Busszal, vonattal, jeggyel vagy (ország)bérlettel? – Spóroljunk együtt 11. rész

0
429

A spórolásról szóló sorozatunkban a múlt hónapban az utazási költségek csökkentéséről volt szó, azon belül az autózásról. Ígéretünk szerint most a közösségi közlekedéssel folytatjuk, vagyis hogyan költhetünk minél kevesebbet buszra, vonatra. Maradjunk annyiban: semmi nem olcsó, pláne nincs ingyen, de optimalizálhatók a közlekedési költségek is.

A 2023. május 1-től bevezetett új vármegye- és országbérlet valóban sokak számára jelenthet megoldást az utazási költségek csökkentésére, nyilván az is volt vele a kormány célja, hogy áttereljék az embereket az autóból a közösségi közlekedésre. Az új vármegyebérlettel a megye határain belül, az országbérlettel pedig az egész országban utazhatunk a helyközi buszokon és a vonatokon egyaránt. A megyei teljesárú bérlet 9450 forint, a diák bérlet 945 forint havonta, az országos 18900 forint, tanulóknak 1890 forint. A megyei bérletet nem lehet átalakítani vagy kiegészíteni országbérletté, de mivel két megyei bérlet árába kerül, aki rendszeresen átlépi a megyehatárt, annak már megéri országbérletet váltani.

Vannak persze ezeknek a bérleteknek korlátai is, mert (egyetlen település kivételével, ami Zalaegerszeg) csak a helyközi közlekedési járatokon használhatók. Más városok esetében, ha a helyközi autóbuszjáratnak vagy vonatnak a település közigazgatási határán belül több megállóhelye is van, akkor e megállók között lehet vele utazni, egyébként nem. Továbbá a helyjegyköteles vonatokra sem minden esetben jó, pontosabban 2023. július elsejétől ezek 2. osztályú kocsijaiban elfogadják, de kell hozzá venni kiegészítő helyjegyet. Az 1. osztályú kocsikat, illetve a prémium szakaszt azonban továbbra sem lehet országbérlettel igénybe venni. Ha az InterCity vonat feláras és nem feláras kocsikkal is közlekedik, akkor a felármentes kocsikban természetesen továbbra sem kell helyjegyet vásárolni az országbérlet mellé. (Július 1-jétől a MÁV-SART és a GYSEV járatain megszűntek az IC-pótjegyek és a gyorsvonati pótjegyek, a helyükbe új, egységes árazású helyjegyek léptek.)

Akinek azonban nem éri meg a megyei vagy országbérlet, például azért, mert gyakran, de csak pár megállót utazik, akkor viszont megyehatárt lép át, annak érdemes kiszámolnia, hogy a normál jegyárak mellett nem jár-e jobban a „normál” bérlettel, a megszokott bérletfajták ugyanis nem szűntek meg. De azt is érdemes figyelembe venni, hogy aki a rendszeres napi utazás mellett időnként máshova is, ráadásul a buszt és vonatot kombinálva utazik el, a vármegye- és országbérletek a MÁV-Volán csoport és a GYSEV minden helyközi járatára jók, legyen szó autóbuszról, HÉV-ről vagy vonatról.

És akkor maradjunk egy kicsit a vonatnál! Csupán érdekességként jegyzem meg, hogy amikor Budaörsről bebuszozom Kelenföldre, majd onnan vonattal tovább megyek Balatonfüred felé, a kalauz mindig megjegyzi, hogy azon a héten én vagyok az első utas és nagyjából az utolsó is, aki 100 százalékos jegyet vásárolt, miért nem nézek utána a kedvezményeknek. Mire persze visszakérdezek, hogy mégis mit ajánlana. Nyugdíjas még nem vagyok, bár mire hamarosan az leszek, akkor a 65 év felettieknek járó kedvezmény szerint ingyen utazhatok majd, a személyi igazolvány felmutatásával. Az unokáim pedig ritkán utaznak velem együtt, hogy a gyerekkísérőknek járó 20-33 százalékos kedvezményt igénybe tudjam venni. (Köszönet a kalauzoknak, akik, ha ott vannak a gyerekek, erről mindig szólnak.) Akkor hát?

Ott van még például a MÁV START Klub kártya. Ez egy névre szóló, fényképpel és biztonsági elemekkel ellátott plasztikkártya, mely birtokosának 50 százalékos kedvezményt nyújt a teljes árú, másodosztályú jegyekből. Az ára 26 éven felülieknek fél évre 19 900 forint, egy évre 34 900 forint, ami elsőre magasnak tűnhet, de a heti vagy kétheti rendszerességgel utazóknak sok költséget megspórolhat. További kedvezmények is járnak vele: szombatonként a kártyabirtokos egy útitársa is 50 százalékkal olcsóbban utazhat, sőt nemzetközi út esetében 15 százalék úgynevezett RAILPLUS kedvezmény járhat a jogosultnak. Budapest közigazgatási határán belül ingyenesen utazhatnak egyes – rombusszal jelölt – személy- és gyorsvonatokon, az elővárosi régióban pedig csak a fennmaradó távolságra kell jegyet venni.

Egy másik lehetőség a Természetjáró Kedvezménykártya. Ez sok egyébre is jó, de a vonatjegyek árán is spórolhatunk vele, mert a MÁV 20 százalékos kedvezményt biztosít a MÁV applikáción keresztül vásárolt hétvégi teljes árú vasúti jegyek árából, tehát pénteken 0:00 órától vasárnap 23:59-ig, belföldi utazásra, 2. kocsiosztályon. A feláras járatoknál a felár a megváltott jegyen felül kifizetendő. A kártya ára 4900 forint 13 hónapra, a turistashop.hu weboldalon igényelhető.

Kevesen tudják, hogy az sem mindegy, hol vesszük meg a vonatjegyet. Elárulom: a legdrágább az állomáson a pénztárban. Ugyanis az interneten és a MÁV alkalmazásban vásárolt belföldi jegyek árából a vasút társaság mindenkinek 10 százalékos kedvezményt ad, még a más okból kedvezményes jegyekre is. A jegyértékesítő automatából vásárolt jegyek pedig 5 százalékkal olcsóbbak, mint a pénztárban. (Arra viszont figyelni kell, hogy ha nem akarunk például 1. osztályra szóló, feláras jegyet, akkor az automatánál ezt az opciót külön kell beállítani, különben automatikusan arra ad.)

Ami viszont közismert, de nem árt ha leírjuk: egyes rendezvényekkel, fesztiválokkal, tematikus napokkal is kapcsolatban áll a vasút társaság, ha ezekre megy valaki, akár 50 százalékot is spórolhat a vonatjegyen.

Térjünk át, illetve vissza a buszokra! Értelemszerűen itt is azt kell kiszámolni, hogy megéri-e a 30 napos bérletet megvásárolni. Ha nem, Budapesten és néhány más, hazai nagyvárosban lehet venni többszöri átszálláskor heti vagy napi (azaz 24 órás) jegyet is. Illetve Budapesten (és Budaörsről a fővárosba) nagyon megéri a 10 darabos gyűjtőjegy. Az egy utazásra szóló jegy a budapesti buszokra akkor a legdrágább, ha (ez nem minden járaton lehetséges!) a buszvezetőnél vásároljuk meg. Nem túl jó hír, hogy most szeptember elsejétől drágulás jön a BKK járatain: a vonaljegy ára a normál 350 forintról 450 forintra emelkedik, a tíz darabos gyűjtőjegyek 3 ezer forintról 4 ezerre nőnek, a sofőröknél pedig már 600 forintot kell fizetni egy jegyért, ami jelenleg 450 forintba kerül. A bérletek árai nem változnak.

Budaörsön, illetve az agglomerációban július 1-től a helyi (rövidtávú) jegyek drasztikusan megemelkedtek. A korábbi 250 forintos 400 forint lett. Vagyis szeptemberig még jobban megéri a 40-es (88-as stb.) buszokra a teljes vonalra érvényes jegyet megvenni.

Budaörsön belül a költségek csökkentésének a legkézenfekvőbb alternatívája a helyi, ingyenes (!) kisbusz használata. Tudjuk, különösen tanítási szünetben ritkán járnak, de a menetrend ismeretében bárhova el lehet vele jutni. Vagy további lehetőség még a kerékpár, ehhez egyre inkább adottak a felételek, és a (saját tulajdonú, hiszen nálunk kölcsönző nincs) elektromos rollerek. És ezt sem viccnek szánjuk: a napi 10 ezer lépés gyaloglás kifejezetten jót tesz az egészségünknek.

A legismertebb és legrégebbi utazási kedvezmények ugyanakkor (egyelőre?) semmilyen közösségi közlekedési eszközön nem változtak: 6 év alattiaknak és 65 év felettieknek ingyenes az utazás, illetve csak a hely- és más kiegészítő jegyeket kell megvenni, és vannak 50 illetve 90 százalékos diák- és nyugdíjas kedvezmények, továbbá közalkalmazotti, fogyatékkal élőknek szóló stb. kedvezmények. Ezeknek egyénileg érdemes utána nézni, hogy ki, mire jogosult.

A mostani jegyárak emelkedése egy korábbi kormányzati közlemény szerint egy összetettebb tarifaátalakítás része, amelyben ígéretük szerint az emelések mellett kedvező változások is lesznek. Jelenleg mind nominálisan, mind százalékosan a rövidebb utazások drágultak jobban.

Sorozatunk következő részében a repülőjegy vásárlásról lesz szó!

Sorozatunk korábbi cikkei: ITT olvashatók.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here