Így választottam tejet az Auchanban

0
41

MILYEN A GMO MENTES ÉLELMISZERLÁNC? ÉS MI AZ A Bleu-Blanc-Cœur?

Van olyan, hogy a multik és a hazai termelők üzletpolitikai elképzelései
találkoznak? A Martontej márkanevű termékeket előállító, ráckeresztúri Prograg-Agrárcentrum Kft. és a budaörsi központú Auchan esete azt hiszem ilyen. Cikkünkből az is kiderül, mit jelent a GMO mentesség és miért fontos, hogy a Prograg-Agrárcentrum Kft. is Bleu-Blanc-Cœur tag lett.

Nehezen tudok választani a budaörsi Auchanban a polcokon található, közel száz
különböző helyről származó tejtermék közül. Szerencsére nem vagyok laktóz érzékeny, de azért eszembe jut egy cikk arról, hogy mikor és milyen formában egészséges a tej fogyasztása. Illetve egy másik, aminek a lényege: ha már élelmiszert állítunk elő, tegyük
ezt úgy, hogy lehetőség szerint az emberiség egészségét szolgáljuk vele.
„Kedves Partnerek, Érdeklődők, Martontej kedvelők! Örömmel értesítünk benneteket, hogy túl vagyunk az Élelmiszerlánc Biztonsági Centrum Nonprofit Kft. auditálásában egy újabb sikeres GMO mentes megmérettetésen és újabb egy évre megkaptuk a GMO mentes termelő üzemminősítést” – osztotta meg a napokban a Martontej márkanevű termékeket előállító, ráckeresztúri Prograg-Agrárcentrum Kft. a közösségi oldalán. A GMO az angol Genetically Modified Organisms rövidítése, és a genetikailag módosított szervezeteket jelenti. Mint ahogy Bodó Ágoston a cég ügyvezetője írja, számukra a GMO mentesség hitbéli kérdés, mert a genetikai módosítások terén bekövetkezett, tudományos léptékkel mérve is gyors fejlődés következtében nem jut elegendő idő a potenciális veszélyek, valamint az emberi egészségre és az élővilágra gyakorolt hosszú távú hatások teljes kivizsgálására. Ezért elővigyázatosságból ők egy GMO-mentes élelmiszerláncot
alakítottak ki.

Az első láncszem a vállalkozás saját földterületein megtermelt takarmány. Nagy előrelépés volt, hogy 2017-ben átálltak a lenmag alapú takarmányozásra és – társulva a Noack Magyarország Kft.-vel és a Vitafort Zrt.-vel – 2019-ben tagjai lettek a francia Bleu-Blanc-Cœur (magyarul Kék Fehér Szív) szövetségnek. Az ilyen termékek jótékony hatását az emberek szervezetére klinikai tanulmányok bizonyítják, az egészséges embereknél megelőzési céllal, míg a krónikus betegségben szenvedőknél kezelési céllal is fogyaszthatóak. Leginkább a cukorbetegeknél, a szív és érrendszeri betegségekkel
küzdőknél figyeltek meg pozitív hatásokat. Nem utolsó sorban a lenmagnak
köszönhetően kellő fehérje is kerül az állatok szervezetébe, így nagyban csökkenthető a szójafelhasználás, ami jelentős a világon. Emellett ha a fenti modellnek megfelelő takarmányt fogyasztanak, a szarvasmarháknál jelentősen csökken a metánkibocsátás, ez pedig igen jelentős lépés a környezetvédelemben.

A második láncszem a Martontej szarvasmarhatelepe Martonvásáron, amely minden környezetvédelmi előírásnak megfelel és ahonnan évi 14 millió liter tej kerül a hazai boltokba.

A harmadik láncszem a 12 000 liter/nap kapacitású tejfeldolgozó üzem, amely a zárt technológiának köszönhetően alkalmas kosher termékek gyártására is.

A negyedik láncszem az értékesítés. A termelői piacok, a termelők saját kis boltja vagy akár boltjai soha nem vehetik fel a versenyt a nemzetközi áruházláncokkal. Tehát a megoldás az, ha a multik és a hazai termelők üzletpolitikai elképzelései találkoznak, hogy egészséges élelmiszereket kell eljuttatni a fogyasztók nagyobb tömegéhez. Természetesen ehhez a vásárlók szemléletváltozása is szükséges, akik az „olcsóság” helyett a minőségi, finom, egyebek között GMO-mentes magyar termékeket részesítik előnyben, illetve mondjuk a Bleu-Blanc-Cœur termékeket.

Még mindig nehezen tudok választani a budaörsi Auchanban a polcokon a tejtermékeknél, majd végül leemelek egy saját márkásat. Megnézve a gyártót: nahát, ez is Martontej! Mehet a kosárba…