Idén hazánkban korábban köszöntött be a rekkenő hőség, amely hatással volt a lakosság ásványvízfogyasztására is: az év első négy hónapjában 5 százalékkal nőtt az elfogyasztott ásványvíz literenkénti mennyisége.
A Nielsen piackutató felmérése* szerint a teljes magyar ásványvízpiac 2018 első négy hónapjában literben 5 százalékkal, darabszámot tekintve pedig 6,6 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest. A Magyarvíz Kft. zászlóshajójának számító Mizse ásványvíz a literben számolt értékesítés tekintetében a piaci emelkedés többszörösét produkálta azzal, hogy 2,7 millió literrel fogyott több, mint tavaly ebben az időszakban, ez 9,2 százalékos növekedést jelent. Az eladott palackjainak száma szintén meghaladta az átlagot, így számolva 8,1 százalékos volt a növekedés, ezzel a Mizse továbbra is dobogós a Magyarországon forgalmazott ásványvízmárkák versenyében. Ez a tendencia tovább erősödött, hiszen a lajosmizsei cég idén májusban várhatóan 50 százalékkal több vizet ad el, mint tavaly ilyenkor, ami egyrészt a meleg időnek, másrészt az ágazatban fellépő átmeneti vízhiánynak köszönhető.
„A világpiaci trendek kedvezőtlenül hatnak az ásványvíz ágazatra, ennek egyik oka az egyre emelkedő kőolajár, ami a csomagolóanyag, azaz PET palackok árát és a szállítási költségeket egyaránt növeli. Eddig egy átlagos palackhoz szükséges PET 1.000 euró/tonna volt, ez jelenleg 1.360 euró tonnánként, ami azért különösen fontos tényező, mert az ásványvizek árát leginkább a csomagolóanyag befolyásolja. A másik ok az euró erősödése a forinttal szemben, ez pedig egyébként is emeli a külföldről származó alapanyagok árát, így drasztikus önköltség emelkedést hozhatnak, amire az ágazatnak előbb-utóbb reagálnia kell. Minezeket még tovább bonyolítja, hogy a boltok, illetve a vásárlók ásványvíz igénye jelenleg magasabb, mint a hazai gyártók kapacitása” – mondta el véleményét Balog Zoltán, a Magyarvíz Kft. kereskedelmi igazgatója.
2018. április végéig az összesen értékesített ásványvíz Magyarországon 332 millió liter volt, ami 222 millió palackot jelent. A Nielsen piackutató szerint a hazai piacon április végéig 208,5 milliárd forint értékben adtak el a gyártók ásványvizet – tavaly az első 4 hónapban ez csak 187,7 milliárd forint volt –, és az értékbeli növekedés nagyobb volt, mint a literben vagy darabban számított.
###
A Magyarvíz Kft. 2000-ben alakult, az ásványvíz kitermelése és forgalmazása 2002-ben kezdődött Lajosmizsén. A cég kezdetben döntően sajátmárkás termékeket állított elő és forgalmazott, mára a Primavera mellett két másik márkát is felépített és sikeresen forgalmaz: a Mizse (szénsavas, mentes, enyhe, ízesített variációk) és a Zafír ásványvizeket. A folyamatos fejlesztések és bővítések eredményeként számos szakmai és fogyasztói elismerésben részesültek, mint például a Mizsével a fogyasztók szavazatai alapján elnyert 2012-es és 2013-as Év terméke díj. A vállalat kiemelt figyelmet fordít az egészség megőrzése és a sportolás köré szerveződő megmozdulásokra, ezért természetes ásványvizeivel folyamatosan támogat országos és regionális (pl. futó, triatlon) rendezvényeket, kosárlabda és kerékpáros szervezeteket, valamint kórházakat és egészségügyi intézményeket. A társaság 2017-es árbevétele nettó 7,3 milliárd forint volt, ami 335 millió liter – 219,3 millió palack – ásványvizet jelent (saját adatok).
* Forrás: Nielsen Kiskereskedelmi Index – Teljes Magyarország, darab eladások az ásványvizek piacán a 2017. január-április és 2018. január-április közötti időszakra vonatkozó adatok szerint, a Magyarvíz Kft. részére szállított adatok alapján.