A budaörsi Herman iskola 4. b osztálya nyerte a „CSINÁLD MAGAD! Uzsonnásdoboz”-zal a Lidl egészséges és kreatív uzsonna pályázatát, rekordszámú, több mint 180 pályamunka, illetve 87 pályázó intézmény közül. A pályázat sikeres zárása volt a vállalat szeptember végén indult „Egészségesen az iskolapadban!” című kampányának.
A nyertes pályázat a „CSINÁLD MAGAD! Uzsonnásdoboz”, és az ötlet lényege, hogy a rohanós hétköznapokon egy iránymutatást adjon a gyermekek kezébe a saját uzsonnásdobozuk összeállításához – tudtuk meg Keksz Ernőné Ircsi néni osztályfőnöktől. Aki azonban hangsúlyozta, hogy a pályázat elkészítéséhez sok segítséget kaptak a szülőktől, különösen egy anyukától, aki azonban anonim kívánt maradni.
Az uzsonnásdobozhoz a gyerekek a lista alapján eldönthetik, hogy aznap mit visznek iskolába és el is készíthetik maguknak. A kicsiknek több, a nagyoknak kevesebb segítség kell ehhez. A szülő aktív közreműködése az alapanyagok beszerzésénél és eleinte az összeállításnál és ellenőrzésnél szükséges. Az útmutató szerint a gyerekekkel írjunk egy listát az 5 féle élelmiszercsoporthoz, amelyeket szívesen megesznek. Ezek lehetnek akár márkaneves termékek is. A heti bevásárlás alkalmával töltsük fel az uzsonnásdoboz hozzávalókkal a hűtőt, fiókot.
A módszerrel a gyerekek saját kezükbe vehetik a tízóraijuk, uzsonnájuk összeállítását és az aznapi „hangulatuknak” megfelelő étkezést állíthatnak össze. Az összetevőknek jól elérhető helyen (alsó fiókban, polcon) kell elhelyezkedni. A reggeli rutinban 10 percet kell számolni az uzsonnásdoboz összeállítására, bepakolásra .
Szükséges egy közepes méretű uzsonnásdoboz, kanál és egy 1,5 dl-es csavaros tégely joghurtnak valamint egy kis tégely magoknak.
Az 5 élelmiszercsoport kombinálásával áll össze a doboz (lehetőleg mindegyikből legyen a dobozban: gyümölcs és/vagy zöldség, magok, gabonafélék és tejtermék/hús.
Az útmutató az őszi szezont tükrözi, a gyümölcsök/zöldségek szezonalitása alapján a lista változzon!
Receptek:
Menü 1.: Alma, jégsaláta, vöröskáposzta, sárgarépa mix, sótlan földimogyoró, ropogós teljes kiőrlésű kenyér, mozzarella és cheddarsajt darab
Menü 2.: Mandarin és kékszőlő, koktélparadicsom, törökmogyoró és aszalt meggy, anya kenyere, csirkesonka, kockasajt
Menü 3.: Alma és körte, gabonagolyók, túró natúrjoghurttal szeletelt mandulával és aszalt vörösáfonyával ízesítve
Menü 4.: Banán, sótlan földimogyoró és aszalt meggy, pászka, mirelitbogyós natúrjoghurt mézzel
Menü 5.: Kékszőlő, uborka, paprika, paradicsom, sótlan földimogyoró, pirítós bagettből, mozzarella, cheddarsajt darab és joghurtmártogatós
Anya kenyere: 355 ml víz, 30g olaj, 9g só, 7g cukor, 300 g fehér liszt, 300 g graham liszt, 5g szárított élesztő. Kenyérsütő gépben kell elkészíteni. 900 g-os kenyér lesz belőle.
Túró natúrjoghurttal: 3 evőkanál túró +3 teáskanál joghurt. Ebbe mehetnek a magok és aszalványok.
Mirelit bogyós natúrjoghurt: 4 evőkanál natúr joghurt, alulra mirelit gyümölcs vagy friss gyümölcs, tetejére fél teáskanál méz.
Joghurtmártogatós: 3 evőkanál joghurt +1 teáskanál majonéz (vagy fokhagymapor,vagy currypor)
A Lidl pályázatára az ország minden tájáról érkeztek az iskolás csoportok receptjei. A 187 pályamunkát szakmai zsűri értékelte. Összesen 1 millió forintot, a Lidl-ben elkölthető vásárlási utalványt osztottak ki. Az első helyezett – a 87 pályázó intézmény közül – 500 000 forintot kapott, ezt nyerte tehát a Budaörsi Herman Ottó Általános Iskola 4.b osztálya. A második helyezett a Sajóbábonyi Deák Ferenc Általános Iskola, a harmadik a Sárbogárdi Mészöly Géza Általános Iskola csapata lett. A közönségdíjat, több mint 1300 szavazattal a budapesti Fodros Általános Iskola alkotása nyerte el. A „Legegészségtudatosabb iskola” díját a Pomázi Mátyás Király Általános Iskola érdemelte ki.
„Nagyon sok kreatív alkotás érkezett, ami nem könnyítette meg a döntést. Ugyanakkor örömmel tölt el, hogy ennyi intézmény komolyan vette a feladatot és hogy rajtuk keresztül több ezer gyermekhez és családhoz jutott el az üzenetünk: bármikor lehet finomat és egészségeset enni” – mondtaa díjátadón november közepén Kubányi Jolán, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének elnöke.
Fontos ez az üzenet annak tükrében is, hogy szemléletformáló kampányának fókuszába az áruházlánc idén a nassolást állította, abban az összefüggésben, hogy ha nassol is a gyermek, azt egészségesen is teheti. A Lidl előzetes, szülők körében végzett online felmérésének eredménye szerint ugyanis az általános iskolások több mint a fele (57%) heti rendszerességgel nassol, leginkább sós ropogtatni valókat és édességeket. E tendencia mérséklése érdekében a vállalat egészséges nassolási ötletekkel és receptekkel is segítette a szülőket. A téma aktualitását és fontosságát a nagyfokú érdeklődés is mutatja, hiszen a támogató anyagoknak platformot biztosító aloldalt eddig több mint harmincezren látogatták meg.
Tőzsér Judit, a Lidl Magyarország vállalati kommunikációs vezetője a díjkiosztón kiemelte, hogy a vállalatuk számára kiemelten fontos az egészséges életmódra való nevelés. „Öröm számunkra, hogy családoknak segíthetünk, a pályázat által iskolákat támogathatunk, büszkeséggel tölt el bennünket, hogy évről-évre egyre nagyobb számban érdeklődnek a felhívásunk iránt. Bízunk benne, hogy ezzel hozzájárulhatunk minél több kisgyermek egészségesebb és változatosabb étrendjének kialakításához„- tette hozzá.