Az építőipari vállalkozások többsége még digitálisan éretlen, de egyre többen használnak internetet és informatikai eszközöket. Minden harmadik építőipari szakember félti a munkáját a robotoktól, mégis sokan adnák robot kezébe a munka nehezebb végét – derül ki a budaörsi központú Mapei Kft. friss felméréséből, melyben 230 építőipari kisvállalkozót kérdeztek.
A megkérdezettek 98%-a internetezik rendszeresen. 46% okostelefonon, 54% asztali gépen. 79%-uk használ mobilinternetet. 85% okostelefont használ. A válaszadók mindössze 11%-a rendel interneten építőanyagot, azonban a szerszámot 72% rendelt már online.
„A mobiltelefon, a mobilinternet az építőiparban is megkönnyítette a digitális eszközök elterjedését. Sokan egyszerűen átugrották a számítógépet, és a mobiltelefon az első informatikai eszköz amit használnak. Mobilon böngésznek, e-maileznek, készítenek képeket a munkáikról és mutatnak referenciát a megrendelőknek” – mondta Markovich Béla a Mapei Kft. ügyvezetője.
Nincs piaci kényszer a fejlesztésre
A megkérdezettek 75%-ának nincsen weboldala. Többségüknek azért, mert úgy érzik nem kell, van elég megrendelésük így is. 28% regisztrált valamilyen online szakemberajánló oldalon, 11% pedig tervezi.
Markovich Béla szerint ez óriási hiba. Ugyanis most, amikor bővül az építőipar, éppen most kellene fejleszteni például a digitális képességeket. Ez ugyanis versenyelőnyt jelenthet, főleg amikor lassul az ágazat. Azonban akkor már késő fejlesztésekbe kezdeni.
A digitális eszközök terjedését hátráltatja az is, hogy az ágazatban még mindig az ajánlás a legdominánsabb marketing eszköz. Mindössze a válaszadók 12%-a jut az internetről megrendeléshez. A válaszadók 93%-a megrendelők, valamint 61%-uk más szakember ajánlásai révén jut munkához.
„Képmutatás” minden formában
A válaszadók 75%-a szokott referenciát mutatni a megrendelőknek. 46%-uk e-mailen küld, 60% a telefonján mutatja meg a korábbi munkákról készített képeket. Mindössze 16% mutat nyomtatott fényképeket.
A megkérdezett vállalkozások 43%-a készít szövegszerkesztővel árajánlatot, amit kinyomtatva ad a megrendelőnek. 39% küldi el az e-mailhez csatolva, 37%-uk pedig egyszerűen e-mailt ír ajánlatként. Azonban az építőipari vállalkozások 20%-a szóbeli, 17%-uk kézzel írt, 3% pedig sms-ben írt ajánlatot ad.
Előbb kell félni a digitálisan érett konkurenstől, mint a robotoktól
37% tartja elképzelhetőnek, hogy robotok építik a házakat. A feladat, amit a többség rábízna egy robotra, a falazás, betonozás, vakolás, anyaghordás.
„Sokan nem is hinnék, de például falazó robot már létezik, óránként mintegy ezer tégla lerakására képes. Sőt, már lehet épületeket nyomtatni, ami kiváltja a falazást. Azonban még jó időbe telik ezeknek a technológiáknak az elterjedése. Előbb kell félni a digitálisan érett konkurensektől, mint a robotoktól. Jó eséllyel a digitálisan érett építőipari vállalkozások fogják elhalászni a legjobb megrendeléseket, és valószínűleg ők fogják megvenni később a robotokat, hogy hatékonyabbá tegyék a munkát” – vélekedett Markovich Béla.