A kormányablak dolgozói tájékoztatást tudnak adni, de az Ügyfélkapu+ létrehozását nem tudják véghezvinni, csak a DÁP-hoz tudnak segítséget nyújtani. A regisztrációk elkészítéséhez gyakorlati segítséget a Telekuckóban lehet kérni jövő héten kedden és szerdán, ezekre az alkalmakra hétfőn, azaz 2025. január 13-án lehet bejelentkezni: 06 23 414 446
Fontos információ, hogy 2025. január 16-tól csak annak lehet Ügyfélkapu+ hozzáférése – s ezzel együtt az a lehetőség is, hogy okostelefon nélkül be tudjon lépni! -, aki 2025. január 15-ig elintézi az átállást. Ennek pedig feltétele, hogy legyen sima Ügyfélkapuja! Akinek nincs, az még szerdáig nyithat magának Ügyfélkaput, viszont ahhoz kormányablakban kell elindítani egy folyamatot, így muszáj ezt is elintézni január 15-ig! (Bár az igaz, hogy az Ügyfélkapu+-t is már csak 2025 év végéig lehet használni.)
Aki elmulasztja, hogy Ügyfélkapu+-t regisztráljon, az 2025. január 15. után már csak Digitális Állampolgárságú hozzáférést tud intézni magának, azt is csak a kormányablakban és muszáj lesz hogy legyen valamilyen okoskütyüje hozzá.
Az egyik legfontosabb információ, ami elhangzott a szerdai Ügyfélkapu+ és Digitális Állampolgárság tájékoztatón Budaörsön, hogy nem attól fog eljutni az állampolgárok minden adata a hatóságokhoz, mert ezeknek az applikációknak és beléptető felületeknek a segítségével biztosítjuk számukra a hozzáférést. Minden adatunk a birtokában van az államigazgatás, az Ügyfélkapu+ vagy a DÁP csak – képletesen szólva – egy zárszerkezet, amihez magunknak is biztosíthatjuk a kulcsot, hogy mi magunk is hozzáférhessünk személyes adatainkhoz (ami a kétfaktoros autentikáció miatt biztonságosabbá válik), illetve hivatalos ügyeink intézését teszi egyszerűbbé.
A Telekuckó szervezésében tegnap (20215. január 8-án) délután Ügyfélkapu+ vagy DÁP? címmel tájékoztató előadást tartott Katona Dávid informatikus – aki az IT7 Rendszerinformatika cég ügyvezetője – Budaörsön a Nyugdíjasok Házában. A téma az volt, hogy vajon melyik eszközt válasszuk e kettő közül a 2025. január 16-án megszűnő Ügyfélkapu helyett, amely internetes felületen keresztül eddig hivatalos ügyeink egy részét intézhettük.
Az előadó először azt vázolta fel, hogy már mintegy másfél évtizede zajlik a magyar államigazgatás digitális átállása, folyamatosan kerülnek fel az online térbe (pontosabban szerverekbe) az adatok és előbb-utóbb minden ügyintézést a virtuális térben fogunk végezni. Azt, hogy erre az új átállásra éppen most kerül sor, egyfelől az indokolja, hogy egy jogszabály kötelezővé teszi a kétlépcsős belépési rendszert, másrészt a jelenleg különböző színvonalon elérhető szolgáltatásokat az új felület egységesíti, például a DÁP-os felületen már nincsenek alacsony színvonalú ügyintézési módok.
Az informatikai biztonság is indokolja a változtatást, mert sok ember minden portálra való belépéshez, amit használ, ugyanazt a felhasználónevet és jelszót írja be, és az illetéktelenek így, a sok védelem nélküli weboldal révén valóban könnyen hozzáférhetnek a személyes adataihoz és élhetnek vissza vele akár bűncselekmények elkövetéséhez.
Mi az Ügyfélkapu+? Ezzel tudunk az online térben ügyeket intézni a magyar államigazgatás keretei között. Abban különbözik az Ügyfélkaputól, hogy már kétlépcsős a belépési rendszere. Ahogy eddig, most is kell hozzá egy felhasználónév és egy jelszó, de ezen felül egy úgynevezett autentikátor által generált kód is. Így tudjuk igazolni magunkat a magyar állam előtt online ügyintézés esetén.
Mi a Digitális Állampolgárság? (Kiváltja az Ügyfélkapu-technológiát, illetve akinek DÁP-ja van, nem lehet Ügyfélkapu+-a). A DÁP magasabb szintű technikai kiszolgálást tesz lehetővé, így magasabb színvonalú ügyintézési módot is, sőt, mivel az Ügyfélkapu+ is megszűnik év végén, jövő évtől már csak ez marad. Aki ezt választja, annak nem kell magával hordania a személyi igazolványát, jogosítványát, ha okostelefonon fel tudja mutatni helyette azt a kódot, amiből a megfelelő eszközzel előhívhatók adott igazolvány adatai. Később volt, aki erre kérdezett rá, hogy akkor ezentúl a nyugdíjasoknak majd elég lesz ezt a kódot mutatni a buszsofőrnek is? Ám a válasz az volt, nem valószínű, mert a buszsofőrök még nincsenek ellátva a leolvasó eszközzel.
Ha már megvan a DÁP, könnyebb a felületre való bejelentkezés, mert nem kell felhasználónév és jelszó. De teljesen más, mint az Ügyfélkapu, megint egy új kezelői felületet kell megtanulnunk.
Az a pillanat, amiért az előadás létrejött, hogy akkor melyiket válasszuk a kettő közül, ennél a pontnál érkezett el. Elhangzott, hogy a választást elsősorban az befolyásolhatja, hogy milyen telefont használunk. Okostelefonnal, illetve olyan eszközzel, ami Android vagy iOS rendszerű, bármelyiket lehet használni. De a hagyományos nyomógombos telefon vagy az érintőképernyős időstelefon nem alkalmas ennek a futtatására.
A második megválaszolandó kérdés, hogy eldönthessük, Ügyfélkapu+ vagy DÁP, hogy milyen típusú ügyeket szeretnénk majd jellemzően online intézni? Aki ingatlannal kapcsolatos dolgokat is ezen keresztül szeretne intézni vagy szerteágazóbb ügyköre van a magyar állammal, az jobb, ha a DÁP-ot választja, mert magasabb színvonalon lehet ügyeket intézni, és ez a fejlődőképesebb is. Akinek cége van, annak meg kötelező. Ha csak néhány dolgot intézne rajta, például az EESZT-t nézegetné, akkor egyelőre elég az Ügyfélkapu+.
Ügyfélkapu+ helyett bármikor áttérhetünk a DÁP használatra, de fordítva már nem lehetséges.
Az okostelefonon kívül szükség van még folyamatos internetkapcsolatra is a DÁP-hoz, mert az autentikáció csak akkor működik (mobilinternet, wifi).
Nem elhanyagolható kérdés, hogy a felhasználó informatikai jártassága milyen fokon van, mert például egy mobiltelefon nélküli Ügyfélkapu+ belépés okozhat nehézségeket gyakorlatlan felhasználóknak. Ezért – bár a kezdeti regisztrációja bonyolultabb – lehet, hogy annak, aki kevésbé jártas az informatikában, jobb választás lehet a DÁP, mert azt később, a használat során kezelni egyszerűbb.
(A kormányablak dolgozói tájékoztatást tudnak adni, de az Ügyfélkapu+ létrehozását nem tudják véghezvinni, csak a DÁP-hoz tudnak segítséget nyújtani. A regisztrációk elkészítéséhez gyakorlati segítséget a Telekuckóban lehet kérni jövő héten kedden és szerdán, ezekre az alkalmakra hétfőn, azaz 2025. január 13-án lehet bejelentkezni: 06 23 414 446)
Ügyfélkapu+ otthoni, interneten zajló regisztrációjának menete, ami csak 2025. január 15-ig lehetséges (utána már csak kormányablakban):
- Az ugyfelkapu.gov.hu oldal megnyitása (Ez online lehetséges, mert az Ügyfélkapuba be kell lépnünk az eddig megszokott módon: .)
- Kell legyen egy autentikációs szoftverünk. (Léteznek online és offline autentikációs, azaz kódgeneráló szoftverek.) Mert minden belépésnél – felhasználónév és jelszó beírása után – ez a szoftver generál egy hosszú kódot, amit 30 másodpercen belül be kell írnunk/másolnunk a megfelelő helyre. (30 mp után sincs minden veszve, kérhetünk egy újat)
– ha nem okostelefonon csináljuk a regisztrációt, akkor a számítógépen föl kell keresni egy olyan oldalt, ami erre a kétfaktoros hitelesítésre alkalmas, azaz kódgenerátor. Ilyen oldalak például: Verifyr, TOTP.APP Ezek egyikére regisztrációt kell készíteni. (Verifyr előnye, hogy az adatainkat megőrzi, hátránya, hogy angol nyelvű. A TOTP.APP is angol nyelvű, de az meg azzal okozhat meglepetést – mivel a böngészőhöz kapcsolódik -, hogyha például frissítjük a böngészőt, akkor eltűnik róla minden adat és még az Ügyfélkapu+-t is újra kell regisztrálni. Előnye, hogy offline is működtethető.)
– okostelefonra van például a Microsoftnak, illetve a Google-nak Authenticator-ja, de arra is nagyon oda kell figyelni, hogy ne csaló oldalra találjunk! Fontos tudni, hogy az autentikátor applikációk mindig ingyenesek. A hamisítvány alkalmazások arról ismerszenek meg, hogy fizetésre szólítanak fel, bankkártya adatokat kérnek vagy az Ügyfélkapus jelszót. Az ilyet gyorsan törölni kell.
- A Verifyr honlapon gyors regisztráció után (kér, hogy adjuk meg az email címünket és csináljunk egy jelszót, majd az email címünkre elküld egy linket, amire kattintva véglegesítjük a Verifyr regisztrációnkat).
- Miután az email címünkkel és a jelszavunkkal beléptünk a Verifyr oldalra, ott elő kell készítenünk a terepet az autentikációra. Ehhez kattintsunk a bal oldali menüpontok közül a One-time passwords feliratra.
- Ezután felül a Manage és a Setup cimkék közül a Setup-ra kattintunk és beírogatjuk a megfelelő rubrikákba az oda való beírandókat:
- Ahogy görgetünk lefelé, három rubrika tűnik föl egymás után: Secret, Set a label és Set an issuer.
- A Set a label alatti rubrikába írjuk be a nevünket, illetve a felhasználónevet, amivel az Ügyfélkaput használjuk.
- A Set an issuer alatti rubrikába azt, hogy Ügyfélkapu+
- A Secret majd két ponttal alább fog kelleni (lásd 12.pont).
- Ezután lépjünk be a sima Ügyfélkapuba, kattintsunk az Ügyfélkapu+ igénylésre!
- Előre beírhatjuk ismét a jelszót lejjebb a megfelelő rubrikába (hogy később időt nyerjünk vele).
- A megjelenő QR kód alatt válasszuk a Nem tudom beolvasni a QR kódot-lehetőséget!
- Ekkor egy hosszú szám- és betűkombináció jelenik meg a felületen, amit be kell másolni a párhuzamosan nyitva lévő weboldal, az autentikátor felület (Verifyr), fent említett Secret rubrikájába.
- Ugyanitt legalulra görgetve kattintsunk a Create TOTP (TIME-BASED) feliratra!
- Ezután újra kattintsunk a One-timed passwords feliratra a bal oldali menüben,
- És most kattintsunk a Generate gombra és másoljuk ki a kapott hatjegyű kódot! De innentől csak 30 másodpercünk van arra, hogy elvégezzük a belépést.
- Térjünk vissza az Ügyfélkapu+ regisztrációs oldalára, ahová már beírtuk az ügyfélkapus jelszavunkat, majd az Azonosítás megadása gombra kattintva másoljuk be a kapott hatjegyű kódot!
- Ha kifutunk a 30 másodpercből, akkor új kód generálása (Generate felirat) és újra kimásolása, átlépés, bemásolás – ezt kell megismételnünk.
- Belépés után megjelenik egy törlőkód. Ezt föl kell írni, hogy mindig meglegyen a későbbiekben is, ha az eszköz cseréje vagy bármi miatt újra kell telepíteni az Ügyfélkaput, ahhoz kell. (Ha mégis elveszítődik, kormányablakban tudnak segíteni.)
Az Ügyfélkapu+ bejelentkezés tehát nem sokban különbözik a hagyományos Ügyfélkapustól, csak azt az autentikátor által generált kódot kell pluszban beírni. A regisztrációja egy kicsit bonyolult, mert két, egyidejűleg megnyitott ablak között kell ugrálni a kód miatt.
Amikor legközelebb újra be akarunk lépni az Ügyfélkapu+-ba, már nem kapunk QR-kódot, illetve betű- és számkombinációt, de az elmentett első kód is alkalmas arra, hogy a Verifyr oldalon a Secret-be beírjuk (meg újra be kell írni a nevet/felhasználónevet (Set a label) és azt is, hogy Ügyfélkapu+ (Set an issuer).
Azonban már tervezik, hogy bevezetik az e-mailes jóváhagyást második faktorként, hogy egyszerűbb legyen a bejelentkezés.
DÁP regisztráció:
- Történhet online bizonyos előfeltételekkel:
- Történhet kormányablakban:
– segítenek, hogy az okostelefonra milyen applikációt kell föltelepíteni
– vigyük magunkkal valamely fényképes okiratunkat (személyi, jogosítvány vagy útlevél)
– mobilinternet is kell hozzá
- Online szükséges hozzá:
– 2021. június 23-a után kiállított chip-es személyi igazolvány
– úgynevezett NFC chip-olvasásra képes okostelefon (ha nincs ilyen a telefonunkban, segítenek a kormányablakban)
– PIN-kód, amit a személyi igazolvány kiállításakor adtak
– az aktiváló kártya, ha korábban nem aktiváltuk
– két applikációt le kell tölteni: eSzemélyM applikációt és DÁP applikációt (Androidos: Google Play-ről, iOS-es telefonra: App Store-ból)
A regisztráció menete:
(Az interneten a Digitális Állampolgárság Program oldalán (dap.gov.hu) videós segítséget is találunk ehhez.)
- Az eSzemélyM alkalmazás segítségével aktiváljuk a chip-es eSzemélyi igazolványunkat! (1. eAzonosítás funkció kiválasztása 2. eSzemélyi igazolványt a telefon hátuljához érintve beolvasni azt 3. A zöld Aktiválás feliratra koppintva felurik egy ablak, ahova be kell írni az aktiváló kártyán található 5 számjegyű PIN-kódot (mindeközben ne mozdítsuk el a telefon alatt fekvő személyi igazolványt) 4. A zöld Tovább gombra koppintva létre kell hozni egy 6jegyű PIN-kódot, ez lesz az eAzonosító kódunk. 5. A zöld Tovább feliratra koppintva ismét írjuk be ezt az eAzonosító PIN-kódunkat 6. A zöld Tovább feliratva koppintva: Kész!
- Meg kell nyitni az okostelefonra letöltött DÁP applikációt.
- Koppintsunk a Regisztráció megkezdése feliratra!
- Pipáljuk ki, hogy elmúltunk 14 évesek és (olvassuk el majd) pipáljuk ki az általános szerződési feltételeket!
- A kék Tovább gombra koppintás után találjunk ki egy 6 jegyű kódot!
- A kék Tovább gombra koppintás után erősítsük meg ezt a kódot!
- Ekkor vagyunk benn az alkalmazásban. (Mindig ez a jelszó kell majd az applikációba való belépéshez.)
- A Regisztrálj egyszerűen!-képernyőn válasszuk az eSzemélyi igazolvánnyal opciót!
- A kék Azonosítás indítása felületre kattintás után olvassuk be az eSzemélyi igazolvány hátulját.
- Majd koppintsunk a kék Tovább gombra!
- Engedélyezzük a kamera használatát!
- A megjelenő képkeretbe igazítsuk be az eSzemélyi hátuljának képét!
- Ha sikerült beolvasni (zöld pipa), adjuk meg az eSzemélyi PIN-kódját (amit az eSzemélyi aktivizálásánál megadtunk).
- Érintsük a telefon hátuljához az eSzemélyit az alábbi képen látható módon és koppintsunk a Tovább feliratra, majd várjunk kis ideig, de addig ne mozduljon el! És ne lepődjünk meg, ha ez csak többszöri próbálkozásra sikerül! (négy zöld pötty)
- Adjuk meg a születési dátumunkat és az email címünket!
- Az email címre érkező megerősítő kódot írjuk be!
- Adjuk meg a mobiltelefonszámunkat!
- Írjuk be az SMS-ben érkező kódot!
A DÁP használata a gyakorlatban: Nem kell hozzá felhasználó név, sem jelszó, csak a telefon, amin a DÁP alkalmazás van és a PIN-kód, amit generáltunk hozzá. Ezért, mivel kódot kell beírni az alkalmazásba való belépéshez, a telefon elvesztése esetén sem jutnak illetéktelenek a Digitális Állampolgárság adatainkhoz.
Számítógépen amikor megnyitjuk az Ügyfélkaput, a Digitális Állampolgár verziót választva a képernyőn megjelenik egy QR kód. Mobiltelefonunkkal ezt a QR kódot beolvasva (odatartjuk a képernyő elé) megkapjuk a kérdést: szeretne-e bejelentkezni?
Bejelentkezés után ugyanazok mindazok az ügyintézési felületek, amelyek eddig Ügyfélkapuval használhatók voltak.
Mindazok számára, akik nem szeretnének sem Ügyfélkapu+-t, sem pedig Digitális Állampolgárságot, fontos információ lehet, hogy a kormányablakban nyilatkozni kell arról, hogy nem szeretnénk digitálisan ügyeket intézni és mivel nem fogjuk látni, amit a virtuális üzenetben küldenek nekünk, ezért kérjük, hogy továbbra is papír alapon igényeljük a állami szervekkel és szolgáltatókkal való kapcsolattartást. Amíg van Ügyfélkapunk, addig ezt a kérelmet azon keresztül is beküldhetjük, tehát 2025. január 15-ig.