Január 9-én a Cyclo-cross Országos Bajnokság 2022 rendezvényén felnőtt férfi kategóriában a budaörsi Fillari Team kerékpáros egyesület versenyzője, Székely Benedek második helyezést ért el – ez a rövid hír minden sajtóorgánumban és sok közösségi oldalon felbukkant. De mi az a cyclo-cross, és ki az a Székely Benedek? Amíg ennek utánajártunk, kiderült, a Fillari Team, bár amatőr sportcsapatként aposztrofálja magát a Facebookon, valójában professzionális szemléletmóddal működik és figyelemreméltó eredményei révén országosan jó hírnévnek örvend.
A cyclo-cross – magyar elnevezése terepkerékpár – az országúti kerékpáros szakág téliesített változata, illetve annak őszi-téli holtszezon-kiegészítő sportja. Az országútihoz hasonló, de vastagabb és terepmintázatú gumival felszerelt biciklivel űzik ezt a sportágat, mivel főként földes-füves terepen, az évszakra jellemző saras vagy fagyott talajon, akár havas, jeges körülmények között kell haladniuk a versenyzőknek. A kijelölt pálya egy néhány kilométeres kör, melyen nemtől és korosztálytól függően különböző ismétlésszámmal mennek végig. Meghatározó tulajdonsága még a cyclo-cross pályának, hogy esetenként homokon kell átvergődnie a versenyzőknek, amibe belesüpped a kerék, illetve kisebb-nagyobb palánkokat, lépcsőket kell leküzdeniük vállra kapva a kerékpárt – állítólag azért, hogy nagy hidegben ne kelljen folyamatosan a nyeregben fagyoskodni. Külföldön a cyclo-cross szinte egyidős a kerékpársporttal, azaz több mint száz éves, nálunk azonban még egy évtizedes múltra sem tekint vissza.
A 2000-es születésű Székely Benedek az idei szezonban tette először próbára magát cyclo-crossban. Egyébként fő szakága nem ez, hanem az országúti kerékpározás, amiben főidényben versenyez. „A cyclo-cross az, ami a legközelebb áll hozzám, annak ellenére, hogy nem annyira elterjedt kerékpáros berkeken belül. A kezdetekben mountain bike-osként kezdtem a kerékpározást, csak később váltottam országútira. Amikor megismertem a cyclo crosst, nagyon megtetszett, hogy ötvözve van benne az országúti a mountain bike-kal. Ezért szeretem a cyclo-crosst, de a fő szakágam az országúti kerékpározás (amelyben legjobb eredménye a tavaly U23-as korosztályban elért 5. hely – BÉ)” – mondta Benedek, s a kötődést mi sem bizonyítja jobban, mint az OB 2. hely.
A siker érdekében az őszi Magyar Kupa futamokon kívül külföldi versenyeken is rajthoz állt, hogy megtanulja, begyakorolja azokat a mozdulatokat, technikákat, amik kellenek ehhez a szakághoz. „Szlovákiában a Szlovák Kupán 10. lettem összetettben és néhány osztrák versenyen végeztem még az elsők között. Ezek a versenyek nagyon sokat tettek hozzá ahhoz, hogy az OB-n 2. helyezést érjek el, hiszen sok gyakorlási lehetőséget biztosítottak, és azt, hogy szokjam a környezetet, mindezt patinás nemzetközi mezőnyben” – számolt be a felkészülés ezen részéről a kerékpáros. „Továbbá, ezek a nemzetközi kerékpáros szövetség által besorolt versenyek voltak, ahol pontokat lehetett szerezni, melyek a Magyar Kupában elért pontjaimmal együtt oda vezettek, hogy sikerült elég jó pozícióból, az első sorból rajtolnom az OB-n” – tudtuk meg a fontos információt. Hogy miért előnyös az első sorból rajtolni? Azért, mert minél hátrébbről indul egy versenyző, annál inkább fennáll a veszélye annak, hogy valaki hibázni fog előtte, például felborul. Vagy egy homokos résznél az előrébb haladó elsüllyed és megáll, ilyen esetekben az utána lévőnek is megtörik a lendülete, le kell pattannia a bringáról, és tolni a homokban végig, mialatt azokat, akik az első sorból indultak, senki nem gátolja, a homokos szakaszt végig tudják tekerni, és még nagyobb előnyre tesznek szert.
A terepadottságok miatt a kerékpáros szakágak közül a cyclo-cross a legtechnikásabb. Benedek így fogalmazott: „Cyclo-crossban hatványozottan számít, hogy ki mennyire ügyes a bringával. Mivel ősszel-télen csináljuk és ilyenkor már elég hűvös, latyakos idő van, ezért a sárban, hóban, fagyban a viszonylag vékony kerekekkel felszerelt kerékpárt kezelni nem olyan egyszerű.” A gumik ugyan szélesebbek a cyclo-cross biciklin, mint nyáron az országúti kerékpáron, és rücskösek, hogy jobban tapadjanak, de még így is jóval keskenyebbek, mint a mountain bike gumik, s ezért meg a kerekek nagy mérete és a kormány keskenysége miatt nehéz irányítani. „Szerintem ez az a szakág, ahol igazán sokat számít, hogy ki mennyire érzi otthonosan magát a kerékpáron” – vallja az OB ezüstérmes terepkerékpáros. A mesterséges akadályok leküzdésében pedig az sem mindegy, milyen súlyú kerékpárt kell adott esetben, például egy hosszabb lépcsősoron vagy meredek emelkedőn felcipelni – több körben is. Benedek gépe egy könnyű, alig 7 kg-os kerékpár, amivel sok energiát tud megspórolni: „sokat kivesz az emberből, ha ezt egy jóval nehezebb kerékpárral kell teljesítenie” – tájékoztatott.
A Szabolcs-Szatmár-Bereg megyéből származó Székely Benedek gimnáziumi éveit Nyíregyházán töltötte, itt került először szorosabb kapcsolatba a kerékpározással egy ottani hobbi csapatnál. „Ez egy országúti csapat volt, de én mountain bike-kal kezdtem, mert olyan kerékpárom volt éppen, de hamarosan vásároltunk egy országúti kerékpárt is. A közös kerékpározások alkalmával ismertem meg a csapattagokat, akik aztán segítették az edzéseimet is, s tereltek azon az úton, hogy strukturáltabban, jobb minőségben tudjak edzeni” – mesélte a kezdetekről. Benedek a versenyzést is Nyíregyházán kezdte, az ottani csapata színeiben. Ezt követően Egerbe került, ahol az Eszterházy Károly Egyetem hallgatója lett sportmenedzser szakon, bár most éppen szünetelteti tanulmányait, hogy teljesen a kerékpározásra tudjon koncentrálni. „Jelenleg főállásban foglalkozom a kerékpározással, heti 30-32 órát töltök edzéssel. De van egy kerékpáros ruházati vállalkozásom is néhány alkalmazottal, a Capra-Cycling Kft. A cég elsősorban kerékpáros ruházatot és kiegészítőket gyárt, forgalmaz. Ennek vezetésével foglalkozom a kerékpározás mellett” – mondta el a fiatal sportoló, akiről így az is kiderült, hogy üzletember is.
Benedek most Nyugat-Magyarországon lakik, de csapatváltásában már nem földrajzi paramétereket szerint választott, hanem azt vette figyelembe, hogy az amatőrnél magasabb szinten szeretne kerékpározni. „Az volt az elsődleges szempont, hogy lehetőleg egy profibb filozófiájú csapathoz kerüljek” – fogalmazott. „Ekkor esett a választásom a budaörsi Fillari Team-re. Versenyeken és a közösségi média felületein találkoztam a csapattal, és rendkívül szimpatikusnak találtam őket. Azután megkerestem az elnököt, Hugauf Marcellt, hogy van-e lehetőség csatlakozni hozzájuk – így kerültem a budaörsi csapathoz 2020. őszén” – mondta el a Fillarihoz igazolásának történetét Benedek.
A Fillari Team Budaörs Kerékpáros Sportegyesület viszonylag régen alakult csapat (2006-ban), akkor hegyi kerékpáros csapatként kezdték meg a működésüket, majd néhány éve (2018-ban) történt egy vezetőségváltás, és amióta Hugauf Marcell az elnök – aki egyébként szintén egy aktív, fiatal kerékpáros és kiváló eredményeket tudhat magáénak -, az egyesület szemléletmódja is megváltozott, egyrészt nyitottabbak lettek a különböző szakágak felé, másrészt a csapat működése professzionális szintre emelkedett. „A vezetőség maradéktalanul támogatja a fiatalokat, és megpróbálja a lehető legtöbb lehetőséget biztosítani mindenki számára, hogy versenyezhessen a saját szakágában, segít, amiben tud. És vannak szponzoraink, akik által hozzájutunk azokhoz termékekhez, amik a kerékpározáshoz elengedhetetlenek, ilyenek például az izotóniás italok, italporok, energiazselék” – jellemezte Benedek a csapatát. „Ennél a sportágnál az egyesület főleg azt határozza meg, milyen a támogatottsági szinted.„
A Fillari azonban ugyanakkor törekszik egyfajta helyi kerékpáros közösség kialakítására is, mely évek óta a Budaörsi Országúti Gurulások Facebook csoportban meghirdetett közös biciklizésekben nyilvánul meg.
Székely Benedek neve tehát csak másfél éve köthető Budaörshöz, és azon belül is inkább csak a kerékpáros egyesülettel és azzal kapcsolatban vannak ismeretségei: „Előtte nem volt kötődésem a városhoz, de a csapatnak és főleg a vezetőségnek köszönhetően egyre több embert ismertem meg Budaörsön, leginkább együttműködések megkötése révén.” Egyébként viszonylag gyakran látogat Budaörsre, elsősorban csapatrendezvények, szponzori megjelenések alkalmából. De nagyjából havonta az is előfordul, hogy együtt edz a csapat többi tagjával Budaörs környékén. Bár Benedek jelenleg az ország másik felében él, de edzéseit tekintve ennek nincs jelentősége. „A kerékpározás nincsen helyhez kötve. Az edzést akárhol el lehet végezni. Többnyire minden csapattagnak van saját edzője, aki általában szintén egész máshol él, az enyém például Egerben, onnan küldi meg online az edzéskiírást, hogy milyen edzésmunkát végezzek el. És azt, amit előír, tényleg el kell végeznem, önállóan, anélkül, hogy valaki noszogatna – ehhez önfegyelem szükséges” – közölte elhivatottan.
Külső noszogatás helyett Benedeket belső motivációi hajtják, a kerékpározáshoz való viszonyát jól jellemzi, hogy valóban a tökéletes felkészülésre törekszik. Saját kerékpáros edzőjével, Varga Szabolccsal (Plandurance) a legprofesszionálisabb módszerekkel dolgoznak azon, hogy minél többet tudjanak kihozni Benedekből, annak érdekében, hogy minél magasabb szintre jusson majd el. Emellett erőnléti edző segíti, a nem kerékpáron megszerezhető edzettség kialakításában, illetve egy dietetikus, Bálint Anna egyénileg személyre szabott étrendet biztosít számára. „Ezen a szinten már az étrendnek is nagy szerepe van az eredményességben. A dietetikus mondja meg, hogy mit egyek edzés előtt és után meg két edzés között, illetve abban segít, hogy a versenyek előtt ne vigyek be fölösleges kalóriát, ami esetleg hátráltatna a versenyzésben. Mindenképpen csak olyan táplálékot viszek be, amit adott időpontig fel tudok használni ahhoz, hogy a teljesítményem javuljon” – hangzott a szakszerű magyarázat a dietetikus szükségességéről. Arra a kérdésre, hogy hol és mennyit edz, Benedek válasza kettős volt. Egyrészt éppen most vonult egy alapozó, héthetes, intenzív edzőtáborba, melegebb éghajlatra, ahol most is 20-25°C van, és meg tudja kezdeni a szezonra készülést, amire ez a hideg, ami itt van, nem alkalmas. „A megfelelő időjárás biztosítja, hogy maximálisan és precízen fel tudjunk készülni a szezonra” – magyarázta. Miután hazajön, március vége felé, itthon fogja folytatni felkészülését, illetve a versenyszezon is beindul addigra. Másfelől, az edzésekre vonatkozóan így válaszolt: „A legtöbb edzést országúton, aszfalton végzem országúti kerékpárral, néha – országúti szezon közben is – előveszem a mountain bike-ot is vagy a cyclo-cross bringát, hogy a technikai tudásomat is szinten tartsam és gyakoroljam azokat a mozdulatokat is, amiket az egyhangú, sík mozgású országúti kerékpározással nem végzek el.”
De milyen tulajdonságokkal érvényesül valaki ebben a sportágban? Az elhivatottság és kitartás kialakulásához bizonyos tulajdonságok, jellemvonások megléte szükséges. Benedek szerint nagyon fontos a mentális egészség a kerékpárosoknál. „Ez egy állóképességi sportág, ahol az egyik legfontosabb képesség, hogy a rengeteg monotonitást fel tudja dolgozni a sportoló mentálisan. Egy cyclo-cross verseny általában csak egy óra időtartamú, de az országúti versenyek jóval hosszabbak. Tavaly az OB-n 220 km-t tettünk meg 43km/h-s átlagsebességgel. Ott sok órán keresztül maximális intenzitással kell tekerni” – mondta. Ez nem csak monotóniatűrést jelent, hanem azt is, hogy a versenyző több órán át legyen képes koncentrálni. De ugyanolyan fontos a megfelelő motiváltság is. Az egyéni, belső motiváció mellett van még egy plusz ösztönző erő is: „Ebben a sportágban van egy presztízs harc, ami különösen késztet arra, hogy úgy küzdj a versenyeken, hogy felállhass a dobogóra” – árulta el Benedek. Mindemellett a siker érdekében a támogató háttér elengedhetetlen: „A családom és a csapatom minden tekintetben támogat abban, hogy elérjem a céljaimat. Legyen szó kerékpár vásárlásról, versenyekre való kiutazásról, nevezési díjak kifizetéséről, minden telhetőt megtesznek azért, hogy eljuthassak a legmagasabb szintre.” Végezetül, annak ellenére, hogy ebben a cikkben csak a kerékpározás szélsőséges módozatairól volt szó és arról, mi kell ahhoz, hogy ezt valaki profi szinten csinálja, álljon itt Benedek megállapítása arra vonatkozóan, hogy egészségmegőrzés szempontjából ez a sportág mindenki számára javasolható: „A kerékpározást bárkinek ajánlom, mert az ember minden izomcsoportját megmozgatja, és nem olyan megterhelő, mint például a futás, ami nagyon igénybe veszi a térdízületeket. Ez inkább kardiós tevékenység, csak ülsz a kerékpáron és tekered.”