Budaörs önkormányzata ebben az évben először szervezi meg a közösségi költségvetést, amelynek lényege, hogy a 2025-ös költségvetésben 100 millió forint sorsáról a budaörsiek dönthetnek, azaz civilszervezetek és a város lakói pályázati úton adhatnak be javaslatokat, hogy mire fordítsa a város ezt a pénzt. Több budaörsi civilszervezetet és magánszemélyt kerestünk meg, hogy készülnek-e/ készül-e most vagy a későbbiekben ilyen ötlettel, és ha igen, mivel. Illetve, ha nem, miért nem kívánnak/kíván élni a lehetőséggel, illetve pályázaton kívül milyen fejlesztést szeretnének/szeretne látni itt helyben a jövőben az önkormányzattól.
A kapott válaszokat folyamatosan online jelentetjük meg, és a februári nyomtatott lapunkban jelenik meg egy összeállítás.
Ebben a cikkben két szervezet elképzeléseit olvashatják: az első egyesület célja elsősorban a kerékpározás, a rendszeres testmozgás népszerűsítése és ehhez a feltételek megteremtése, például egy bmx pumpapálya megvalósítása. A második a kóbor macskák képviselője, és ők is mindenképp pályázni fognak a kóbor cica ivartalanítási program önkormányzati finanszírozására.
Hugauf Marcell Fillari Team Budaörs, elnök: „A pályázat részét képezné egy kerékpáros bmx pumpapálya megvalósítása”
A Fillari Team Budaörs Kerékpáros Sportegyesület mindenféleképpen olyan program, esemény vagy infrastruktúra-fejlesztés megvalósításában gondolkodik, mely a lehető legtöbb budaörsi lakost érinti. Az egyesület elsősorban a kerékpározás, a rendszeres testmozgás és ezzel együtt az egészségtudatos életmód népszerűsítésével összefüggő javaslatokat fogalmaz és nyújt majd be. Fontos, hogy a lehető legszélesebb korösszetételű embertömeget szolgálják a közösségi költségvetésből megvalósuló programok.
1. A javaslatunk részét képezi a 2024. év végén első alkalommal megrendezésre került Fillari Uphill kerékpárverseny. A teszt jelleggel megrendezésre került esemény során példás összefogás alakult ki az egyesület, a helyi civil szervezetek és cégek, illetve az önkormányzat között. A versenyen az óvodás korú gyerekek mellett indultak fiatal és felnőtt amatőr, de profi kerékpárversenyzők is. Szerencsés helyzet, hogy a résztvevők mellett a nézők is testközelből élvezhetik a versenyt, hiszen csak egy emelkedős utca kell hozzá és a pálya mellett állva, szinte az egész belátható.
2. Emellett új terv és javaslat, és az ötletgazdával Popa Rolanddal már fel is vettük a kapcsolatot, hogy a pályázat részét képezné egy kerékpáros bmx pumpapálya megvalósítása. A fiatalok és az utánpótlás, de bármilyen korú és tudásszintű kerékpáros számára rendkívül hasznos infrastruktúra-fejlesztés lenne, hiszen egy forgalomtól és gyalogosoktól elválasztott, biztonságos területen tudnának kikapcsolódni, sportolni, a kerékpárkezelési technikájukat fejleszteni. Javítja az egyensúlyt, a koordinációt, segít megtanulni lendületet szerezni pedálozás nélkül, erősíti az izomzatot és a fizikai állóképességet. A jól megépített pumpapályák nem igényelnek nagy fenntartási költségeket, így hosszú évekre a várost és az itt lakókat tudná szolgálni. Ezen kívül különböző közösségi események és versenyek megrendezésére is alkalmas helyszín lehet.
A pályázaton kívül javasoljuk az utóbbi egy-két évben elindult kerékpáros programokkal kapcsolatos lendület megtartását, minél több, nagy nyilvánosságú esemény megrendezését lehetőleg hétvégén, mikor az egész család részt tud venni rajta. Nagy mértékben szolgálná a helyi közösség megerősítését.
Bízunk benne, hogy a közösségi költségvetésre szánt keretösszeg a legjobb célokat fogja szolgálni!
Bővebben: Facebook
Korábbi cikkünk: Bemutatkozik az újjáalakult Fillari Team Budaörs – Budaörsi Napló
Pályi Melinda Lajka Állatvédő Alapítvány, elnök: „Jelenleg 200 cica áll a gondozásunk alatt…”
Mint a kóbor macskák képviselője mindenképp szeretnénk pályázni. Bár már ígéretet kaptunk az önkormányzattól a budaörsi kóbor cica helyzet megoldására, de érdemi intézkedés eddig még nem történt, vagy legalábbis mi még nem értesültünk róla.
Rengeteg lakossági bejelentést kapunk a kóbor cicák miatt, legtöbbször idős emberek hívnak minket, akik elkezdenek etetni egy-két cicát és pár év vagy hónap alatt 20-30 cica lesz a kettőből, amelyet már önerőből etetni sem képesek. Eddig saját forrásból vagy svájci támogatással fedeztük ennek a költségét, a Susy Utzinger Alapítvány segített fedezni a kóbor macskák ivartalanításának költségét. Sok olyan gazdi is jelentkezik, akik önerőből nem tudják ezt kifizetni, mivel az utóbbi időben az állatorvosi árak rendkívüli módon megemelkedtek. Így tulajdonképpen mi az alapítvánnyal önkormányzati, azaz közfeladatokat látunk el úgy, hogy semmilyen ellentételezést nem kapunk ezért az önkormányzattól. Sőt, az utóbbi időben az általunk leivartalanított és etetett macskakolóniáktól az önkormányzat még el is szállíttatta a BTG-vel a cica etetőket és téli menedékeket. Jelenleg csak a magánterületen elhelyezett etetőkben van lehetőség a cicáknak téli élelmet kihelyezni, közterületen ez nem lehetséges. Sajnos az önkormányzat még mindig úgy tekint erre a problémára, mintha ez nem az ő feladata lenne.
Ígéretet kaptunk arra, hogy költségvetési háttérrel ingyenes ivartalanítási programot fognak szervezni, illetve arra is, hogy az önkormányzat rendelkezésre bocsájt részünkre egy frankhegyi telket, ahol a vad cicák elhelyezését meg tudnánk oldani. Októberre ígérték, hogy ez ügyben újra le fogunk ülni tárgyalni, de erre nem került sor.
A szelíd cicákat meggyógyítjuk, beoltatjuk és ivartalanítatjuk, majd gazdit keresünk számukra. 2024-ben több mint 200 cicát adtunk örökbe. A cicákat egy budaörsi ingatlanban, a Víztorony utca 11. szám alatt lehet örökbe fogadni. Az itt lévő cicák már örökbeadásra készek, de rajtuk kívül még 11 ideiglenes befogadó önkéntesünknél lábadoznak és szocializálódnak a cicák. Jelenleg 200 cica áll a gondozásunk alatt. Összesen 50 önkéntessel dolgozunk, akik munka és család mellett, szabadidejükben segítenek nekünk. A budaörsi menedékházban élő cicák gondozását csak önkéntesek látják el. Épp tegnap tudtuk meg, hogy hasznos munkánk elismeréseképpen a Fővárosi Alap 1,2 millió forintot különített el számunkra a kóbor cicák ivartalanítási programjára, mivel fontosnak tartják ennek a problémának a megoldását.
Mindenképp pályázni fogunk a közösségi költségvetés keretein belül a kóbor cica ivartalanítási program önkormányzati finanszírozására.
Ezen kívül szívesen látnánk kóbor cica etető helyek létrehozását a városban, hamarosan megjelenő Facebook posztunk erről a témáról szól majd.
Szükséges lenne a lakosság számára igénybe vehető ingyenes ivartalanítási projekt bevezetése. A szociálisan rászoruló, idős emberek állataira külön figyelmet kellene fordítani. Sok idős azért nem viszi el a beteg cicáját vagy kutyáját állatorvoshoz, mert nincs rá anyagi kerete, valamint rengeteg kóbor állatot gyűjtenek össze azzal, hogy etetik az állatokat, de nem ivartalanítják őket. A kóbor, vadon élő kolóniák befogása, lábadoztatása is nagy feladat. Olyan sok a bejelentés, hogy mi egymagunk nem tudunk minden bejelentést kezelni, bár igyekszünk a lehetőségekhez mérten a lehető legtöbb bejelentőnek segíteni. Erre kellene az önkormányzatnak kidolgoznia valamilyen tervet. Nyáron elviselhetetlen a macskák túlszaporodása. Rengeteg kismacska születik és az éhező, beteg kiscicák teraszokon, társasházak udvarán jelennek meg. Április és október között volt olyan nap, hogy 30-40 db macskát szerettek volna egy nap alatt leadni nálunk. Könnyen belátható, hogy ennyi macskát nem tudunk bevenni és ezt a kaotikus helyzetet egyedül nem tudjuk kezelni. A jelenleg működő Budaörsi Állatmenhely sem alkalmas cicák befogadására, hiszen a cicák nagy zsúfoltságban történő elhelyezése a tömeges halálukhoz vezet. Szinte egész nyáron folyamatos a parvó-járvány a Budaörsi Állatmenhelyen és ezért minden bejelentőnek ők is a mi számunkat adják meg. Ez tarthatatlan helyzet így.
Amennyiben az önkormányzat anyagi forrást biztosítana rá, akár vásárolnánk is egy frankhegyi ingatlant, lenne is jelenleg egy, ami alkalmas lenne arra, hogy a nálunk lévő befogott, de vad, örökbe adhatatlan cicák végre kikerülhessenek a ketreces tartásból és megfelelő körülmények között élhessék le életüket a gondoskodásunkkal.
Összegezve: mindenképpen fogunk pályázni erre, már csak azért is, mert a svájci támogatótól ígéretet kaptunk arra, hogy a kifutókat a cicák számára megépítik nekünk, amennyiben lesz egy hely erre.
Elérhetőségek: Facebook
Korábbi cikkünk az alapítványról: Támogassa ön is a Lajka Állatvédő Alapítványt! – Budaörsi Napló
Közösségi költségvetés Budaörsön – az Ön ötleteire is számítunk!
Mit jelent a közösségi költségvetés?
Képzelje el, hogy a városvezetés megkérdezi: „Mi az, ami jobbá tenné az életet Budaörsön?” Ez a közösségi költségvetés lényege. Egy olyan kezdeményezés, amelyben a város lakói ötleteket, javaslatokat nyújthatnak be különféle fejlesztésekre.
Az ötletek előzetes értékelése után a budaörsiek szavazhatnak majd arról, hogy mely projekteket valósítsa meg az önkormányzat. Ez új, közvetlen kapcsolatot teremt a lakosok és a városvezetés között.
Mikor indul a folyamat?
A közösségi költségvetés 2025. márciusában indul az ötletbeadási szakasz megnyitásával. Az ötleteket az önkormányzat hamarosan elérhető weboldalán lehet majd benyújtani egy online űrlap segítségével. A folyamat átláthatósága érdekében regisztrációra is szükség lesz.
Milyen ötleteket várnak?
Olyan projekteket, amelyek:
- Budaörs területén valósulnak meg,
- egy éven belül megvalósíthatók,
- közösségi célt szolgálnak, és széles kört érintenek,
- nem ütköznek a már meglévő fejlesztési tervekkel,
- és beleférnek a költségvetési keretbe.
Lehet ez egy új kerékpártároló, közösségi program, vagy egyéb fejlesztés – minden olyan ötletet örömmel fogad az önkormányzat, amely a város közösségének javát szolgálja.
Mi történik az ötletek benyújtása után?
Az önkormányzat szakértői és független értékelők vizsgálják meg a beküldött javaslatokat. Ennek célja az ötletek megvalósíthatóságának és szabályszerűségének biztosítása. Az értékelés után azok az ötletek, amelyek minden kritériumnak megfelelnek, felkerülnek a szavazólapra. Ezután szeptemberben a budaörsi lakosok dönthetnek arról, hogy melyik projekt kapja meg a zöld utat.
Szavazás: Az Ön szava számít!
Minden 14 év feletti budaörsi lakos szavazhat a legjobbnak ítélt projektekre. Hogy ez minél egyszerűbb legyen, több helyen „részvételi pontokat” alakít ki az önkormányzat a városban. Ezeken a pontokon segítséget nyújtanak a projektlisták megismeréséhez és a szavazat leadásában, így mindenki kényelmesen bekapcsolódhat a döntéshozatalba – akár online, akár személyesen.
Miért érdemes részt venni?
A közösségi költségvetésben való részvétel nemcsak lehetőség, hanem felelősség is. A szavazás során Ön is hozzájárulhat ahhoz, hogy olyan fejlesztések valósuljanak meg, amelyek valóban a közösség érdekeit szolgálják. Ez egy nagyszerű alkalom arra, hogy kifejezze véleményét és aktív részese legyen városunk fejlődésének.
Budaörs – Együtt Építjük!
Folytatjuk!