„A digitális szülői felelősség, hogy mennyi időt tölt el a gyerekünk a képernyő előtt, és az az idő hasznos is legyen.”
30 országban 180 oktatási intézmény, 210 ezer gyerek (360 ezer olyan, aki legalább egy bemutatón részt vett). És mégsem egy multicégről van szó, hanem a Logiscoolról, amit tíz évvel ezelőtt – hol másol? – Budaörsön alapított egy házaspár dr. Breuer Anita és Csitári Gyula.
A cél akkor az volt, hogy a saját két gyermeküknek találjanak egy jó, informatikát oktató iskolát, és miután nem találtak, hát megcsinálták nekik. A cél ma már az, hogy néhány éven belül 1 000 000 (1 millió!) gyerek vegyen részt a Logiscool valamelyik, a digitális világban eligazító, egyedi fejlesztésű kurzusán a világban. Akár ugye Budaörsön, Budapesten (ahol már több helyen jelen vannak), vidéken vagy a Fülöp szigeteken, Új Zélandon, Szingapúrban, Mexikóban, Dél Afrikában (és sorolhatnánk), ahova már szintén eljutott a hírük.
A tizedik születésnapi ünnepségre tegnap, azaz január 23-én délután a sajtó (köztük lapunk) munkatársai is meghívást kaptak, és ott voltak természetesen az alapítók, a franchise hálózathoz csatlakozott további, helyi iskolaalapítók, a pénzügyi befektetők, néhány szülő és persze gyerekek. A bemutatkozó, emlékező és értékelő beszélgetést, vissza- és előre tekintést Szabó Patrícia vezette, de a „hivatalos” rész előtt és után bárkivel lehetett szabadon beszélgetni és egyéni kérdéseket feltenni.
Budaörsi újság lévén mi értelemszerűen azt tudakoltuk Anitától, hogy a vállalkozásukat 2014-ben miért pont Budaörsön hozták létre, hogy fogadták őket a városban, milyen a kapcsolatuk az itteni iskolákkal, illetve mennyire sikeresek most, tíz év elteltével a budaörsi tanfolyamaik, szakköreik és táboraik. „Jelenleg is a budaörsi a mintaiskolánk, ide hívjuk az érdeklődőket, hogy megnézzék a működést. És azért Budaörs, mert ez a város a szívünk csücske, itt dolgozott a férjem a Logiscool előtt is, ide jártak a gyerekeink óvodába, iskolába, nagyon nyitott, az innovációra fogékony a légkör. Az iskolákkal – és nemcsak az általános iskolákkal, hanem most már az Illyés Gyula Gimnáziummal is – nagyon jó a kapcsolatunk. Rendszeresen tartunk náluk bemutató órákat és szívesen küldik hozzánk a gyerekeket.”
A születésnapi ünnepségen Anita és Gyula elmesélték, hogy az ötlettől az elhatározásig, hogy létrehozzák az iskolájukat mintegy fél óra telt el, illetve 2014. január 27-ig, amikor délután 3-kor az első 106 gyerekkel elkezdődött az oktatás, talán néhány hét. „Bízunk abban, hogy akik ezen részt vettek, azokban ez pozitív nyomot hagyott” – mondta Anita. Amihez Gyula hozzátette, hogy a franchise hálózat kialakításába csak belesodródtak, hiszen nagyon gyorsan és rengeteg érdeklődést, ajánlatot kaptak, hogy máshol is kellene ilyen. De külföldre 2018-ban már tudatosan mentek újabb partnereket találni. „Vannak sikeres és talán kevésbé sikeres partnereink is, de mindenkit az jellemez, hogy borzasztóan hiszünk benne„ – fogalmazott a házaspár. És ami talán a legfontosabb és többször is elhangzott az ünnepségen, hogy a gyerekek nagyon szeretik és élvezik a tanórákat, nem is igazán tanulásként élik meg, hanem játék számukra, amikor megírják például életük első saját számítógépes játékuk programját.
Azt pedig, hogy a programozás mire nevel, kicsit később már Balogh Petya, a Logiscool első komolyabb külsős befektetője, az RTL Cápák című műsorából közismert üzletember fogalmazta meg: .„..mert a programozás nagyon egyszerű. Van egy célom, amit kisebb és kisebb, egyre kisebb lépésekre bontok… Aki ezt megtanulja, annak kinyílik a világ és sokkal sikeresebb felnőtt lesz, mint akik ezt nem tanulják meg„. A befektető szemszögéből a Logiscool „jó üzlet és nagyon jó cél is, hogy együtt hatásunk legyen a világra.„
A franchise partnerek közül is megismerhettünk négyet Óbudától Szentendréig, és nem meglepő módon az elhivatottságon kívül van bennük még egy közös az alapítókkal: kivétel nélkül a saját gyerekeiknek akartak helyben egy ilyen iskolát találni. És mert nem volt még, hát „vettek egyet„.
Majd a szülők nevében Varga Dániel olimpiai bajnok vízilabdázó mondta el, hogy ő például azért vitte el a gyereket a Logiscoolba, hogy „legalább egy valaki értsen a családban a digitális világhoz. (…) Együtt kell tanulnunk a gyerekekkel, illetve mi szülők tanulunk tőlük.”
Az első kurzus résztvevője volt iskolásként a ma már egyetemista Kristóf. Tőle megtudhattuk, hogy hat évig járt a budaörsi iskolába és érettségi után simán felvették programtervező informatikus szakra, sőt, a tanulás mellett fél állásban már oktatóként a Logiscoolban dolgozik. „Jó csapat, jó élmény munkatapasztalatból” – így jellemezte az iskolát, és miután tőle is megkérdezte Szabó Patrícia, hogy mit kíván a következő tíz évre a születésnapos intézménynek, azt felelte, hogy „növekedést.” A korábbi kívánságok még, többek között a franchise rendszer tagjaitól: „minden dinamikusan így menjen tovább és sok-sok érdeklődő gyereket.”
Természetesen szóba került a beszélgetések során a mesterséges intelligencia térhódítása is, illetve láthattunk egy kis saját Logiscool bemutatkozó filmet, amin egy mesterséges intelligenciával szimulált „hölgy” mutatta be röviden a legújabb fejlesztéseiket. A tananyag ugyanis, amit a kurzusaikon oktatnak a digitális világról értelemszerűen folyamatosan változik, alakul, és ahogy Anita fogalmazott „mi nem lemaradni nem szeretnénk az újdonságokról, hanem valamiben mindig ismét a legjobbnak lenni.” S hogy ez mennyire sikerül is nekik, arra példa több együttműködési megállapodás neves külföldi (köztük a későbbi minisztereket is nevelő brit Eton) oktatási intézménnyel, illetve több nemzetközi díj, elismerés.
Ami a mesterséges intelligencia tananyagba való beemelését illeti, arról egyebek között ez olvasható az iskola honlapján: „egyre inkább életünk szerves részévé válik, a Logiscool szerint a gyerekeknek már egészen fiatal koruktól kezdve érdemes találkozniuk az AI használatával. Éppen ezért tananyaguk egyre gyorsabban bővül AI alapismeretekkel, koncepciókkal és eszközökkel. Céljuk, hogy a gyerekeket képessé tegyék a programozás és digitális készségfejlesztés mellett a mesterséges intelligenciával való felelősségteljes és kreatív együttműködésre. (…) A Logiscool által 200 szülő bevonásával nemrégiben végzett reprezentatív kutatás tanulságos szempontokat tárt fel a mesterséges intelligenciával kapcsolatban. (…) a megkérdezettek 34%-a bizonytalanságot és félelmet fejez ki a mindennapi eszközökben található AI elemekkel kapcsolatban. A Logiscool arra törekszik, hogy az AI oktatásával az AI mindennapi technológiákban betöltött szerepét megismertesse a gyerekekkel és közvetve a szüleikkel. (…)A tájékoztatás és népszerűsítés elengedhetetlen. (…)”
„Önmagában az, hogy a gyerekek kütyüznek, nem fejlesztő hatású, ha…” – ezt már Bereczki Enikő ifjúságkutató válaszolta a születésnapi ünnepségen Szabó Patríciának, aki a fiatalok és idősebbek médiafogyasztási szokásainak ismertetése után azt tudakolta Enikőtől, ő vajon a saját gyerekeit korlátozza-e a digitális eszközök használatában. A válasz így folytatódott: „ha az nincs összekapcsolva oktatással.” Nagyon fontos tehát „a digitális szülői felelősség, hogy mennyi időt tölt el a gyerekünk a képernyő előtt, és az az idő hasznos is legyen.”
Fotók: Logiscool és Borhegyi