Tájékoztatjuk, hogy olyan kút (ásott, vert vagy fúrt kút esetén egyaránt) létesítéséhez, üzemeltetéséhez, fennmaradásához vagy megszüntetéséhez, amely az alább leírt feltételeket együttesen teljesíti, a települési önkormányzat jegyzőjének engedélye szükséges:
- a vízbázisok, a távlati vízbázisok, valamint az ivóvízellátást szolgáló vízilétesítmények védelméről szóló kormányrendelet szerint kijelölt, kijelölés alatt álló, illetve előzetesen lehatárolt belső, külső és hidrogeológiai védőidom, védőterület, valamint karszt- vagy rétegvízkészlet igénybevétele, érintése nélkül, és legfeljebb 500 m3/év vízigénybevétellel kizárólag talajvízkészlet vagy parti szűrésű vízkészlet felhasználásával üzemel,
- épülettel vagy annak építésére jogosító hatósági határozattal, egyszerű bejelentéssel rendelkező ingatlanon van, és
- magánszemélyek részéről a házi ivóvízigény vagy a háztartási igények kielégítését szolgálja, és
- nem gazdasági célú vízigény.
Amennyiben az előző feltételek közül bármelyik nem teljesül, akkor az engedélyezés a Katasztrófavédelemi Igazgatóság hatáskörébe tartozik.
A kút létesítési engedéllyel történő megépítését követően üzemeltetési engedélyt szükséges kérni.
A jelenlegi hatályos jogszabályok alapján az engedély nélkül létesített vízkivételt biztosító vízilétesítményre (kútra) a vízügyi hatóság (jelen esetben a jegyző) az eset összes körülményre is figyelemmel a fennmaradási engedélyt utólag, amennyiben 2023. december 31-ig kérelmezik, bírság kiszabása nélkül megadhatja.
Engedélyezés
A jelenleg hatályos szabályozás alapján kút engedélyezését illetékmentesen a megfelelő kérelem nyomtatvány (kérelem létesítési, vagy kérelem üzemeltetési/fennmaradási engedélyezéshez) kitöltésével, és az abban felsorolt dokumentumok hiánytalan kitöltésével és becsatolásával kérelmezheti Budaörs Város Önkormányzat Jegyzőjétől.
A kérelmet és mellékleteit gazdasági társaság esetében cégkapun keresztül, magánszemély esetében elektronikus úton ügyfélkapun keresztül, vagy e-mail formájában a varosepites@budaors.hu címre lehet megküldeni, vagy papír alapon is benyújtható a Polgármesteri Hivatal ügyfélszolgálatán, vagy postai úton is beküldhető.
Nagyon fontos tudni arról, hogy a kérelem mellékletét képező 41/2017. (XII.29.) BM rendelet 2. sz. melléklete szerint adatlapon a műszaki paraméterek hiánytalan meghatározása mellett az alábbi nyilatkozatot kell tenni:
– létesítési engedélyezés során: nyilatkozat, hogy a közölt adatok a valóságnak megfelelnek, a kút az érvényes műszaki, biztonsági, vízgazdálkodási és környezetvédelmi előírásoknak megfelelően kerül kialakításra. Ezen nyilatkozatot aláírja a tulajdonos, és fúrt kút esetében olyan szakember, aki az Országos Képzési Jegyzék szerint vízkútfúró szakképesítést szerzett, vagy olyan szakirányú középfokú végzettséggel rendelkezik, amelyhez tartozó tantárgyi képzés és vizsga a kút kivitelezésének elméleti és gyakorlati szinten történő elsajátítását igazolja, vagy szakirányú felsőfokú végzettséggel rendelkezik és kút-kivitelezési jogosultsággal rendelkező személy az elsajátított kút-kivitelezési gyakorlatot számára igazolja (geofizikus, geofizikus-mérnök, geológus, geológus -mérnök, hidrogeológus, hidrogeológus – mérnök, vagy ezekkel egyenértékű végzettség).
– üzemeltetési és fennmaradási engedélyezés során: nyilatkozat, hogy a közölt adatok a valóságnak megfelelnek, a kút úgy került kialakításra, hogy abba a felszínről szennyeződés vagy csapadékvíz nem kerülhet. Ezen nyilatkozatot aláírja a tulajdonos, fúrt kút esetében olyan szakember, aki az Országos Képzési Jegyzék szerint vízkútfúró szakképesítést szerzett, vagy olyan szakirányú középfokú végzettséggel rendelkezik, amelyhez tartozó tantárgyi képzés és vizsga a kút kivitelezésének elméleti és gyakorlati szinten történő elsajátítását igazolja, vagy szakirányú felsőfokú végzettséggel rendelkezik és kút-kivitelezési jogosultsággal rendelkező személy az elsajátított kút-kivitelezési gyakorlatot számára igazolja.
Jogosultsággal rendelkező szakembereket többek között a Magyar Vízkútfúrók Egyesülete hivatalos honlapján (www.vizkutfurok.hu) talál.
A kérelem nyomtatványok megtalálhatók Budaörs Város Önkormányzata hivatalos honlapján (www.budaors.hu) Letölthető űrlapok között.
Vonatkozó jogszabályok:
– A vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény
– A vízgazdálkodási hatósági jogkör gyakorlásáról szóló 72/1996. (V. 22.) Korm. rendelet
– A vízjogi engedélyezési eljáráshoz szükséges dokumentáció tartalmáról szóló 41/2017. (XII. 29.) BM rendelet
– A vizek hasznosítását, védelmét és kártételeinek elhárítását szolgáló tevékenységekre és létesítményekre vonatkozó általános szabályokról szóló 147/2010. (IV. 29.) Korm. rendelet
– A felszín alatti vízkészletekbe történő beavatkozás és a vízkútfúrás szakmai követelményeiről szóló 101/2007. (XII. 23.) KvVM rendelet
– A felszín alatti vizek védelméről szóló 219/2004. (VII. 21.) Korm. rendelet
Budaörs, 2023. április
- Bocsi István jegyző megbízásából
Lőrincz Mihály
műszaki ügyosztályvezető