A magyarországi autópiac az elmúlt években jelentős változásokon ment keresztül, mind az új, mind a használt autók értékesítése terén. A gazdasági körülmények folyamatos változása, az infláció, a finanszírozási lehetőségek és az üzemanyagárak mind befolyásolják a vásárlók döntéseit.
Új autók értékesítése
Az új autók piaca 2024-ben növekedést mutatott a korábbi évhez képest. A Datahouse adatai szerint 2024-ben 121 607 új személyautót helyeztek forgalomba, ami 12,86%-os növekedést jelent a 2023-as adatokhoz képest. A fellendülés elsősorban az év végén volt érezhető, amikor csak decemberben közel 12 ezer új autó került forgalomba – ez közel 50%-os emelkedést jelent az előző év azonos időszakához képest.
Bár ez a növekedés biztató, még mindig nem érte el a 2019-es szintet, amikor 157 909 új autót értékesítettek. Ez azt jelzi, hogy a magyar vásárlók továbbra is óvatosak, és sokan inkább a használt autókat részesítik előnyben az új autók egyre magasabb árai miatt.
A legnépszerűbb újautó-márkák továbbra is a Toyota, a Suzuki, és a Volkswagen, de a prémium szegmensben a BMW és a Mercedes-Benz is növekedést mutatott.
Használt autók piaca
A használt autók piaca 2024-ben is erős maradt. A Datahouse szerint 81 061 használt személyautó cserélt gazdát júliusban, ami 19%-os növekedés a 2023-as adatokhoz képest. Az év egészét tekintve a használtautó-piac 10,7%-os növekedést ért el, összesen 909 184 adásvétellel.
A legnépszerűbb modellek az Opel Astra, a Suzuki Swift és a Ford Focus voltak. Az Opel Astrából például 47 864 darabot adtak el 2024-ben, ami 8,93%-os növekedést jelent az előző évhez képest.
A használt autók átlagára is emelkedett, elérve a 4,5 millió forintot, míg az átlagéletkor 16 évre nőtt. A 15 évnél idősebb autók aránya 44%-ról 56%-ra emelkedett egyetlen év alatt. Ez a tendencia azt mutatja, hogy egyre több idős jármű közlekedik az utakon, ami növeli a karbantartási költségeket. a környezeti terhelést és a biztonsági kockázatok növekedésével járhat.
A kötelező biztosítás és a casco fontossága
A biztosítások szerepe kulcsfontosságú az autóvásárlók számára, ezt a fenti adatok egyre inkább alátámasztják.
Köztudott, hogy minden autótulajdonos számára kötelező a gépjármű-felelősségbiztosítás megkötése, amely a másoknak okozott károkat téríti meg baleset esetén. A biztosítási díjak 2024-ben 10% körül emelkedtek, ezzel szemben a kárkifizetések növekedése csupán 3% volt. Érdemes évente, a szerződés évfordulóján ellenőrizni a friss KGFB ajánlatokat, hogy a lehető legjobb díjat kapjuk, ebben segít az online KGFB kalkulátor.
A casco ugyan nem kötelező, de ajánlott biztosítás, amely a saját járműben keletkezett károkat téríti meg baleset, lopás, törés vagy természeti kár esetén.
Az autópark elöregedése is szerepet játszik abban, hogy a teljes gépjármű állományban alacsony a cascóval rendelkező autók aránya, az idősebb autókra ugyanis nem lehet cascót kötni. Ugyanakkor a fiatalabb, vagy újonnan vásárolt autókról a tulajdonosok többsége casco biztosítás megkötésével gondoskodik.
Egy jól megkötött casco biztosítás kár esetén megóv az azonnali jelentős, akár több milliós kiadástól, ami könnyen előfordul kisebb koccanások, balesetek eredményeként is.
Érdemes megnézni a biztosítók által kínált egyedi kedvezményeket is, amelyekkel csökkenthetjük casco biztosításunk díját:
- Alacsony futásteljesítmény esetén kedvezmény
- Biztonsági eszközök megléte (pl. GPS alapú lopásvédelem)
- Több biztosítás egy helyen történő megkötése (pl. KGFB és casco együtt)
Az Eurorisk Biztosítási Alkusz a casco biztosítás megkötésében is segít, weboldalukon könnyen és gyorsan kalkulálhat, de szakértő kollégáik is rendelkezésre állnak, ha szükséges!
A magyarországi autópiac továbbra is dinamikusan változik. Míg az új autók piaca lassan növekszik, addig a használtautó-piac stabilan erős marad. Az autópark öregedése és a növekvő fenntartási költségek miatt egyre több autós számára kulcsfontosságúvá válik a megfelelő biztosítás megkötése.
Érdemes az autók fenntartási költségeit és a biztosítási lehetőségeket figyelemmel kísérni, hogy hosszú távon is megalapozott döntést hozhassanak.