Budaörs, a körforgalmak városa – jegyzet

0
742

Ha hirtelen átgondolom, 19 körforgalmat ismerek Budaörsön, ebből szinte naponta használok legalább hatot. De annak ellenére sem lepne meg, ha valaki felhívná a figyelmemet még néhányra, hogy próbáltam minden idegszálammal arra összpontosítani, hogy gondolatban bejárom Budaörsöt. (Azért titkon remélem, hogy valaki még most is csak azon bosszankodik, hogy akárhogy is edzi az emlékezetét 16-nál elakadt…)

Mikor a jogosítványomat szereztem, még tanították a budapesti egyetlen körforgalmat, ami nem, nem a Clark Ádám tér (bár 10-ból 9-en rávágták), hanem egy Wekerle-telepi közlekedési csomópont volt a ’80-as évek végén. Nos, az akkori állapotokhoz képest igencsak megszaporodtak ezek a közlekedési talányok, már ha arra gondolok, ahogy azt itthon a legtöbben használják.

Budaörsön Kamaraerdőről járok át minden reggel az óvárosba, s noha alig több mint 3 kilométert teszek meg, az autómnak nem kell arra panaszkodnia, hogy fel se melegszik a motor, mert a rekord 38 perc volt megtenni ezt a távolságot. Az Auchan felé van egy körforgalom, az a fránya két sávos, nem jelentéktelen mértékben teszi próbára a kezdők képességeit, a haladóbbak idegeit. Nem állna távol tőlem szidni bizonyos köröket az autópálya kezdeti szakaszának fizetőssé tételéért, de ebben az időpontban nem érzem azt, hogy kizárólag a városunkra eresztett plusz forgalom lassít le ennyire.

A pálya feletti szakasz lámpáinak beállítását sem találom ideálisnak, de sokszor ez is indifferens, ugyanis a körforgalomban tökéletlenkedők teljesen leblokkolják mindkét sávot.

A tisztán látás kedvéért: a körforgalom belső köre hivatott a haladásra, a külső körbe akkor lehet szabályosan hajtani, ha a behajtáshoz képest következő kijáratnál el is hagyjuk a körforgalmat. Tehát aki a pálya felől jön s tovább halad az Önkormányzat felé, annak a belső sávban a helye. Ahogy annak is, aki tankolni tervez a bevásárló-központ előtti kúton.

De a belső sávban csak kevesen vannak, és nem igazán engedik ki a megfelelő kihajtónál (nem ritkán anyáznak, mutogatnak), holott ők a szabályosak kevesei.

Járhatnék (és szívesen járnék is) kerékpárral, nemcsak a pénztárcámat kímélném ezzel, hanem a környezetet is, és az alakomnak sem válna hátrányára. De sajnos nincs kerékpárút Kamaraerdő és Budaörs pályán átellenes része között. A nagy forgalomban pedig nem szívesen kockáztatnék, különösen nem gyerekkel, pedig 12 éves lányom is szívesen járna kerékpárral.

Így egyelőre füstölve anyázunk és biztos ami biztos, 40 percet számolunk a csúcsidőn kívül 4,5 perces út megtételére. (Ami, tegyük hozzá, körforgalom nélkül se biztos, hogy rövidebb ideig tartana, mert a forgalom megnövekedésének az okait máshol kell keresnünk.)

Írta: Orosházi Erzsébet