Tópark Alternatív Iskola

0
1159

Az iskolánk célja, hogy támogassuk a gyereket a felnőtté válás útján, és olyan képességeket fejlesszünk bennük, melyek azt segítik, hogy helyt álljanak életük fontos pillanataiban” – mondta kérdéseinkre válaszolva a Tópark Alternatív Iskola alapító-ügyvezetője, Gády-Kayser Lilla. És persze még sok egyebet elárult…

 

A világ legjobb ingatlanprojektjei közé választották a Tóparkot, Budaörs biatorbágyi szomszédságában, de még 2010-ben. A Best Mixed Use (vegyes funkciójú) kategóriában a nemzetközi zsűri kiválónak találta a koncepciót és ezért díjjal jutalmazta. A Walker and Williams Investment Group S.A. Luxembourg (WWIG) ingatlanbefektetési csoport pedig az első ütem végén, amikor szerkezetkészek lettek az épületek, bokrétaavató ünnepséget tartott április 21-én a közel Váci utcányi épületegyüttes egyik épületében. „A következő hetekben megkezdődik a homlokzatépítés, a külső közmű kiépítése, a gépészeti és elektromos szerelési munkák, a nyílászárók behelyezése és a tetőszigetelés” – hangzott el akkor. Ehelyett azonban pénzügyi okokból leállt az építkezés, és 8 évig mintegy szellemvárosként, csupán filmeseknek adott időnként otthont a Tópark. Egészen tavaly őszig, amikor az első híreket kaptuk arról, hogy sikerült új befektetőket találni, az építkezés nagy iramban folytatódik és az ingatlanpiaci kínálatban is megjelent, hogy „350 új építésű otthon és a Tópark Expressz várja a leendő lakókat”, melyek készültségi foka hamar elérte a 90-95 százalékot. 

Ahol azonban új lakásokba költöznek családok, ott inkább előbb, mint utóbb megfelelő infrastruktúra is kell, mindenekelőtt iskola. És örömmel jelenthetjük itt be, hogy már megvan a tóparki iskola részletes terve és programja, no meg egy épületegyüttes földszintjén a helye. Egyelőre még a gyerekek hiányoznak, de ők sem sokáig, hiszen egész gyorsan fogynak a szabad helyek (Lapzártánkkor 38 volt.). 

„Iskolánk célja, hogy támogassuk a gyerekeket a felnőtté válás útján, és olyan képességeket fejlesszünk bennük, melyek azt segítik, hogy helyt álljanak életük fontos pillanataiban” – mondta kérdéseinkre válaszolva az alapító-ügyvezető, Gády-Kayser Lilla. „Figyelembe vesszük, hogy minden gyermek egyéni ütemben fejlődik, és nem a legmesszebb szeretnénk eljuttatni, hanem önmagához szeretnénk közelebb juttatni.”

A Tópark Alternatív Iskola előzménye a Re-Crea Diósd Tanulócsoport, a fenntartó Mindset Nonprofit Kft. ugyanis három éve tette le az iskola alapjait tanulócsoportos formában. Most új helyszínen és államilag elismert iskolai formában folytatják tevékenységüket, de a jól hangzó célokat,  oktatási, nevelési elveket már saját tapasztalatokkal is alátámasztják. Néhány fontos kulcsszó arról, hogy milyen itt a pedagógusok és a gyerekek kapcsolata: „gondoskodás, segítés; együtt felfedezni, amit nem tudunk; a gyermektől tanulni; illetve megmutatni számunkra mi a fontos a világból, tehát inspirálni őket” – sorolja az alapító. 

Nem szokványos az iskola felépítése sem. A 6. osztályig majd felmenő rendszerben bővülnek, a hagyományos osztályok helyett azonban 8 fős heterogén csoportokban tanulnak a gyerekek, 1 támogató pedagógussal, összesen 4 csoportban tehát 4 pedagógus és 1 pedagógiai asszisztens alkot egy-egy “sejtet”, és 2019. szeptember 1-jétől két sejttel indulnak, párhuzamos működéssel. 

A tanítási napok felépítése: a gyerekeket 8-16.30 között várja az iskola, a Nemzeti Alaptanterv és a választott kerettanterv szerinti óraszámokkal, az életkori szakaszokhoz igazított testneveléssel és informatikával. Minden pénteken külsős programokon vesznek részt a gyerekek vagy külsős előadókat fogadnak. Kiemelt az angol nyelv oktatása (Dyned program+szaktanár), és fontosak a délutáni szakkörök (ebben például a Logiscoollal működnek együtt).

Hosszasan beszélhetnénk még a módszerekről, többek között arról, mit értenek nyitott tanuláson az alternatív kerettantervnek megfelelően, hogy a gyerekek projektekben dolgoznak/tanulnak, már említettük a külső helyszínen zajló foglalkozásokat, a szabadon választott foglalkozásokat (szakkörök, könyvtár). De terjedelmi okokból már csak két nagyon fontos jellemzőt emelünk ki, ezek pedig a személyközpontú gondoskodás, a gyerekek önrendelkezésének biztosítása,  illetve a resztoratív szemléletmód (amely lehetővé teszi, hogy konfliktusok esetén a megoldás középpontjába ne a büntetés, hanem a kapcsolat helyreállítása kerüljön). 

További információk és jelentkezés:  https://toparkiskola.hu/jelentkezes/