Még egyszer a megváltozott tömegközlekedési tarifarendszerről
Múlt hét pénteken, azaz 2024. március 1-én vezették be az új tömegközlekedési tarifarendszert az országban, ami a budaörsieket főként a környéki járatokra vonatkozó változások miatt érinti. És főleg érzékenyen érinti. Ugyanis a környéki bérletek megszüntetésével, illetve a jócskán megdrágított környéki jeggyel mostantól jóval többe kerül az utazás, ha csak Budaörsön belül szeretnénk utazni, vagy ha alkalmanként a fővárosban van dolgunk.
„Az egyszerűsítéssel nemcsak könnyebben áttekinthetővé, de jóval igazságosabbá is válik a tarifarendszer, hiszen az új bérleteket többen és többféle módon használhatják fel, mint korábban” – közlik a szolgáltatók, bár ez nem igaz, mert nem igazságos lett – hiszen igazságos csak úgy lehet, ha mindenki jól jár -, legfeljebb egységesebb.
Akik jobban járnak az új tarifarendszerrel, mert ingyenesen utazhatnak 2024. március 1-től:
– a gyermekek 14 éves korukig
– minden 65 évesnél idősebb személy (bár ők korábban is)
– három vagy több saját gyermekkel utazó felnőtt
– fogyatékkal élő személy és kísérője
– hadirokkant és kísérője, hadi özvegy
– a magasabb összegű családi pótlékra jogosult gyermek és kísérője
– a menekültek és az oltalmazottak
– az ellátottak utazási utalványára jogosultak (azaz ingyen utazhatnak a helyközi közlekedésben a nyugdíjasok vagy a nyugdíjszerű ellátásban részesülők is, tehát azok is, akik még nem töltötték be a 65. életévüket).
– szociális intézménybe bejáró vagy bent lakó gondozott és kísérője
– magyar igazolvánnyal évi 12 alkalommal
És azok, akik eddig is megvették a 30 napos vármegye- vagy országos bérletet és mostantól utazhatnak a fővárosban a BKK járatain is.
Akik rosszabbul járnak, mert megszűnt a környéki járatokra vonatkozó menetjegy és bérlet: például a budaörsiek.
Aki eddig csak Budaörsön belül közlekedett napi rendszerességgel, annak elég volt az 5200 forintos környéki bérlet, most azonban minimum az egész megyére érvényes vármegyebérletet meg kell vennie 9750 forintért, ami tehát jóval többe kerül. Aki eddig alkalmanként utazott a környéki buszjáratokkal, a teljes vonalon reális áron (az idei emelés után 400-450 forintért) tehette meg, akár előre megvett jeggyel, akár a sofőrtől megvásárolttal – a BKV-val ellentétben a Volánbusz ugyanis nem büntetett azért, ha az ember (mivel jegyautomata összesen három megállóban található) a sofőrtől vette meg a jegyét. Ha pedig Budaörsön maradt vagy az agglomerációban, akkor kicsit korábban 250 forintot, mostanában 400 forintot kellett eddig fizetnie.
Március 1-től azonban nem elég, hogy a környéki jegy 600 forintra drágult, de a 400 forintos BKV-jegy sem érvényes rá. Vagyis, ha Budaörsről megyünk Budapestre, 600 forint, ha Budapestről jövünk kifelé és a fővárosi szakaszon figyelmetlenül 400 forintos BKK jegyet kezelünk, a határtáblánál újabb, itt már 600 forintos jegyet kell hozzá vásárolni.
A szolgáltatók büszkék arra, hogy az alkalmanként utazók, akik nem akarnak 30 napos vármegyebérletet venni, napi bérletet is válthatnak a megyén belüli közlekedéshez 999 forintért, de ellentétben a 30 napos bérlettel, az egynapossal (24 órással) nem lehet Budapesten a BKV járatait igénybe venni. „Ezek a napijegyek kizárólag a helyközi közlekedésben (vonatok, hévek, kék és sárga volánbuszok teljes vonalán) vehetők igénybe, így például a BKK járatain nem érvényesek.” Ha például a Nyugati pályaudvarra szeretnénk eljutni Kelenföldről, olcsóbban körbe vonatozhatunk a fővárosban dupla annyi idő alatt, mint amennyi idő alatt metróval odajutnánk.
Emiatt a nem életszerű furcsaságok miatt megkerestük a Volánbusz sajtóosztályát. De érdemleges választ nem kaptunk, második nekifutásra is csak a gyanúsan Chat GPT által megfogalmazott szöveg érkezett:
„Megkeresésére válaszolva tájékoztatjuk, hogy a szolgáltatást megrendelő Építési és Közlekedési Minisztérium döntése értelmében 2024. március 1-jétől a Budapest agglomerációs közlekedésében résztvevő járatok teljes vonalán a helyszínen váltott vonaljeggyel, Pest vármegyebérlettel, országbérlettel, valamint Pest vármegye24, Magyarország24 napijegyekkel lehet utazni. Ezen felül az agglomerációs autóbuszvonalak budapesti szakaszhatáron belüli (!!!) részein a Fővárosi Önkormányzat rendeletében meghatározott Budapest-bérletek és Budapest-jegyek is érvényesek utazásra.”
Érdekes még az alábbi információ, hogy mit tegyünk a korábban már megvásárolt, de érvényüket vesztett jegyekkel:
„Környéki közlekedésre használt környéki vonaljegyek 2024. március 1-től nem kerülnek elfogadásra járatainkon, de elővételi környéki díjtermékek visszaváltásával az utasok az értékesítő szolgáltatóhoz fordulhatnak.„ – vagyis a már megváltott, de március 1-ig fel nem használt környéki buszjegyeket visszaváltják.
Korábbi cikkünk: Az új közösségi közlekedési tarifák március 1-től Budapesten és az agglomerációban – Budaörsi Napló (budaorsinaplo.hu)