A diákmunka jó tanulópénz, de vannak szabályai

0
1187

Újra itt a vakáció, ami 15 éves kortól nemcsak a táborozásról szólhat, hanem a nyári szünetben a munkavállalásról is, mert ilyenkor rengeteg tapasztalatot gyűjthetnek a vállalkozó kedvű fiatalok. Ehhez ad tanácsokat cikkünk.

A nyári munkát vállaló diákok bejelentésére, adózásukra – a diákszövetkezeten keresztül vállalt munka kivételével – ugyanolyan szabályok vonatkoznak, mint más munkavállalókra – tette közzé a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) múlt pénteken. A közlemény szerint a diákmunkával szerzett személyi jövedelemadó (szja) mértéke 15 százalék, amit a munkaadó adóelőlegként von le a diák bruttó béréből. Ha munkaviszonyban, vagy biztosítást eredményező megbízási jogviszonyban dolgozik a tanuló, akkor egyéni járulékot is kell fizetnie.

A diákok szülői engedéllyel általában 16 éves koruktól dolgozhatnak, de szünidőben a 15 éves tanulók is vállalhatnak munkát, ha általános iskolába, szakiskolába vagy középiskolába járnak. A munkavállaláshoz adóazonosító jel szükséges, amit a NAV-nál kell igényelni – tette hozzá a hivatal.

A NAV felhívta a figyelmet arra is, hogy a munkavégzésről szóló megállapodás előtt célszerű a leendő munkáltatót ellenőrizni a NAV honlapján, a munkaviszony létesítésekor pedig ragaszkodni kell az írásban megkötött munkaszerződéshez. A diákok egyszerűsített foglalkoztatásban is dolgozhatnak, ebben az esetben nem kötelező az írásba foglalt szerződés.

A munkaviszony létrejöttét a munkáltatónak be kell jelentenie a NAV-hoz, illetve a jövedelemről és a levont közterhekről igazolást kell kiállítania, amelye a diáknak jövőre szüksége lesz a NAV által készített személyijövedelemadó-bevallási tervezet ellenőrzéséhez – írták.

Húzzuk alá tehát, hogy: szülői engedéllyel a nyári szünetben már dolgozhatnak a gyerekek 15 éves kortól.

A diákmunka, ha a munkaadó és a munkavállaló is elégedett, nagyszerű élmény lehet egy gyerek számára – ez már a K & H egy korábbi sajtóanyagában olvasható. A diák jobban megértheti a felnőttek világát, adott esetben megismerheti a vállalkozói és az alkalmazotti létet is, egy vállalkozás működését, új emberekkel találkozhat.. A siker növeli az önbizalmát, és a diákmunka segíthet azt is eldönteni, milyen foglalkozást űzne szívesen a későbbiekben, vagy mi az, amihez egyáltalán nem lenne kedve. Ez segít a továbbtanulás során az irányválasztásban is. A gyakorlat jól mutat később az önéletrajzban is, és nem utolsó sorban jó élmény a gyerek számára, hogy a saját munkája révén kapott pénzt arra költi, amire szeretné: segítheti vele a családját, elmehet belőle táborba, vagy márkás, divatos ruhadarabokat vásárolhat belőle, aminek megvétele egyébként nem férne bele a családi költségvetésbe.
Számolni kell ugyanakkor a hátrányokkal is: nem dolgozhat a gyerek egész nyáron, mert akkor nem jut idő a pihenésre, illetve adott esetben túlságosan a pénz kerül a gyerek gondolatainak középpontjába, ami káros is lehet. Számos munkavállaló kihasználja a diákokat, az interneten is sok olyan rémtörténet olvasható, amikor a hosszú hetekig, hónapokig dolgozó diákot végül nem fizette ki a munkaadója, vagy az eredeti megállapodáshoz képest többet dolgoztatta. Hogy a kellemetlen élményeket elkerülhesse a gyerek, érdemes előtte a szülőknek átbeszélni, mire számítson a tanuló a diákmunka alatt.

Átlagosan 400-500 forintot fizetnek a diákoknak óránként, de mindenképpen előre kell rögzíteni, mennyi pénz jár az adott munkáért. A diák csak akkor menjen dolgozni, ha szabályos szerződést íratnak vele alá, amiben rögzítik az elvárások mellett azt is, mi illeti meg a diákot a munkáért cserébe. Így ha később vita van, van mire hivatkozni. 16 éves kortól már diákszövetkezetbe is beléphetnek a fiatalok. Ezt érdemes kihasználni, mert általában már bevált munkaadókkal állapodik meg a diákszövetkezet, és könnyebb a céget leinformálni.

Körültekintően kell megválasztani a munka típusát is. Gyakran alkalmaznak diákokat büfékben kiszolgálóknak, irodában adminisztratív jellegű munkára, csomagoláshoz, de végezhetnek kétkezi munkát mesteremberek, ácsok, kőművesek, festők mellett is segédként. Át kell előre gondolni, hány órát bír a gyerek egy helyben állni, mennyire képes a fizikai munkára, vagy mennyire tűri a monotóniát. Siker esetén később is pozitívan áll majd a munkához, de ha kudarc éri, az még nagyobb nyomot hagy. Sikeres munkaválasztás esetén rengeteget profitálhat a gyerek, megismeri a munka és a pénz értékét, és ezt a tudást a későbbiekben is kamatoztathatja.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here