A Tudatos Vásárlók Egyesületének közreműködésével megjelent friss jelentés szerint 129 milliárd forint volt a bojkottok értéke az elmúlt 12 hónapban.
1,2 millió ember, a felnőtt lakosság 17%-a, bojkottált valamit az elmúlt 12 hónapban. A konkrét termékeket elutasítók legnagyobb része élelmiszert vagy háztartási és vegyi árut – alkoholos italt, tejterméket, húst vagy feldolgozott húskészítményt – bojkottált. A bojkottálók egy év alatt átlagosan 154 447 forintot nem költöttek el, illetve más termékre/szolgáltatásra vagy máshol költötték el azért, mert etikai, elvi kifogásai voltak bizonyos termékkel, bolttal/boltokkal, szolgáltatóval/szolgáltatókkal kapcsolatban. Ezen belül megközelítőleg azonos arányban bojkottáltak az emberek termék(ek)et (10,4%), üzletet (8,7%) vagy szolgáltatót (7,2%).
A bojkottal nagyjából azonos arányban élnek a férfiak (52%) és a nők (47%), viszont lényeges különbség látszik a gyermekesek (32%) és a 18 év alatti gyermeket nem nevelők között (68%). A gyereket nem nevelő fogyasztók hajlamosabbak az elutasító magatartásra.
Ami az életkort illeti, legnagyobb arányban a 30-49 éves korosztály, legkevésbé az 50-59 éves korosztály bojkottál elvi okokból. Végzettség tekintetében a gimnáziumi vagy szakiskolai érettségivel rendelkezők élnek leginkább ezzel a lehetőséggel (45%). Ha a háztartások jövedelmét nézzük, a bojkottálók legnagyobb része (28%) havi 200. 001-320. 000 forinttal, a legkevésbé bojkottálók viszont ennél nem kevesebb, hanem több, 320 001-410 000 forintból gazdálkodnak.
Az átlagos magyar bojkottáló 30-49 éves, 18 évesnél fiatalabb gyermeket nem nevelő, középfokú végzettségű, megyeszékhelyen vagy megyei jogú városban élő férfi.
A bojkottra vonatkozó adatokat a GfK mérte meg a 2017 áprilisában megjelent, első Tudatos Vásárló Piaci Jelentés 2014-2016 számára. Az Európában is ritkaságnak számító jelentés azt becsüli meg, hogy mekkora vásárlóerőt képviselnek a tudatosan meghozott fogyasztói döntések. A Tudatos Vásárló Piaci Jelentés 2014-2016 között vizsgálta a tudatos vásárlói döntések, ezen belül a szándékos nem vásárlás, azaz a bojkott gazdasági erejét Magyarországon.
A jelentés az ökológiai lábnyomunkra legnagyobb hatással bíró élelmiszerfogyasztás, lakásfenntartás, közlekedés és szabadidőt, valamint az értékalapú pénzügyek és bojkottok területén vizsgálta. A 2014-2016-re vonatkozó első Tudatos Vásárló Piaci Jelentés eredménye szerint 1014 milliárd forint volt a tudatos vásárlói döntések értéke Magyarországon.
Van mire büszkének lennünk!
Hiszen három év alatt minden egyes háztartás áltagosan 245 ezer forintot költött fogyasztási cikkekre és szolgáltatásokra úgy, hogy azzal egy fenntarthatóbb, felelősebb világhoz járult hozzá.