A saját autó soha nem volt olcsó mulatság, de… – Spóroljunk együtt! 10. rész

0
285

Bár a pénzügyeink tudatos kezelésére (lásd a 8. és 9. részt) még visszatérünk a spórolásról szóló sorozatunkban, ezúttal, nyár lévén, az utazási költségek csökkentéséről lesz szó. Ami megint csak egy hatalmas téma, a közösségi közlekedéstől kezdve (busz, vonat, repülő) a kerékpározáson át az autónk használatáig. Kezdjük az utolsóval!

A saját autóval való közlekedés, utazás soha nem volt olcsó mulatság, a jelenlegi kiugróan magas üzemanyagárak mellett pedig végképp nem az. Ugyanakkor nehéz lemondani róla, mert cipekedés helyett kényelmes „csak” megpakolni a csomagtartót, nem vagyunk a menetrendekhez kötve így rugalmasak lehetünk időben és sorolhatnánk. Mégis, mi lehet akkor a köztes megoldás?

Értelemszerűen az autó ésszerű használata, például a kisebb távolságokra autó helyett mehetünk gyalog (jót tesz az egészségünknek, ha naponta legalább öt-hat kilométert sétálunk) vagy (nemcsak sportolás céljából) biciklivel, a bátrabbak akár az egyre divatosabb rollerrel. Ha nagyobb távolságra utazunk és a közösségi közlekedés nem vagy csak részben adott, akkor viszont az autó fenntartásán kell és lehet is spórolni.

Az első lépés, hogy megbízható autót vásároljunk, körültekintően. Ne hagyjuk magunkat elcsábítani a „csak neked, csak most olcsón” akciókkal, mert semmi sincs ingyen, de olcsón se. Nagyon utána kell nézni és számolni, hogy az általunk választott autóra mennyit kell később költeni, hogy ne hagyjon cserben bennünket az úton. Sokan mondják, hogy híresen megbízhatatlanok a brit és olasz autók, van is benne igazság. Mások szerint autóvásárláskor „nem kilométert veszünk, hanem állapotot”, mert bizony hiába van kevés kilométer egy autóban, ha a korábbi tulajdonosa nem vigyázott rá, nem tartotta megfelelően karban. És ne feledjük: ha nagy teljesítményű, nagy űrtartalmú motorral rendelkező autót veszünk, akkor számítsunk a magas fogyasztásra és a magas szervizköltségekre.

A második és sokadik lépés pedig, hogy ne hajtsuk túl az autót, hiszen akkor a motor gyorsabban megy tönkre, a gumi gyorsabban kopik. A gyorshajtást ne csak a rendőri ellenőrzések és a várható büntetések miatt mellőzzük, hanem az autónk és önmagunk érdekében is kifizetődőbb a szabályos közlekedés. Spórolhatunk a motorfék használatával, mert csökkenti a fogyasztást, amikor kikapcsoljuk az üzemanyag adagolását a motorba és kíméli a fékeket, ha motorfékkel lassítunk. Érdemes odafigyelni a váltó használatára, például ne kapcsoljunk át későn, mert alacsony fordulatszámon általában kevesebbet fogyaszt az autó. Régi autóknál egyszerű ezt megoldani és figyelni rá, de automata váltó esetén is átállhatunk fokozatos módra. És kevesen fogadják meg, pedig jó tanács, hogy ne tároljunk az autóban felesleges, nehéz dolgokat, hiszen minél nehezebb az autó, annál többet fogyaszt. Továbbá másik jó tanács az üzemanyagszint magasan tartása, ugyanis ha „spórolás miatt” folyamatosan keveset tankolunk, akkor tönkremegy az üzemanyagpumpa.

Visszatérő kérdés, hogy melyik a gazdaságosabb: a dízel autó vagy a benzines. Tény, hogy a dízel általában kevesebbet fogyaszt, mint egy benzines, viszont több európai országban elkészült már a régebbi autók kiszorításának a menetrendje, tehát felmerül, hogy érdemes-e még egyáltalán dízel autóra költeni. Nem igazán. De mivel nemrég azt is megszavazta az EP Környezetvédelmi Bizottsága, hogy javaslatuk szerint 2035-től tiltsák be az EU-ban az új személygépkocsik és könnyűhaszongépjárművek esetében a belső égésű motorokat, akkor végül is a jövőben maradnak az elektromos-hibrid autók.

Visszatérve még a jelenhez: költségcsökkentő, ha gyári új helyett autóbontóból veszünk alkatrészt, amikor szükséges, de persze ez is csak akkor „olcsóbb”’, ha nincs baja. Spórolás gyanánt a szerelő helyett otthon is cserélhetünk olajat. Viszont! A megvásárolt olaj minőségén ne takarékoskodjunk, ahogy a gumikon se, mert az olcsó gumi nem tapad, balesetveszélyes, a kisebb ütközések is költségesek (a négy évszakú gumi például borzalmas), és a nem megfelelő vagy rossz minőségű motorolaj miatt gyorsabban tönkremegy az autó.
Még egy gondolat: a motortisztító üzemanyag adalékot szigorúan a leírt használat szerint kell adalékolni. Fogyasztáscsökkentő és teljesítménynövelő adalékot viszont nem érdemes használni, helyette vegyünk olyan (Super) üzemanyagot, amelyikben eleve benne vannak.

Sorozatunkban többször volt már arról is szó, hogy a tudatos gazdálkodáshoz készítsünk heti vagy havi bevásárlási tervet, és aszerint próbáljunk beosztással élni. Ez beválik az autófenntartás esetben is, írjuk össze havi vagy akár éves szinten az autózással járó költségeket, például, hogy mennyit szánunk üzemanyagra, mennyibe kerülnek a biztosítások, a várható parkolási díj, az autópálya-matrica, az esetleges büntetések, a szervizdíj. Váratlan kiadások természetesen mindig előfordulhatnak, de a terv segít a tisztánlátásban, hogy megéri-e valóban saját autóval közlekedni vagy mégis válasszuk-e inkább a közösségi közlekedést. Erről lesz szó a következő részben!

Írta: Bácsi-Tóth Adrián

Folytatjuk

 A sorozat cikkei ITT érhetők el.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here