbb, környezetkímélő energiafogyasztáshoz.

Mikortól és milyen kisebb és nagyobb beruházásokat terveznek a fűtőműben vagy a hálózatban a szolgáltatás javítása érdekében?

Az új szolgáltató célja és törvényi kötelessége a szolgáltatás folyamatos, üzembiztos fenntartása, amelyhez a jövőben elengedhetetlen lesz a műszaki rendszerek szakszerű karbantartása és persze a szükség szerinti fejlesztése is. Az indulás után ez a következő évek feladata lesz. Minden fejlesztési tervet egyeztetni fog a szolgáltató az önkormányzattal.

A koncessziós díjat mi alapján számolták ki és a tervezett beruházásokkal együtt mennyi idő alatt kalkulálnak megtérüléssel?

A koncessziós díj a felek között lefolytatott tárgyalások eredményeként alakult ki, melynek összege független a beruházástól. A koncessziós díjat az önkormányzat saját hatáskörében fogja felhasználni. A tervezett beruházásokat az új szolgáltató nem a koncessziós díj terhére, hanem saját hatáskörben fogja megvalósítani az üzembiztonság fenntartását szem előtt tartva.

Mint mondta, szándékukban áll bővíteni a távhőszolgáltatásba bevont épületek, intézmények stb., tehát az ügyfélkör számát is. Milyen mértékben?

A későbbiekben meg fogjuk vizsgálni annak lehetőségét, hogy a rendszer kapacitásának erejéig milyen lehetőség van a távhőrendszer bővítésére, de egyelőre ennek nagyságát nem tudjuk. Munkatársaink és az új szolgáltató mindent meg fog tenni annak érdekében, hogy a szolgáltatóváltás zökkenőmentes legyen. A fogyasztókat időben tájékoztatni fogjuk a szolgáltató-váltással kapcsolatos információkról és az esetleges teendőkről, ahogyan tettük ezt a tavaly az ajkai távhőszolgáltatás átvételekor is.

A cégről bővebben: https://www.veolia.hu/hu A cég központja, illetve székhelye is Budaörsön található, a Szabadság út 301. alatt.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here