Pszota Dániel: „A Peugeot márkával kezdődött (…) és újra forgalmazunk itt is Peugeot-t”.
A Renault, a Dacia és újra a Peugeot kínálata is elérhető már a Fábián budaörsi szalonjában, amit 2004-ben a Peugeot-val nyitottak meg, majd a cégcsoporthoz került a Citroën, Isuzu, SsangYong és Opel márka. Pszota Dániel telephely igazgató már a budaörsi ingatlan kialakításában is részt vett és így éppen húsz éve vezeti a márkakereskedést. Vele beszélgettünk.
Éppen húsz évvel ezelőtt írtunk arról, hogy átadták a Fábián budaörsi szalonját, a budapesti után kilenc évvel, a székesfehérvári után öt évvel. Miért pont itt nyitották a harmadikat? Utólag is jó döntésnek bizonyult?
– A budapesti 11. kerületben lévő kereskedésünk és szervizünk túlterheltsége miatt a harmadik telephelyünk megnyitásának célja részben a cégközpont tehermentesítése volt. Olyan helyet kerestünk, amivel egyfelől bővülünk, új területeket, vásárlóközönséget érhetünk el és emellett kellően közel van Budapest nyugati feléhez, hogy a tehermentesítés is megvalósulhasson. A budaörsi kereskedéssel mindkét célt elértük, tehát utólag is jó választásnak bizonyult.
Hogy látja jelenleg a hazai autós piacot és ezen belül a Fábián Kft. helyét? Mit várnak a következő évben? Kezdjük az új autókkal…
– Országosan az összes márkát tekintve az idei év első 10 hónapjában a személyautók értékesítése 8 százalékkal nőtt, míg a kisteherautóké 18 százalékkal a tavalyi év megegyező időszakához képest. Árnyalja azonban a képet, hogy ebben benne van az export magas aránya és a márkakereskedések nevére, kapcsolt vállalkozásaira forgalomba helyezett, tényleges ügyfél nélküli autók száma is. Mi ennek a piacnak egy kis szeletét érzékeljük közvetlenül, a saját márkáink és saját vonzáskörzetünk teljesítményét, ami esetenként jelentősen eltér az országos átlagtól (például egy jól árazott és jól kommunikált modellünk piaci részesedése ugrásszerűen megnőhet egy adott időszakban). Jövőre összességében az ideihez hasonló, tehát stagnáló piacra számítunk és mivel 2025. január 1-től a gyártóknak szigorúbb károsanyag-kibocsátási normáknak kell megfelelni, növelniük kell a tisztán elektromos járműveik értékesítési arányát. Ez az árkülönbség csökkentésével érhető el, ami várhatóan magával hozza a Magyarországon döntő többségben értékesített belsőégésű és hibrid hajtásláncú járművek árainak az emelkedését.
Mennyiben más a használt autópiac?
– A használt autó piacon szintén két számjegyű emelkedést látunk belföldön, de nem mindegy ennek összetétele. A magyarországi forgalomban lévő személy- és kisteherautók átlagos kora ugyanis nagyon magas: 15,8 év, aminek a fiatalítása közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi szempontból is igen fontos. Mi saját járműveinkkel igyekszünk növelni részarányunkat a rövid, közép és hosszútávú bérleti piacon is, amivel nagy mennyiségben tudunk előállítani és eladásra kínálni minőségi, ismert előéletű, fiatal, garanciális használtautókat.
Mi alapján döntik el, hogy milyen márkákkal bővüljön a kínálat?
– A Peugeot márkával kezdődött minden, utána kapcsolatainkat kihasználva olyan márkákkal bővültünk, amelyeknek piaci részesedése és lefedettsége miatt létjogosultsága volt telephelyeink valamelyikén. A képviselt hét márkánkkal két importőrrel dolgozunk együtt. A Citroen, Isuzu, SsangYong és Opel után legfrissebb bővítésünk, hogy Budaörsön pár hónapja elkezdtük a Renault és a Dacia márkák forgalmazását, szervizelését is. És újra forgalmazunk Peugeot t.
Önök tehát szervizzel is foglalkoznak. De melyik tevékenységből származik az árbevétel nagyobb része?
– Ha az árbevételt nézzük, akkor az új autók eladásából származik a legnagyobb rész, de ha a bázist, tehát a ráfordított munkaidőt, létszámot, eszközöket, akkor a szerviz és a karosszéria üzem a meghatározóbb. Értelemszerűen mechanikus szervizünkben elsősorban a saját márkáinkkal szeretünk foglalkozni, mert ahhoz kapják meg a kollégáink az oktatásokat, ahhoz van gyári diagnosztikai műszerünk, azt tudjuk hatékonyan, gyorsan, nagy biztonsággal kezelni. Fel vagyunk készülve ugyan a márkafüggetlen diagnosztizálásra is, de egy idegen márkánál az információnk közel sem annyira teljes, mint a sajátjainknál. A kárrendezés és karosszéria javítása ugyanakkor teljesen más, a lakatos és a fényező üzemünkben márkafüggetlenül vállalunk mindent, sőt, alvállalkozásként más márkakereskedéseknek is dolgozunk.
Jellemezné néhány adattal, hogy milyen infrastruktúrával rendelkeznek?
– Budaörsön 2 hektáros területünk van és 3500 négyzetméteren 50 szervizállással rendelkezünk, de a legtöbb a kollégákon múlik, jelenleg ötvenen vagyunk, a hozzáértés és a hozzáállás a legfontosabb. Az erős műszaki háttéren túl az különböztet meg minket másoktól, hogy hosszú távon gondolkodunk. Igyekszünk ügyfeleinknek egy biztos pont lenni, amihez bármikor nyúlhatnak minden autóval kapcsolatos igényükkel, problémájukkal. Ahhoz, hogy ez a gyakorlatban megvalósulhasson ugyanúgy hosszútávon kell gondolkodnunk kollégáinkkal és beszállítóinkkal is, nekik is ugyanezt a kiszámíthatóságot, biztonságot kínáljuk.
Milyen további fejlesztési elképzelésük van?
– Számos ilyen van, többek között, hogy magánszemélyek és cégek felé is szeretnénk szélesíteni a bérleti konstrukciókat.
Kik az ügyfeleik? Jellemzően helyben élők?
– Igen, a legfontosabb ügyfeleink, tehát a magánszemélyek és kis cégek nagyobbik fele környékbeli – Budaörsön kívül ide értve Törökbálintot, Budakeszit, Budapest szomszédos kerületeit -, legyen szó akár az új, akár a használt autók eladásáról. Az értékesítésünk másik része a nagycéges flottás eladás, az tágabb földrajzi területre irányul.
Többször hangsúlyozta, hogy az eredményesség szempontjából milyen fontosak a munkatársak, az ő képzésük, megbecsülésük. Azt is említette az interjú előtt, hogy az új márkákhoz új embereket vettek fel és ahogy felfutnak, létszámmal is követik majd. Szempont az a kiválasztásnál, hogy helyben él-e valaki?
– Az, hogy budaörsi-e valaki nem szempont, de a közelség mindenképpen előny. Úgy érezzük, hogy hosszútávon azt tudja jól ellátni a feladatát, aki nem tölt el naponta órákat a munkába járással.
Van-e más kapcsolatuk is a helyiekkel, például a társadalmi felelősségvállalás keretében?
– Úgy alakult, hogy a környezetünkben lévő kisebb településeken fejtjük ki leginkább ezen aktivitásunkat, támogatunk állatmentőket, menhelyeket, önkéntes tűzoltóságot, polgárőrséget, Ukrajna irányából menekülőket, továbbá sportegyesületeket, kiemelten a gyermekek rendszeres mozgását előtérbe helyezve. De ezen támogatásokat nem szoktuk marketing célra felhasználni és ezért most sem szeretnék senkit névvel kiemelni.
Névjegy
Pszota Dániel miután elvégezte a Bánki Donát (későbbiekben Budapesti Műszaki) Főiskolát a Peugeot Hungáriánál kezdett dolgozni műszaki területen. Több, mint húsz évvel ezelőtt ott ismerkedett meg Fábián Istvánnal, a Fábián Kft. alapító-tulajdonosával. Az egyik első feladata a budaörsi telephely kialakítása volt és saját karrierjének a fejlődését a cégcsoport fejlődésében látja, ahogy lapunknak fogalmazott: „azóta folyamatosan megtalálom a motivációt mindennapjaimban.”