A közösség és az innováció iskolája

0
2267
SAMSUNG CAMERA PICTURES

„Creascola, légy kíváncsi minden nap!”

„Mi volt ma a suliban? Semmi. De valamit azért csak csináltatok? Semmit.” Ugye gyakori ez a párbeszéd a szülők és a kiskamaszok között? Milyen lenne inkább így: „Mi volt ma a suliban? A projektemen dolgoztam, már kész a hajóm tervezése, hamarosan kezdem az építést. Vízre is fogjátok tenni? Hát persze.”

A Creascola nyolcosztályos gimnáziumban jövő szeptembertől indul itt Budaörsön az első tanév, ahova 2020. február 19-ig a leendő ötödikes és hetedikes gyerekek és szüleik jelentkezését várják. Az alapító dr. Henn Péter (41 éves), az iskola alapötletének gazdája, aki előkészítette a gimnázium stratégiáját.  A szakmai igazgató pedig Kárpátiné Molnár Ágnes (35 éves). Mindkettőjüknek van tanári végzettsége, Péter jogász is és több más vállalkozása van, Ágnes matematika-német szakos, alkotópedagógus, egyebek között különleges nyári táborokat szervezett és van gyakorlata a tanításban. Már a tanári kar is felállt, és kérdésünkre, hogy amikor a pedagógushiány jellemző az egész országban, mégis hogy sikerült egy alakuló iskolába ide csábítani a kollégákat, Péter és Ágnes azt feleli, hogy szakmai ismeretségeken keresztül és maga az iskola nevelési programja, koncepciója is vonzó. Fontos még megjegyezni róluk, hogy mindketten maguk is sokgyermekes szülők, Péter legnagyobb lánya is ide fog járni.

Egy magániskoláról van tehát szó, ám nem alternatív – pontosít a két szakember -, hanem a Nemzeti Alap Tanterv (NAT) szerint zajlik majd az oktatás, de azt másként tanítják, mint egy átlagos állami iskolában és többet kapnak a gyerekek.

A példa, ahonnan az együttműködés révén szabadon átvehetnek ötleteket, az osztrák Werkschulheim Felbertal Salzburgban. A három pillér, amire programjuk épül: a természettudományos irányultság; az erős iskolai közösség (ahol a csoport együttes eredménye, teljesítménye áll a középpontban és nem az egyéné); a

harmadik pedig az úgynevezett alkotópedagógia, és ezt tükrözi az iskola szlogenje is: „Creascola, légy kíváncsi minden nap!”

Az iskolában a tanítás 8-kor egy negyedórás napi indítóval kezdődik és háromnegyed 5-ig tart. Ez első hallásra sokan tűnik, de a gyerekek mégsem túlterheltek, mert kialakítanak egy egészséges napi ritmust. Van például kétszer 30 perc szünet, levegőzésre, pihenésre és egy órás az ebédidő, hogy ne kapkodva kelljen lenyelni a falatokat. Ezen belül a gyerekek a felelősök a saját tanulásukért, időbeosztásukért. A szemléltető oktatást sokféle korszerű eszköz támogatja, és lesz egy jól felszerelt technikaterem, médialabor és tankonyha is, ahol az egészséges táplálkozásra nevelés az egyik legfontosabb. És a sport és a mozgás is része lesz az itt tanulók életének. Az alaptantárgyak közül a matematikát tanulják majd a gyerekek önálló tantárgyként, a magyar irodalom keretében tágabban a kulturális értékeket ismerhetik meg és a kémia, biológia, földrajz, fizika ismeretanyagát összevontan egy természettudományi tantárgy keretében sajátítják el. A műhelyfoglalkozások során az angolt munkanyelvként használják, emellett heti 5 órában tanulnak angolul. S a nyelv gyakorlásához külföldi tanulmányutakra is sor kerül majd. 

Mit nyújt tehát a Creascola? Pozitív és elfogadó légközben egyebek között beszédközpontú angol nyelvoktatást; komplex természettudományos szemléletet, a társadalmi ismeretek gyakorlatközpontú oktatását, a közösségi munkára és együttműködésre nevelést; felfedező matematika oktatást és a megszerzett tudás alkalmazását a gyakorlatban. Mindezt a diákok ötleteire alapozva, hogy öröm és ne teher legyen nekik s tanulás. Hogy az idejárók soha ne mondják azt hazaérve, nem történt aznap semmi. 

Azt hiszem a fentiek annyira meggyőzőek, hogy akinek 10-11 vagy 12-13 éves gyermeke van, máris keresi a honlapjukat és bejegyezni a naptárba február 19-ét, a jelentkezési határidőt. A döntéshez azonban beszélnünk kell a működési költség hozzájárulásról is, hiszen egy magániskola üzleti vállalkozás, és Henn Péter tervei szerint a negyedik évtől nyereségessé kell válnia. Nos, a havi fizetendő összeg 130 000 forint, amiből testvéreknek 10% kedvezmény jár és a tehetséges diákok számára indítanak egy ösztöndíj lehetőséget is, ami 50%-os kedvezményt jelent. A későbbiekben pedig közvetlenül pályázható európai uniós támogatást is szeretnének bevonni és ezzel a szülők terheit mérsékelni. A hozzájárulás azonban nem kevés, így adódik a kérdés: van-e a pénz befizetésén kívül más felvételi követelmény? Igen, van – fejtette ki Péter és Ágnes -, de 2020-ban még nem kell központi felvételit írni. Helyette egyrészt a gyerekekkel csináltatnak kreatív, illetve játékos szövegértési és szövegalkotási feladatokat, de olyan környezetben, hogy ne izguljanak, ne érezzék ezt vizsgának. Majd az egész családdal megismerkednek, mert ahhoz, hogy az iskola szellemisége érvényesüljön, a szülőkkel való együttműködés nélkülözhetetlen. Inkább induljon két párhuzamos osztály helyett egy, de az olyan diákokkal, akik ezt a fajta tanulást valóban örömmel élik meg – szögezte le Henn Péter. 

Jelentkezés és további információk: http://creascola.hu/jelentkezes, kapcsolat@creascola.hu illetve www.creascola.hu

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here