A Budaörsi Egészségügyi Központ 2024. január elsejével olvadt be jogilag a TritonLife Magánkórházak Zrt.-be. Többen aggódtak, hogy a közfinanszírozott ellátás háttérbe szorul, ehelyett a budaörsi önkormányzat és a szakrendelő az előjegyzési idők csökkentéséről állapodott meg. Zsákai Zoltánt, az intézmény igazgatóját kérdezzük.
Kardiológia, ortopédia, szemészet, hasi ultrahangvizsgálat…
…diabetológia és nőgyógyászat. Igen, ezek azok a területek, amelyeken vállaltuk, hogy március 31-éig az előjegyzési időket négy hét alá csökkentjük. A célkitűzés teljesült. Nagyon rövid idő alatt valósítottuk meg, amire, tudomásom szerint, az országban máshol nincsen példa. Ráadásul a kedvező állapotot fenn is tudjuk tartani.
Mi kellett ehhez?
Kollégáim áldozatos munkája mellett két dolog. Az egyik a gazdasági stabilitás, amit nehéz körülmények és változó feltételrendszer mellett is folyamatosan sikerült biztosítanunk, sőt a TritonLife csoport belépésével meg is erősítettünk. A másik a budaörsi önkormányzat céltámogatása. Az egészségbiztosítótól kapott finanszírozásból a megemelkedett dologi és főleg személyi kiadásokat már képtelenség volt kigazdálkodni, jóllehet az állami finanszírozási keretet, a Covidot megelőző időszakhoz hasonlóan, ismét maximálisan kihasználjuk, havi 12 ezer pácienst látunk el. A mai körülmények között önmagában már az is komoly fegyvertény, hogy a kapacitás növeléséhez biztosítani tudjuk a személyzetet. A TritonLife nyújtotta háttér nagyobb merítést tesz lehetővé.
A sürgősségi ügyeletet viszont nem sikerült megmenteni. Vagy mégis?
A kormányzat által létrehozott új alapellátási ügyelet az ország számos részén előrelépést jelent, ezt szögezzük le. A budaörsiek a 24 órás sürgősségi ügyelettel, amihez az utóbbi néhány évben hétvégi gyermekügyelet is társult, kivételezett helyzetben voltak. Ezt a kivételezettséget sikerült egy teljesen új ellátási forma, a munkanapokon reggel 7 és este 7 között működő fájdalomterápia-ambulancia felállításával megőrizni. Szakellátásról van szó, ezt mindig hangsúlyozzuk, amit okos- és – az „analóg” generációra való tekintettel – hagyományos telefonos távorvoslás, valamint helyszínre vonuló helyi mentőkocsi egészít ki. Végső soron a 24/7-es rendelkezésre állást továbbra is biztosítani tudjuk a budaörsieknek, és itt ismét kulcsszerepe volt anyacégünknek – a T-DOC telemedicina a TritonLife szolgáltatása – és az önkormányzatnak is. Az ellátás sokrétűbb lett!
Említi a TritonLife-ot. Az épületre új logó került, de túl sok változást nem lehetett érzékelni az év eleji beolvadás kapcsán.
Tényleg nem, pedig az integráció sok munkával járt, és számos előnyét élvezzük. A TritonLife csoport Magyarország legnagyobb, valóban magyar tulajdonú, integrált szolgáltatásokat nyújtó magánegészségügyi szolgáltatója. Sok szakmában piacvezetőként működik, a kor legmodernebb technológiáit és szakmai protokolljait használja. A betegek mindeközben a közfinanszírozott ellátásban a megszokott szolgáltatásokat kapják, széles körben, jó színvonalon. Dolgozóink létszáma nemhogy csökkent volna, nőtt is. Az országos tendencia a közellátásban nem egészen ez. Az összevetéssel nem az a célom, hogy magunkat dicsérjem, hanem hogy hangsúlyozzam: az eredmények a köz- és a magánegészségügy egyedülálló együttműködésének köszönhetők. Ezt fel és el kell ismerni azzal együtt, hogy munkánk nem hibátlan, vannak tennivalóink.
Mondjon példát az előrelépésre!
A változatlan kapacitással működő laborszolgáltatást említeném első helyen. Havi 3 millió forint üzemi veszteséget finanszírozunk annak érdekében, hogy a helyi lakosoknak ne kelljen fizetniük a laborvizsgálatokért. Az előjegyzésre 14 nap a vállalásunk, ami eddig a humánerőforrás-problémák dacára sem ment 16 nap fölé. Más városokban, fővárosi kerületeben a közfinanszírozott laborvizsgálati spektrum a miénknek nagyjából a fele! A TritonLabs ráadásul jól felszerelt, vadonatúj laboratórium kiváló informatikai rendszerrel, ami a tévesztéseket minimalizálja, így pontosabbak a diagnózisok.
A Kossuth utcai labor előtt reggel sorban állni nem a legkényelmesebb.
Tudom. És az előjegyzés-csökkentési programban részt vevő szakmákban is előfordulhat, hogy hosszabb a várakozás, ha valaki egy bizonyos orvoshoz ragaszkodik. De egy nagy rendszer részei vagyunk, és mi a magunk részéről, a városvezetés támogatásával, mindent megteszünk azért, hogy az adott keretek között minél jobban tudjunk szolgáltatni. A nálunk dolgozó orvosok kivétel nélkül nagy tudású, kvalifikált szakemberek, sokan közülük országos ismertséggel. Több kiválósági központ működik intézményünkben, magáncégként az orvostovábbképzésben is részt veszünk. A TritonLife üzletág-igazgatójaként az utóbbi hónapokban sok helyre eljutottam az országban. Friss tapasztalataim is megerősítik: az a rugalmas, több lábon álló rendszer, amit Budaörsön sikerült létrehozni, egyedülálló érték, amit meg kell becsülnünk, óvnunk kell! Meggyőződésem, hogy a központi irányítás és a helyi önkormányzat segítségével közfeladatot is ellátó magánszolgáltatóként a jövőben is megtaláljuk a jó megoldásokat, hiszen mindannyiunk számára a beteg a legfontosabb.
NÉVJEGY
A közgazdász és jogi végzettségű Zsákai Zoltán a magánegészségügyben 2015-től van jelen vállalkozóként. Az anyagi és jogi problémákkal küzdő Budaörsi Egészségügyi Központ irányítását 2016-ban vette át először ideiglenes, majd 2018-tól tízéves feladatellátási szerződés keretében a Jump Consulting Kft. élén. A cég 2020-ban csatlakozott a TritonLife csoporthoz; a konszolidáció 2024. január 1-jével zárult, amikor is a Jump Consulting beleolvadt a TritonLife Magánkórházak Zrt.-be. Zsákai Zoltán a budaörsi ellátóhely irányításának megtartása mellett felelős operatív pozícióban, a holding fekvőbeteg-ellátásért felelős igazgatójaként folytatja munkáját a cégcsoportnál.