Zsákai Zoltán: „Mindent lehet szidni, mindent le lehet rombolni irigységből vagy számításból, de itt a rombolás igazából senkinek nem áll az érdekében, a páciensek a szövetségeseink. Szóval igen, óvatos optimista vagyok.”
- Eddig minden társadalombiztosítással rendelkező pácienst fogadtunk a közfinanszírozott rendeléseken, mostantól csak azokat fogjuk, akikre az ellátási kötelezettségünk kiterjed, vagyis a budaörsi és herceghalmi lakcímmel rendelkezőket.
- Budaörsön van: közfinanszírozott járóbeteg-ellátás, magánrendelések a területen kívülről érkezőknek, ortopéd fekvőbetegosztállyal kibővített, részben szintén NEAK-finanszírozott egynapos sebészet, 24 órás sürgősségi ügyelet és hétvégi gyermekügyelet, befogadott alapellátási tevékenységek, laborszolgáltatás helyben.
- 2024 elejéig a sürgősségi ügyeletet mindenképpen üzemeltetni tudjuk, remélhetően, azt követően is.
- Egynapos sebészeti részlegünk nem elszipkázza a forrásokat, hanem biztosítja őket a járóbeteg-ellátás számára.
- Stabil a gazdálkodásunk, a folyamatos működés mellett időről időre fejleszteni is tudunk.
Milyen formában működik tovább a budaörsi járóbeteg-ellátás? Kell-e arra számítani, hogy Budaörsön is szakrendelések szűnnek meg? Hogyan lehet megtartani az orvosokat? Nem lehetnének rövidebbek az előjegyzési idők? Mi lesz a sürgősségi ügyelet sorsa? Zsákai Zoltánnak, a Budaörsi Egészségügyi Központot üzemeltető Jump Consulting Kft. vezetőjének olvasóink kérdéseit tettük föl.
Mi lesz a budaörsi járóbeteg-ellátással?
A szakrendelők országszerte gondokkal küzdenek, nincs elegendő orvos és szakszemélyzet, rendelések szűnnek meg, egyes területeken elfogadhatatlanul hosszúak az előjegyzési idők. Az egészségügyi irányításnak ezekkel a kérdésekkel foglalkoznia kell. Budaörs viszont nem átlagos hely, ami nemcsak a szerencsés földrajzi elhelyezkedés miatt van, hanem több évtizedes átgondolt fejlesztő munka eredménye. Csak 2016 óta, amikor a Jump Consulting először ideiglenes megbízással, majd tízéves feladatellátási szerződés keretében átvette a Budaörsi Egészségügyi Központ üzemeltetését, több mint félmilliárd forintot ruháztunk be saját forrásból épületfelújításokba és különféle orvosi berendezésekbe, eszközökbe. Szakrendelés nálunk nem szűnt meg, sőt újakat nyitottunk, jelenleg 36 területen fogadjuk a betegeket. Az előjegyzések terén is van még tartalékunk: bizonyos szakmákban eddig minden társadalombiztosítással rendelkező pácienst fogadtunk a közfinanszírozott rendeléseken, mostantól csak azokat fogjuk, akikre az ellátási kötelezettségünk kiterjed, vagyis a budaörsi és herceghalmi lakcímmel rendelkezőket. A kérdésre válaszolva: alkalmazkodunk a mindenkori működési keretekhez és a lehetőségekhez.
Nem fogja elérni a „fűnyíró” Budaörsöt?
Nem látok fűnyírót. A szabályokat alkotó egészségügyi kormányzatnak nem érdeke, hogy a jól működő helyeket lerontsa, a minket szerződéssel alkalmazó budaörsi önkormányzatnak eminens érdeke, hogy az átlagon felüli ellátást fenntartsa, tulajdonosunknak, a TritonLife Csoportnak érdeke a gazdaságos működés, a nálunk dolgozó elkötelezett orvosoknak, asszisztenseknek és ápolóknak hivatása a gyógyítás. Sorolom: közfinanszírozott járóbeteg-ellátás, magánrendelések a területen kívülről érkezőknek, ortopéd fekvőbetegosztállyal kibővített, részben szintén NEAK-finanszírozott egynapos sebészet, 24 órás sürgősségi ügyelet és hétvégi gyermekügyelet, befogadott alapellátási tevékenységek, laborszolgáltatás helyben – a modell több lábon áll, és komoly értéket képvisel.
A sürgősségi ügyelet veszélyben van?
Egyelőre ez sem mondható ki. 2024 elejéig a sürgősségi ügyeletet mindenképpen üzemeltetni tudjuk, remélem, azt követően is. Bár a törvény kijelöli azt a szervezetet, amelynek regionálisan kötelezően el kell látnia a feladatot, nem zárja ki, hogy támogató jelleggel továbbra is működjön a helyi ügyelet, főleg ha a finanszírozása is megoldott. A budaörsi és a szintén érintett törökbálinti önkormányzat is kifejezte szándékát, a bevált 24 órás budaörsi ügyeleti szolgáltatást meg szeretnék tartani a helyi lakosság számára.
Az egynapos sebészet sokak szemében amolyan „bezzeg” intézmény, oda mennek a források, és nem a járóbeteg-ellátásba.
Ezek a hangok mára szerencsére elhalkultak, hiszen az állításnak pont az ellenkezője az igaz. A tények magukért beszélnek: egynapos sebészeti részlegünk nem elszipkázza a forrásokat, hanem biztosítja őket a járóbeteg-ellátás számára. Az üzemeltetés gazdaságos lábaként hozzájárul a nem nyereséges területek finanszírozásához, illetve számos kiváló orvos azért vállal nálunk szakrendelést, mert Magyarország legrégebben működő, folyamatosan fejlődő multidiszciplináris egynapos sebészetén is dolgozhat, ahol tíz orvosi szakmában évi kétezer beavatkozást végzünk.
Az országos médiában téma a laborvizsgálatok akadozása.
A budaörsi sajtóban és közösségi médiában meg nem, jóllehet nem szoktak velünk kesztyűs kézzel bánni. Hogy lehet ez? Nos, a laborvizsgálatok finanszírozásával kapcsolatos problémák, bár a téma „most ment nagyot” a sajtóban, korántsem új keletűek. Mi a régebbi szolgáltatóval és új partnerünkkel, a Spektrum-Labbal is olyan szerződést kötöttünk, ami a budaörsiek érdekeit nézi. Arra is van példa, hogy ha a működés valahol deficites, többleterőforrást teszünk a rendszerbe, például a laborszemélyzet kisegítésével.
Gazdaságilag stabil a budaörsi szakrendelő?
Amikor 2016-ban a Jump Consulting elvállalta az üzemeltetést, egy fizetésképtelen cégtől vettük át a munkát. Nem volt érte tülekedés, hiszen már a mínuszokat is nekünk kellett ledolgozni, nem dobott senki mentőövet. Ebből a helyzetből teremtettünk tervszerű munkával és számos beruházással olyan gazdasági alapokat és működési környezetet, amelyeknek a segítségével a nehezebb időszakokban is helyt tudunk állni. Mi lett volna velünk például a mostani energiaárak mellett, ha az épület energetikai korszerűsítése nem történik meg? Ez azért több, mint vakszerencse. Stabil a gazdálkodásunk, a folyamatos működés mellett időről időre fejleszteni is tudunk. Legjobb tudásunk szerint sáfárkodunk a ránk bízott vagyonnal és szellemi értékekkel, tiszta lelkiismerettel nézhetünk a budaörsiek szemébe.
Optimista?
A pandémia óta alapjaiban gondolunk mást a dolgokról, ráadásul kollégáim a frontvonalban találták magukat, ahol nehéz körülmények között, sokszor hősiesen kellett helytállniuk. Ezt követte a jelenleg is tartó egészségügyi bérkrízis és az említett energiaválság, mi pedig nemcsak töretlenül szolgáltatunk, de 2018 óta korszerűsítettük a főépületet, fejlesztjük eszközeinket, felújítottunk és bővítettünk: a műtőket, az önkormányzat által biztosított Farkasréti úti ingatlanban saját erőből mozgásszervi szakrendelőt alakítottunk ki, birtokba vettük és modernizáltuk a Kossuth utca 5. alatti épületet. Közben csatlakoztunk Magyarország dinamikusan bővülő magánegészségügyi szolgáltatójához, a TritonLife Csoporthoz, megtartottuk orvosainkat, új szakrendeléseket indítottunk, sőt orvosigazgatónk, Majzik Ernő ortopéd traumatológus főorvos szakmai irányításával olyan sebészeti centrumot hoztunk létre, ahol nagy értékű protézisbeültetéseket tudunk végezni, és ahol élsportolók jelentkeznek műtéti rehabilitációra, egymásnak adva a kilincset. Kollégáim a végtelen türelmű betegirányítóktól a fáradhatatlan szakápolókon át a keresett specialistákig a változó körülményekhez alkalmazkodva adják tudásuk legjavát esküjüknek megfelelően, amihez az üzemeltetés feladata megfelelő munkakörülményeket biztosítani. Mindent lehet szidni, mindent le lehet rombolni irigységből vagy számításból, de itt a rombolás igazából senkinek nem áll az érdekében, a páciensek a szövetségeseink. Szóval igen, óvatos optimista vagyok.
Írta: T. S.