Ma már egyre többen ismerik fel, hogy a mentális felkészültség, amelyekkel egy nehéz ügyfelet tudunk kezelni, konfliktust megoldani vagy bizalmat építeni, igen fontos feltétele az értékesítői munkakörnek. S ezt is meg lehet tanulni!
Húsz-harminc évvel ezelőtt az a legenda járta, hogy az értékesítést nem lehet tanulni, hanem születni kell rá. Aztán a ’90-es években elárasztottak bennünket a tréningek. Amerikából és Nyugat-Európából adaptált folyamatmodellekkel, tárgyalási technikákkal és ezek pszichológiai hátterével foglalkozó tanfolyamokon képződtek a kor értékesítői. Ezek meghozták a várt eredményt: nőttek az eladások, a legjobb értékesítők elő tudtak lépni vezetővé. Többen a tréneri pályát választották, hogy tudásukat és tapasztalataikat tovább adják.
Napjainkban a gazdaság egyes területein csökkent a fogyasztás, ezért ugyanakkora teljesítményt csak egyre nagyobb energia befektetéssel lehet elérni. Így hiába rendelkezik egy értékesítő csiszolt technikákkal, nem lesz sikeres, ha nem fejleszti a monotónia tűrő képességét, vagy nincsenek eszközei a stressz kezelésére.
Ma már egyre többen ismerik fel, hogy a mentális felkészültség, amelyekkel egy nehéz ügyfelet tudunk kezelni, konfliktust megoldani vagy bizalmat építeni, igen fontos feltétele ennek a munkakörnek. Ezért a cégvezetők egyre inkább beleépítik az éves oktatási koncepciójukba azokat a programokat, tréningeket, amelyeknek ez a központi témája, sőt arra is lehetőséget teremtenek, hogy egyéni coaching során tanulhassanak, változhassanak munkatársaik. Szerencsére, mert nagy szükség van rá.
Németh Hajnalka,szervezet és vezetésfejlesztési tanácsadó
www.nemethhajnalka.hu