Ha más a szabály és a valóság, változtassuk meg a KRESZ-t!

0
4

Változtassuk meg a KRESZ-t, hogy jobban hasonlítson a valóságra!

A KRESZ szerint kétirányú forgalmú úton Járművel megállni – ha közúti jelzésből vagy a (2)-(5) bekezdés rendelkezéséből más nem következik – csak az úttest menetirány szerinti jobb szélén, azzal párhuzamosan, egy sorban szabad.” (A 2-5 bekezdések az egyirányú útra, a motorok, biciklik megállására, a lakott területen kívüli megállásra és a megállási tilalmakra vonatkoznak.)

Ez a szabály, a valóság pedig egészen más. A kis, keskeny utakon, a vidéki lakóövezetekben, földúton, zegzugos budai utcákban az autósok bizony nemigen foglalkoznak azzal, hogy melyik oldalon kellene megállni. Ott állnak meg, ahol van hely, vagy amelyik oldalon az úti céljuk található. És mi is ezzel a baj?

Az Észszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület szerint: semmi. Sőt, úgy gondoljuk, hogy az egyszerűbb, gyorsabb parkolás akár az utca másik oldalán valójában veszélyes és a forgalmat esetlegesen megállító manővereket tesz feleslegessé. Gondoljunk bele: ha valaki az egyik irányból érkezik és a másikba menne majd tovább parkolás után, kétszer kell feleslegesen megfordulnia (egy szűk utcában), ha csak a túloldalon talál helyet. Ennél a menetiránnyal szembeni parkolás lényegesen kevesebb kockázattal jár. Valamint úgy gondoljuk, hogy ha a keskeny, kis utcákra szabad a kapubejárókból kitolatva besorolni a forgalomba (és szabad!), akkor az sem jelenthet problémát a jogosítvánnyal rendelkező, vizsgázott sofőrök számára, ha az utca bal oldaláról kell besorolni a forgalomba.

Az egyesület célja ezzel a módosítással a gyakorlatban a legtöbb helyen amúgy is működő, az útkezelők által a legtöbbször hallgatólagosan jóváhagyott, de néha helyenként kampányszerűen végigbüntetett mindennapi parkolási gyakorlat jogszerűsítése. Egy keskeny belterületi úton álláspontunk szerint nem jelent veszélyt a közlekedőkre, ha az út mindkét oldalán bármilyen irányban meg lehet állni. Ugyanakkor felesleges és esetlegesen valóban veszélyt is jelentő manőverezgetést, megfordulásokat lehetne megspórolni a közlekedőknek ezzel az enyhítéssel.

Az ÉKKE által kezdeményezett KRESZ-módosítás szerint a megállást szabályozó részben (40.§ 1-9. pont) egy új pont jelenne meg: „Lakott területen belül kétirányú forgalmú úton, abban az esetben, ha az úttest szélessége a hat métert nem haladja meg és az úttesten felezővonal és záróvonal nem található, járművel az út menetirány szerinti bal oldalán is meg szabad állni.”

A hatméteres szélességi korláttal és a felfestések hiányának előírásával célunk az, hogy valóban csak a keskeny, kisebb forgalmú utakon, utcákon lépjen életbe ez az enyhítés. A széles utakon továbbra is azt tartjuk biztonságosnak, ha a járművek a menetirány szerinti oldalon parkolnak és nem vágnak át keresztben az úton, csak a megfordulásra alkalmas helyeken. A túloldali parkolás természetesen igényel némi extra figyelmet a járművezetők részéről: ha a másik oldalon megállási vagy várakozási tilalom van érvényben, annak felismerése továbbra is a vezető feladata, akkor is, ha nem a tilalmat jelző tábla irányából érkezve parkol le.

Az online szavazásunkra az első napokban mintegy háromezer voks érkezett, a szavazók túlnyomó többsége (75 százaléka) a változtatásra szavazott. Az egyesület a szavazást nem zárta le, az továbbra is elérhető a Traffix.hu oldalon (http://www.traffix.hu/blog/posts/itt-a-traffix-kresz-modosito-javaslata-te-mit-gondolsz-rola ). Amennyiben a szavazás eredménye november végén még egyértelműen alátámasztja a javaslat támogatottságát a közlekedők részéről, az ÉKKE lezárja a szavazást, és még az idei évben kampányt indít az érintett kormányzati szervek irányába a szabálymódosítás KRESZ-be implementálása érdekében.

forrás: TraffiX.hu