Kovalik Balázs, Zsótér Sándor, Keresztes Tamás és Alföldi Róbert is Budaörsön rendez – évadot hirdetett a Budaörsi Latinovits Színház
Nyolc új bemutatóval készül a 2025/26-ös évadra a Budaörsi Latinovits Színház, amely a korábbi évekhez hasonlóan ezúttal is nagy alkotói találkozások helyszíne lesz. A színház a következő évad programjával is a sokszínűségre törekszik, így az új előadások között klasszikus drámák, filmadaptáció, abszurd operett és többféle korosztályt megszólító, érzékenyítő gyerekelőadások is helyet kaptak – tudtuk meg a tegnapi sajtótájékoztatón.
A Budaörsi Latinovits Színház idén először nyilvános sajtóeseményen, a 2025/26-os évad bemutatói rendezőinek a részvételével jelentette be a következő színházi szezon premierjeit tegnap, azaz május 9-én. A színház nyolc új bemutatóval, négy nagyszínpadi és négy gyermek- és ifjúsági előadással készül a 2025/26-ös évadra. A nyolc rendező közül hatan – Alföldi Róbert, a színházat vezető és a beszélgetést vezető Berzsenyi Bellaagh Ádám, Cseri Hanna, Keresztes Tamás, Szőts Orsi és Zsótér Sándor – személyesen, külföldi elfoglaltságaik miatt ketten – Kovalik Balázs és Nyári Ádám – pedig online kapcsolással számoltak be arról, mit rendeznek a következő évadban Budaörsön.
Az évadhirdető sajtóeseményen részt vett Wittinghoff Tamás polgármester is, aki a színház bemutatóit rendszeresen látogatja, sőt, Alföldi Róbert egy korábbi rendezésében még statisztaszerepet is vállalt. Továbbá Monostori Kalivits Márk alpolgármester, Vágó Csaba polgármesteri kabinetvezető és Laczik Zoltán (BFE) önkormányzati képviselő. Ez azt erősítette meg, hogy a budaörsi önkormányzat elkötelezett saját színháza támogatásában.
Berzsenyi Bellaag Ádám igazgató mondandóját azzal kezdte, hogy a színháznak 14 főből álló társulata van, ami a következő évadban bővül Nagy Pál Gáborral, és „természetesen számtalan vendégszínről fogtok hallani” – mondta. „Rendezőink között van olyan, aki már nagyon sokszor dolgozott nálunk, van aki egyszer-kétszer és van aki most mutatkozik be nálunk. (…) Szokás, hogy az évadnak adnak valamilyen fantázia nevet, hogy boldogság, reménység stb., nálunk ilyen nincs„. A bemutatók összeállításánál figyelembe vették, hogy kik a társulat tagjai és azt, hogy ez a színház itt van Budaörsön, Magyarországon, ma, 2025-ben, ebben a világban, ahol élünk és itt van Európában.
A tervezett darabokat két csokorban ismerhettük meg. Előbb azokat, amelyeket a felnőtteknek szánnak és a nagy színházi teremben lesznek az előadások. Ebből négy lesz. Majd azokat, amelyek a színházhoz tartozó városi ifjúsági klubban kaptak helyet, és ezekből is négy lesz.
Az első nagytermes a Jacques Offenbach és Victorien Sardou dalműve alapján készülő A Répakirály. Kovalik Balázs, aki videón jelentkezett be, ezt a világ színpadain is ritkán játszott vígoperát magyar nyelven elsőként hozza magyar közönség elé. A szövegkönyvét ő maga írja Ari-Nagy Barbarával, a zenei adaptációt pedig Furák Péter készíti. A Répakirály XXIV. Fridolin bukásától indul. És hogy ki jön a helyére? Egy sárgarépa a veteményesből, egy szimpla gyökér, aki magát répakirálynak nevezi, és akit, ki tudja, miért, rögvest mindenki istenít. S hogy mi lesz vele? A rendező nem akarta ugyan lelőni a poént, de elég egyértelműen jegyezte meg, hogy a zöldségek a levesbe kerülnek és látványosan beleharapott egy répába. Ezt a varázsoperettbe ágyazott politikai szatírát 1872-ben mutatták be Párizsban, a Budaörsi Latinovits Színházban pedig október 11-től lesz látható.
A másik nagyszínpadi darab bemutatója Anton Pavlovics Csehov Ványa bácsija már az évad második felében lesz, és rendezője Keresztes Tamás. Ő a sajtótájékoztatón még kissé bátortalanul mesélte el vízióját egy nagy, ütött-kopott hajóról, amit belaknak a szereplők, majd felolvasta a felkért, főként a társulat tagjaiból álló színészek nevét. A dramaturg Bíró Bence lesz, a címszerepben pedig (a sajtótájékoztatón rendezőként mellette ülő) Alföldi Róbert. Csehov 130 évvel ezelőtt írt komédiája esendő szereplőinek egyszerre szívfacsaró és fájdalmasan vicces a története. A budaörsi bemutató 2026. március 7-én lesz, és mint a rendező mondta, nem igazán akarja az eredetit megváltoztatni.
Karácsonyi ajándéknak kapjuk majd december 20-án Zsótér Sándor rendezésében Pedro Almodóvar és Samuel Adamson színdarabját, a Mindent anyámról, amely az 1999-es filmklasszikus színpadi adaptációja. A filmből született darab melodráma, de nem a szó elcsépelt, hanem „almodóvari” értelmében. Egy elgondolkodtató történet arról, hogy ha az ember szeret valakit, akkor semmi szükség arra a szóra, hogy „sajnálom”. A főbb szerepekben Takács Katalint, Spolarics Andreát és Bohoczki Sárát láthatjuk majd.
Az évad utolsó premierjére április 25-én kerül sor. A rendező Alföldi Róbert, akit a budaörsi igazgató ezúttal William Shakespeare Julius Caesarjának a megrendezésére kért fel. Alföldi 2014-ben Budapesten már rendezte ezt, és szerinte ez a dráma arról szól, hogy legyen jövőnk. És nem mindegy, hogy milyen, és hogyan születik. Keresztes Tamással ellentétben tőle az eredeti mű erőteljes átformálására számíthatunk – mondta -, mert az abban felvetett kérdések, hogy Caesar épp hatalma csúcsán van, a római nép isteníti, ám félő, hogy egyeduralomra tör ezért az összeesküvők ledöfik és ezzel polgárháborús helyzetbe sodorják a birodalmat, 2026 tavaszán a magyarországi országgyűlési választásokkal húsba vágóan aktuálissá válnak majd.
És akkor a fiataloknak, gyereknek szánt előadások, melyekről a színház igazgatója elmondta, hogy legalább olyan fontosak, mint a felnőtteknek szólók, és nemcsak azért, mert a mai gyerekekből lesznek a jövőben a színházba járók, hanem mert ezek az előadások játékos formában fontos nevelési eszközök. Itt kiemelte, hogy a budaörsi színháznak remek jó a kapcsolata a budaörsi óvodákkal, iskolákkal, akiknek bérletük van hozzájuk. És – talán kissé már túlzóan – megdicsérte a budaörsi oktatási intézmények színvonalát. A bemutatók sorát tehát szeptember 20-án egy Magyarországon eddig nem látott darabbal nyitja a Budaörsi Latinovits Színház, amelyet Németh Nikolett adaptált a Városi Ifjúsági Klub színpadára, és Berzsenyi Bellaagh Ádám rendezi. Petra Wüllenweber története, A láthatáron egy 10 éves kisfiú (az ajánlott alsó korhatár is 10 év) és a nagypapája különleges kapcsolatát mutatja be, fontos társadalmi kérdéseket feszegetve. Az előadás az Alzheimer-kór által érintett családok mindennapjaiba enged betekintést, felvillantva a boldog közös pillanatokat, valamint azt a tehetetlenséget és fájdalmat, amit a családtagok ebben az élethelyzetben átélnek. A drámát eredetileg 2009-ben mutatták be a saarbrückeni Theater Überzwergben, 2010-ben pedig jelölték a rangos német nyelvű gyerekdarabokat elismerő Mülheimer KinderStückePreis díjra.
Október 3-án Békés Pál A Félőlény című darabja kerül színre szintén a Városi Ifjúsági Klubban, Nyári Ádám rendezésében. Ő is videón jelentkezett be. A Freeszfe-n végzett fiatal rendező sem ismeretlen a budaörsi közönségnek, hiszen Az arab éjszaka című előadása az évadban több alkalommal látható volt vendégjátékként nálunk, azonban szerződéssel most dolgozik először itt. A Félőlény hősei erdei lények, akik játékkal, olvasással és finom teák szürcsölésével múlatják az időt barátjuk, egy igazi mesemondó társaságában. Az erdőt azonban egyszer csak rémisztő szörnyek lepik el, és a mesemondó lakatra zárja az odúja ajtaját. Világot vándorló pajtása, Csatang, amikor meglátja, hogy a mesemondóból milyen szomorú Félőlény lett, különös megoldással áll elő: változzon ő is szörnnyé…, a darabot alsó osztályosoknak ajánlják.
A téli hónapokat 2026. februárjában egy új darab születésével zárja a Budaörsi Latinovits Színház. A társulat oszlopos tagja, Szőts Orsi és Németh Nikolett dramaturg a Vacok 2. munkacímmel készülő babaszínházi előadásban egy szépen gondozott kertbe kalauzolja a legkisebbeket, akik a kert gazdája mellett egy titokzatos lénnyel is találkozhatnak. Ide a hat hónapos és három éves kor közötti gyerekeket várják, csakúgy mint a Vacok 1-re, de változás, hogy az ötletgazda Orsi – aki a babaszínházakról írta a szakdolgozatát – maga most nem szerepel benne, ám Flörich Kristóf, aki az elsőben is a párja volt igen, és Juhász Vince csatlakozik hozzá. A Vacok nagyon sok előadást ért meg, és voltak olyan gyerekek, akiket a szüleik elvittek rá három, majd hat hónaposan és egy évesen is, és csodálatos volt látni, mennyire másként élték meg. Orsi azt is elmagyarázta, hogy szemben a közkedvelt Ringatókkal ezen az előadáson a szülőknek nem kell aktív szerepet vállalniuk, hátradőlve figyelhetik a gyerekeik reakcióit.
Ugyancsak egy új darab születésének lehetnek majd szemtanúi a Városi Ifjúsági Klub nézői 2026 tavaszán. A Budaörsön először rendező fiatal Cseri Hanna saját darabját állítja színpadra, egy tizenhárom éves lányt helyezve a történet középpontjába. A csendes, visszahúzódó Lili nem tud beilleszkedni az iskolai közösségbe, csak magányosan sodródik. Egy nap azonban megépíti saját mesterséges intelligencia-alapú robotbarátját. A kezdetben programozott válaszokra épülő kapcsolat lassan elmélyül. Lili beszélget, tanácsot kér a történelem dolgozatához, és ahhoz, hogyan kell barátokat szerezni. Ám miközben ő végre úgy érzi, hogy valaki igazán figyel rá, a környezete egyre jobban aggódik miatta…
A színház nagyszínpadi bemutatóhoz ismét meghirdette Premier és Másnapos bérletét, amelyekkel a nézők az elsők között láthatják az új előadásokat.
A Budaörsi Latinovits Színház bemutatói a 2025/26-os évadban
Nagyszínpad
- Jacques Offenbach Victorien Sardou: A Répakirály// rendező: Kovalik Balázs (bemutató: 2025. október 11.)
- Pedro Almodóvar • Samuel Adamson: Mindent anyámról // rendező: Zsótér Sándor (bemutató: 2025. december 20.)
- Anton Pavlovics Csehov: Ványa bácsi // rendező: Keresztes Tamás (bemutató: 2026. március 7.)
- William Shakespeare: Julius Caesar // rendező: Alföldi Róbert (bemutató: 2026. április 25.)
Városi Ifjúsági Klub
- Petra Wüllenweber • Németh Nikolett: A láthatáron // rendező: Berzsenyi Bellaagh Ádám (bemutató: 2025. szeptember 20.)
- Békés Pál: A Félőlény // rendező: Nyári Ádám (bemutató: 2025. október 3.)
- Vacok 2. (munkacím) // rendező: Szőts Orsi (bemutató: 2026. február)
- Cseri Hanna: CAPTCHA // rendező: Cseri Hanna (bemutató: 2026. tavasz)
Fotók: EE és Borovi Dániel/Latinovits színház