Idén kevesebbet kell várni az építőipari szakemberekre… de mit jelent ez?

0
227

Építkezés, felújítás esetén kevesebbet kell várni egy szakemberre idén, mint az elmúlt években. Ez derült ki a Mapei felméréséből, amelyet 1030 szakember megkérdezésével készített. Erről és a vállalat eredményeiről, szemléletéről, terveiről is szó volt a tegnapi sajtótájékoztatón, ahol nem csak Markovich Béla, a magyarországi Mapei cég ügyvezetője beszélt, hanem Veronica Squinzi, az alapító unokája is, aki jelenleg a Mapei vezérigazgatója.

A budaörsi székhelyű Mapei Kft. sajtótájékoztatót tartott tegnap, ami minden újságírónak egy élmény, annak is, aki a számok bűvöletében él és annak is, akinek elsősorban az emberi értékek fontosak. Merthogy Markovich Béla főleg olyan pozitívumokat tart fontosnak a cégvezetésben is, amivel minden tisztességes, becsületes ember azonosulni tud és amelyek az eredmények ismeretében gazdaságilag is rendkívül hatékonyak.

Budaörsön is sokszor hallunk a Mapei-ről, mert fontosnak tartja, hogy itt és Sóskúton, ahol a gyár van, a cég részt vegyen a város életében, különösen, ha segíthet. Ezért például az Illyés gimnáziumban működő kerámia szakképzést folyamatosan támogatja.

Az ügyvezető először beszámolt a magyarországi Mapei múlt évi eredményeiről. A 33,5 milliárd forintos forgalom az előző évihez képest 20,9%-os növekedést jelent, amiben persze benne van az is, hogy árakat emeltek ők is, de csak annyira, ami az ő költségeiket is fedezi. Markovich Béla hangsúlyozta, nem célja, hogy túl magas árakat szabjon és egyébként ezt a szakembereknek sem javasolja.

2023 során a Mapei Kft. továbbra is tervezi folytatni a korábban megkezdetteket:

Minősített Mapei Szakember képzés. A régi és az új termékek használatára megtanítják a szakembereket, mert a jó alapanyag csak 50%-ban biztosítja a kész munka minőségét, a másik 50% azon múlik, szakszerűen van-e elvégezve a munka.

– Tervezőkkel is ismertetik a lehetőségeket.

A lakosságnak adnak hasznos tanácsokat, például a TikTok-on rövid videókkal, a honlapjukon e-book-ok segítségével.

– Utánpótlás támogatása, diákok képzése szakiskolákban, valamint az építési szakmák népszerűsítse 7., 8. osztályosok körében.

– Mapei Értékesítési Akadémia keretében a kereskedőket is oktatják. A budaörsi festékboltokban is Mapei termékekből kiképzett kereskedők vannak, akik teljeskörű tájékoztatást tudnak nyújtani.

– Több új terméket vezetnek be a piacra, például egy olyan fugát, amit könnyű tisztítani és ellenáll a gombáknak.

– A fenntarthatóság érdekében támogatja a Hulladékvadász nevű szervezetet (erdőkben szed szemetet), illetve az itteni kutatások, fejlesztések is környezet- egészségvédelmi szempontokból történnek.

A szakma előrébbjutásának érdekében többek között érdekes és hasznos kutatásokat végez, így a mostani sajtótájékoztatót is egy ilyen felmérés köré építették: a szakemberhiány problémájára. Az elmúlt három évben 138 nap körül volt az az átlagos időtartam, amíg egy megrendelőnek várnia kellett egy szakemberre. Ez idén csak 58, ami jó hír és rossz hír is egyszerre. Jó hír, hogy átlagosan az árajánlat kéréstől számítva elfogadható időn belül, két hónap múlva megkezdődhetnek a munkálatok. Rossz hír, hogy ez a kisebb várakozási idő részben amiatt következett be, hogy a drágulás miatt jóval kevesebben fogtak bele felújításba, építésbe, illetve befolyásolja az is, hogy a szakember mennyiért vállalja el az adott munkát, drágább munkadíj esetén ez is inkább 80 nap, míg közepesen olcsóbbnál 40, de jellemzően a Pest környéki szakemberek kérnek többet, attól távolabbi megyékben olcsóbbak.

Szakemberek közül többet kell várni a generálkivitelezőkre, kőművesekre, burkolókra, általában 65-75 napot, festőre, ácsra, bádogosra viszont kevesebbet, inkább csak 40-50 napot.

A prezentációból kiderült az is, hogy jelenleg nagyjából mire számíthat, aki idén szeretne felújítani, építkezni alapanyag árnövekedés, speciális szakmák… stb. tekintetében. A építőipari anyagok elérhetőségével nincs probléma, a legsúlyosabb, hogy a megkérdezettek közül 35% érzékel beszerzési nehézséget faanyagok esetén, de a tendencia a hiány megszűnését mutatja. Az alapanyagok durva drágulásával nem kell számítani. A megkérdezett szakembereknek viszont 66%-a tervez áremelést 2023-ban.

A Mapei nemzetközi sikere azonban elsősorban abban rejlik, hogy termékei kifejlesztésében alkalmazkodik minden ország sajátos építkezési megoldásaihoz, ahol jelen van. Például Kanadában, ahol az európai cement alapú felületekkel szemben sokszor fára kell tenni a burkolatot, ki kellett és készségesen ki is dolgoztak olyan kötőanyagot, ami a bizonytalan fa felületen is stabilan tart. Ezt az érdekességet Veronica Squinzi mesélte el, amikor azt taglalta, milyen a vállalat hozzáállása a külföldi piacokhoz. Ugyanilyen megfontolásból van az is, hogy az egyes országokban a helyiek viszik a Mapei ügyeit, így Magyarországon is a gyártás, az értékesítés, a vezetőség magyar emberekből áll, a termékskála a magyar viszonyokhoz szabott.

Persze nem maradhatott el annak tárgyalása sem, mit tesz ez, a világ szinte minden szegletében jelen lévő cég a fenntarthatóság érdekében, hiszen az építőipar az egyik olyan ágazat, amin nagy befolyással bír a környezetre. A Mapei igazán odafigyel a fenntarthatóságra, a kutatás-fejlesztés 70%-ban olyen termékek kifejlesztésével foglalkozik, melyek kevésbé terhelik a környezetet:

1. Olyan minőségű termékeket gyárt, amivel ha egyszer jól megcsinálnak valamit, az egyhamar nem válik sitté.

2. Nulla szén-dioxid kibocsátású termékeket is előállítanak hidegburkoláshoz (4 millió tonnával kevesebb szén-dioxid kibocsátás ezeknek köszönhetően).

3. Azzal, hogy szinte minden országban helyben gyártanak, a szállítási távolság kicsi.

4. Betonkeverőben maradt betonból is képesek újrahasznosítani (ReCon Zero).

Markovich Béla elmondta, az elkövetkezendőkben is nagy erőbefektetést szánnak a szakember képzésre és arra is, hogy a jó szakemberek minél jobban megismerhetők legyenek, így például most először közösségi média workshopokat is fognak számukra tartani, ahol kis videók elkészítésével prezentálhatják az építtetni szándékozóknak, milyen munkát végeznek.

A Mapei azon dolgozik, hogy megszabadítsa a lakosságot, az építtetőket a kontároktól, és ehhez például igyekszik segíteni a jó szakembereket, őket megtalálni, amihez idén a Hogyan válassz szakember kampány járul hozzá. Ezen belül a Szakemberajánló Rendszer megalkotása, ahol összegyűjtik a szakemberek bemutatkozó videóit. egyébként Markovich Béla azt mondja, sokkal több a jó szakember, mint a rossz.

 

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here