Sokrétű volt a Városi Pedagógiai Szakmai Nap

0
220

Ma délelőtt volt a budaörsi pedagógusok számára az önkormányzat által szervezett egynapos továbbképzés, a Városi Pedagógiai Nap. A program az 1. Számú Általános Iskola aulájában plenáris előadásokkal kezdődött, majd szekciókban tartott előadásokkal folytatódott. Témáit tekintve sokrétű volt a rendezvény, de a tanításhoz kapcsolódó tudás-átadáson kívül a pedagógusokat érintő, már bevezetett státusztörvényről és a várható bérváltozásokról is elhangzott tájékoztatás.

Budaörs Város Önkormányzata 2005 óta szervez a városi óvodák, iskolák pedagógusai számára egynapos szakmai továbbképzést, ami a pedagógusok tapasztalatcseréjére ad lehetőséget, illetve ahol egy-egy terület szakemberei tájékoztató előadásai hangzanak el. Az egybegyűlteket Wittinghoff Tamás polgármester köszöntötte. Beszédében az országos negatívumok (például tanárhiány) mellett a budaörsi pozitívumokról is szót ejtett (iskolák támogatása, pedagógusok bérkiegészítése). Felhívta a figyelmet Árendás Péter (az Illyés gimnázium volt igazgatója) írására, melyben arról értekezik, a rendszerváltozás óta hogyan alakult az oktatás helyzete. Majd a jelenlegi keretrendszer hátrányait sorolta föl, hozzátéve, hogy Budaörs ezzel szemben egy kis szigetként működik, ahol a tanárok meg tudják őrizni személyes autonómiájukat. Ebben az önkormányzat is segíti őket, hiszen a Clementis-ösztöndíj, valamint az iskolák alapítványain keresztül történő támogatás keretében több lehetőségük nyílik, mint ha csak a fenntartóra, az államra hagyatkozhatnának, amely például a minimum karbantartási kötelezettségeit sem teljesíti az iskolákkal szemben.

A szakmai nap két plenáris előadással indult, először Steigervald Krisztián generációkutató, mentor, tréner beszélt, előadásának címe Pedagógusnak lenni a XXI. században. Arról szólt, hogy a különböző generációk mennyire eltérően érzékelik a közben változó világot és ehhez a pedagógusoknak egy kicsit alkalmazkodni kell, mert a gyerek nem tehet arról, hogy ezeket a különbségeket nem érti. Steigervald Krisztián néhány hete a híroldalak címlapján szerepelt azzal a megdöbbentő kijelentésével, hogy minden korban az tekinthető normálisnak, amit az akkor élő többségi társadalom annak fogad el. Ezúttal is innen indította mondanivalóját és végül azzal zárta, hogy annak a generációnak, amely már élt azelőtt is, hogy eluralkodott volna ez a napjainkban jellemző digitális, audiovizuális ingerhalmaz, annak kell átmentenie a XX. századi értékeket, de már XXI. századi módszerekkel.

A másik előadó, Petróczi Gábor tanügyigazgatási szakértő pedig a státusztörvénnyel bevezetett változásokról és a várható bérekről beszélt.

Ezt követően pihenésképpen a jelenlévők megtekinthettek egy részletet a Budaörsi Latinovits Színház Punktum! című előadásából, ami óvodásokról szól.

Rövid szünetet követően szekciókra bontott előadások voltak egy időben, így mindenki azon vett részt, ahova előzetesen regisztrált. A témák: paradigmaváltás a 21. századi nemzetiségi oktatásban, elmélet és gyakorlat,  példák a jó együttműködésre közösségen belül. Továbbá: digitális eszközök használata tanórákon, olvasóvá nevelés a népmeséken keresztül, a pedagógiai munkát segítő Kovács-féle terápiás lufi, valamint Sportpoharak használata a mindennapos óvodai és iskolai gyakorlatban, a Mesezene módszer. Nem utolsó sorban Petróczi Gábor tanügyigazgatási szakértő, címzetes főiskolai docens beszél majd a munkajogi problémákról a Státusztörvény bevezetésekor. De volt szó a kiégésről  teljesítményorientált világunkban, az eltérő fejlődésű gyerekekről az óvodai és iskolai közösségekben. Az első emeleti aulában pedig Görög Ibolya protokollszakértőt lehetett meghallgatni, előadásának címe: A hiteles tanító ember – protokoll tanácsok pedagógusoknak. A tanárok illendő és elvárt fellépésének, viselkedésének ecsetelésén kívül többek között iskolai ünnepségek formalitásaira is kitért. Előadásának egyik fontos üzenete az volt, hogy semmi esetre sem szabad ráhagyni a diákokra, ha nem köszönnek. Akár annak árán is, hogy a tanárnak kell előre köszönnie, akár úgy, hogy nyolcszor-tízszer szükséges nyomatékosítani a köszönést, de kötelezővé kell számukra tenni, hogy „vérükké váljon”.

A programok végeztével az iskola ebédlőjében állófogadás várta a résztvevőket.

 

 

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here