Bár kapui fizikai értelemben bezártak, az élet nem áll meg a Városi Ifjúsági Klub háza táján, csak átköltözött a digitális világba. Az online térben régi és új foglalkozások, programok működnek. Bakai Gyöngyi, a Pszicho-Kuckó vezetője, aki most egyben a Városi Ifjúsági Klub kulturális menedzsere is, számolt be a közösségi tér életéről a koronavírus idején.
A közösségi terek zárva tartása idején a Városi Ifjúsági Klub (VIK) összes szakköre továbbra is üzemel az online térben, így a kortárssegítő csoportok is heti rendszerességgel összeülnek – persze csak a monitorok előtt. „Az online világ minden rejtett, vagy csak eddig előlünk rejtett lehetőségeit kiaknázva dolgozunk azon, hogy a már meglévő csoportok továbbra is zavartalanul tudjanak működni. Itt természetesen beszélgetünk az éppen aktuális, és a most mindenkit foglalkoztató járványról is” – mondta el Bakai Gyöngyi. Az egyik alkalommal beszélgettek arról, hogy milyen előnyei, illetve hátrányai vannak a karanténnak az ő életükre nézve. Többek között ilyen válasz született: „Szomorú vagyok, hogy nem találkozhatok a barátaimmal, de ugyanakkor annak legalább örülök, hogy interneten kapcsolatban lehetünk. Az önálló tanulás segít rendszerezni a dolgaimat, mert a határidőket tartani kell, így rendszeretőbb, rendszerezőbb vagyok. Több a szabadidőm, ha ügyesen osztom be az időmet. Nem jó, hogy sokszor olyan egyhangúságot érzek. A sok lecke miatt szoktam dühös lenni, és a különböző helyekre érkező leckék összeszedése sem mindig egyszerű.”
A karanténhelyzet egyik hozadéka, hogy olyan szolgáltatások is vannak, amilyenek korábban nem voltak, a szükség hívta őket életre. A Városi Ifjúsági Klub és a Mi1Másért Kortárssegítős gyermekek közösen létrehoztak egy korrepetíciós hálózatot, adatbázist, annak érdekében, hogy segíteni tudjanak azoknak a diákoknak, akik valamit nem értenek a tananyagokban, vagy el vannak azokkal maradva. Egy email címre várták ezeket a jelentkezéseket, az egész ország területéről, nem korlátoztuk ezt Budaörsre, ahogy a segítők sem feltétlenül csak budaörsiek. A segítői szerepben leginkább gimnazisták vannak, de egyetemisták és tanító nagymamák közül is kerültek ki. „Amikor kitettük a Facebook oldalunkra a felhívást, nem gondoltuk, hogy ekkora sikere lesz, vagy inkább ekkora lesz a kereslet rá. A korrepetáló diákok nagyon lelkesek, és tettre készek. Az adatbázist mi kezeljük, így ezen keresztül lehet elérni a segítőket. Ez a gyakorlatban úgy néz ki, hogy beérkezik hozzánk a segítségkérő szülő emailje, és mi hozzárendelünk egy tanulópárt az adatbázisunkból. Már nagyon sok kis- és nagy gyermeknek segítettünk. A visszajelzések is pozitívak. Ezeket a tanulópárokat próbáljuk monitorozni is, kérünk minden esetben visszacsatolást” – számolt be a korrepetáló rendszerről Bakai Gyöngyi. „Legtöbb esetben a reál tantárgyak és a nyelvek, amikben segítséget kérnek, de például egy elsős kisgyereknek az olvasással kapcsolatos nehézsége volt, mellé osztottuk be a nyugdíjas tanító nénit, mert neki egyébként is az olvasás a fő profilja.”
Az olvasást népszerűsíti az Olvass velünk! nyitott Facebook csoport. Az első könyv, amit a csoport „közösen” olvasott, illetve feldolgozott, az Lois Lowry: Az emlékek őre című könyve volt. Ehhez egy online Kahoot! vetélkedőt is készítettek, amit a családok vagy baráti társaságok a saját otthonukból tudnak játszani. „Családi csapatépítős mulatság lett a Kahoot! vetélkedőből, nagyon jó visszajelzések jöttek” – számolt be a tapasztalatokról Bakai Gyöngyi. A következő Janne Teller: Semmi című műve, melyet az előzőhöz hasonlóan fognak megvitatni. „A Kortárssegítő csoportokból is többen elolvasták Lois Lowry könyvét, így jött az ötlet, hogy akár a Facebook live-on is is beszélgethetnénk együtt a gyerekekkel. Ennek a tervezési és kivitelezési munkálatai folynak éppen.”
A Kortárssegítő csoporttagok kezelik majd azt a könyvajánló rovatot, melyben gyerekek rövid hangüzenetben vagy videón ajánlják a nekik tetsző könyveket szintén gyerekeknek. „Arra számítok, ha a gyerekek egymásnak javasolnak könyveket, az többet nyom a latban, mint ha én ajánlom, az eddigiek alapján ez működőképes lehet, nagyon jó szívvel ajánlottak egymásnak” – fogalmazott a kulturális menedzser.
A Budaörsi Infó felkérésére annak online sorozatában is aktívan részt vesz a Kortárssegítő csoportok vezetője, most Michael Ende: Momo című könyvét olvassa fel fejezetenként Bakai Gyöngyi azoknak, akik valamiért még eddig nem olvasták el ezt a – szerinte – esszenciális mondanivalójú művet.
A Városi Ifjúsági Klub év közben havi rendszerességgel rendezte meg a T.I.M. (Tudomány – Ismeretterjesztés – Motiváció) nevű programot, amit kifejezetten fiataloknak hoztak létre. Március 13-án lett volna a soron következő T.I.M., de a veszélyhelyzet bejelentésének napján, március 11-én a részvevők lemondták. Az eredeti koncepcióban három előadót hívnak meg, az élet legkülönbözőbb területeiről, akik az életükről mesélnek 20-20 percben, majd azt egyórás kötetlen beszélgetés követi. „Most, hogy a járvány miatt sajnos élőben nem lehetséges a program lebonyolítása, úgy döntöttünk, hogy még ha kicsit el is kell térnünk az eredeti verziótól, akkor is megrendezzük, de most online. Nem tudtam, hogyan lehet ezt kivitelezni, azonban a helyzet rákényszerít bennünket, hogy megtanuljunk újabb és újabb technikai bravúrokat” magyarázta Bakai Gyöngyi. Így április 17-én már vendégük volt Bese Gergő római katolikus pap, és Hais Dorottya, a Mindenki című, Oscar díjas film főszereplője. Élőben is sokan megnézték, de mivel ez az Ifiklub Facebook oldalán is kint van, bármikor megtekinthető. „Maga az előadás, a beszélgetés nagyon jó volt, a gyerekek rettentő lelkesen hívtak másnap, jó volt a visszajelzés részükről, úgyhogy valószínűleg fogjuk ezt csinálni, online, amíg csak így lehet.”
Az állandó szakkörök élete sem állt meg a korlátozásokkal. A Filmes foglalkozást Makláry Eszter vezeti, most online foglalkozik a gyerekekkel. A heti egyszeri kurzust néha kiegészítik egyéni órákkal is, mert vannak a csoportban olyanok, akik komolyan akarnak ezzel foglalkozni a jövőben. Lassan de biztosan haladnak, most már mindenkinek megvan a témája, története, hogy miből szeretne filmet csinálni, és már elkezdték a forgatókönyveket is írni, ellsajátították a forgatókönyvírás alapfogalmait, és ismereteit.
Az Online fotó klubot Hegedűs Andrea tartja. Ennek keretében a foglalkozásra járó gyerekek fotó-esztétikai képzése folyik online „üzemmódban”. Tanulnak itt a diákok fotóelméleti képzést is, és kapnak szakmai támogatást és tanácsadást a fotós kihívásokhoz.
A foglalkozásokon, szakkörökön kívül igyekeznek odafigyelni a körülöttünk zajló világra is, ezért a Városi Ifjúsági Klub munkatársai szeretnék, ha a gyerekekkel együtt közösen ki tudnák fejezni köszönetünket, a hétköznapi hősöknek, akik jelenleg is kitartanak ezekben a nehéz időkben. Ezért közzétettek egy felhívást, melyben arra buzdítják a gyermekeket, hogy az érzéseiket rajzban vagy akár hangfájlban fejezzék ki és küldjék be, ők pedig megosztják majd azokat különböző platformokon.
„Nagyon sokat dolgozunk, az ötletelések, a kreativitás, a programok kiépítése, működtetése rengeteg belső energiát megmozgat. A Városi Ifjúsági Klub csapata nagyon jól működik együtt, a visszajelzések alapján Budaörs és környéke ifjúsága körében egyre népszerűbbek vagyunk, minden héten bővül az ifjúsági bázis, amely alapján joggal bízhatunk abban, hogy a veszélyhelyzetet követő időszakban ezen hónapok megfeszített – hálózatot építő – munkája is beérik, és egyre több ifjúsági korcsoportba tartozó fogja felkeresni a VIK programjait!”
A Városi Ifjúsági Klub programjairól, eseményeiről innen tájékozódhatnak: https://www.facebook.com/varosiklub