Ma van az Egészségügyi Világnap

0
356

Ma van az egészségügy világnapja. Hetven évvel ezelőtt ezen a napon lépett életbe az Egészségügyi Világszervezet (World Health Organization, WHO)az Egyesült Nemzetek Szervezetének egyik szakosított intézménye – alapokmánya, amely a nemzetközi közegészségügy koordináló hatóságaként működik.

 

Az egészségügy hallatán elsősorban a betegellátásra gondolunk, szó szerinti jelentése révén és közvetlen előzményeként azonban annak legalább akkora – de inkább nagyobb – részét kellene képezze a megelőzés is. Ha a gyógyításhoz gyógyszer, a megelőzéshez megfelelő étrend és mozgás szükséges, na meg a mentálhigiéné. Hiszen elménk jócskán befolyásolja testünk egészségi állapotát. Ezzel kapcsolatban – bár fordított viszonyban érintve – lesz ma délelőtt 10 órakor egy előadás Egészségünk helyreállítása gondolataink segítségével címmel a lakótelepi közösségi házban, ahol ma egész nap az egészségmegőrzés témája köré csoportosulnak a programok (ITT bővebben) az Egészségügyi Világnap alkalmából.

Nem új gondolat, hogy legtöbb egészségügyi problémánk az összkomfortos civilizáció által felborított – évmilliók során csiszolódott – egyensúly következménye. A legtöbb betegség hátterében az okok visszavezethetők kényelemszeretetünkre és falánkságunkra, kortól és nemtől függetlenül, legalábbis Magyarországon. Mert bár a magyar egészségügy egy rosszul szervezett, szegény intézményrendszer, mi sokat tehetünk azért, hogy bekerüljünk kármentő tevékenységének hatósugarába.

Ha hagy maga után kívánnivalót jelenlegi életmódunk, a tavasz a legideálisabb évszak az újratervezéshez. A húsvét előtti negyven napos böjttel kezdődően ebben az időszakban leghatásosabbak a tisztítókúrák. De általában ilyenkor határozzuk el magunkban, hogy mostantól javítunk kondíciónkon, az alakunkon, ha másért nem is, a bikiniszezon közeledése miatt.

Ennek jegyében hétfőtől egész héten át a Jókai Mór Művelődési Központ által szervezett Ébredj, Budaörs! programsorozat (ITT bővebben) csalogatja mindazokat, akik szeretnének mozgásban gazdagabb életvitelt folytatni.

Bár éveink számától függetlenül mindig egyformán fontos a megfelelő táplálkozás és a rendszeres mozgás, a korral együtt járó érdeklődés változás , illetve az életkor előrehaladtával csökkenő aktivitási képesség korlátokat szab, azonban ezt figyelembe véve mindenki találhat magának testhezálló mozgásformát (a budaörsi lehetőségek ITT)

Az egészséges életmódról szóló múlt évi kiadványunk ITT érhető el.