A Telex írt ma cikket az új KRESZ tervezetéről, ebből szemlézünk
Két érdekes szó is szerepel az erről szóló részben: az udvariasság és az előzékenység
A gyalogosokra, kerékpárosokra, az elektromos rollerrel közlekedőkre, az autósokra és a tanulóvezetőkre, illetve a motoros védőfelszerelések használatára vonatkozó KRESZ-szabályok is alaposan megváltozhatnak egy a Telex birtokába jutott kormányzati munkaanyag szerint. A mintegy huszonhét oldalas jelentés az ügyben zajló közigazgatási egyeztetéshez készült, és részleteiben annak az egyéves szakmai előkészítő folyamatnak az eredményeire épül, amelyben száz közlekedési szakértő, illetve hetven szervezet vett részt.
Az egyeztetések célja az volt, hogy a száraz nyelvezetű, az utóbbi évtizedekben végrehajtott kisebb módosítások miatt nehezen átlátható, így nehezen tanulható jelenlegi KRESZ-t egy átdolgozott jogszabály váltsa fel. A táblák, vagy jelzőlámpák jelentése ugyanúgy változatlan maradhat, mint a nemzetközi jogrendbe illeszkedő egyéb közlekedési szabályok. Ugyanakkor az új szabályrendszert a mai magyarországi közlekedési szokásokhoz igazítanák, így például több helyen is szó esik benne a kerékpárosokról, valamint részletesen szerepelnek benne az elektromos rollerek is.
Mivel a forgalom nagy részét az autók teszik ki, az autósokra vonatkozó szabályok változása különösen fontos. Egyebek mellett egységesíthetik a sebességhatárokról szóló rendelkezéseket, egyúttal autóúton a mostani 110 helyett akár 120 km/órás sebességhatárt is megengedhetne az út kezelője, autópályák egyes szakaszain pedig akár 140 km/órás gyors szakaszokat is kijelölhetnek. Jelenleg a teherautók, a buszok és az utánfutót vontató autók, lakott területen kívül mindenhol 70 km/órával mehetnek, autópályán pedig 80-nal, a javaslat szerint viszont az összes felsorolt útszakaszon 90-re gyorsíthatnának ezek a járművek.
Ezt a szabályt azzal egészítenék ki, hogy autóútra és autópályára csak olyan járművel, illetve járműszerelvénnyel lehetne felhajtani, amely legalább 70-es tempóra képes, ami 10 km/órával több mint az eddigi alsó határ. A traktorok megengedett sebességét lakott területen kívül 60 km/órára emelnék, a villamosok pedig zárt pályán akár 70-nel is suhanhatnának. A kerékpárosok a tervezet szerint járdán és gyalogos övezetben maximum 10 km/órával tekerhetnének, gyalogosoknak és kerékpárosoknak fenntartott szakaszokon 25 km/óra lenne a rájuk vonatkozó sebességhatár, máshol pedig az általános sebességhatárokat betartva.
Végre írásba kerülhet az úgynevezett cipzárelv, vagyis, hogy amikor két forgalmi sáv közül az egyik megszűnik, akkor az egyenesen továbbhaladó sávban közlekedőknek bizonyos esetekben be kell engedniük a megszűnő sávról érkezőket. Két érdekes szó is szerepel az erről szóló részben: az udvariasság és az előzékenység, amelyek nélkül ez az együttműködés nem elképzelhető, ugyanakkor sokszor egyik sem látható a gyakorlatban, mert a tolakodás a jellemzőbb.
(…)
A gépesített autóvezetés-tanulásnál is fontosabb felvetés a családtagi vezetés lehetőségének megteremtése. A tervezet szerint hozzátartozói támogatással autópályán és autóúton nem lehetne gyakorolni, és erre a tanulóautósok esetében eleve csak a 29 kötelező gyakorlati óra után lenne lehetőség, esetleg 20 óra után, ha ez utóbbi változatot fogadják el végül. Mindkét esetben csökkenhet a képzési költség, mert az országos átlag szerint most 46 óra után sikerül a vizsga a kezdőknek.
Van persze megkötés és némi kockázat is, hiszen csak olyan hozzátartozó segíthetne a kezdőknek, akinek legalább 10 éves a jogosítványa és nem követett el közlekedési bűncselekményt. (…)
A javaslat szerint kötelezővé tennék a kerékpáros bukósisak viselését 14 éves kor alatt, de ez a szigorítási ötlet így is enyhébb az eredeti, sokat vitatott elgondolásnál. (…)
Szintén a korábbi évek gyakorlatához igazodik az a könnyítés, amellyel bizonyos esetekben a gyalogosok zavarása nélkül, legfeljebb 10 km/óra sebességgel akár a járdán is közlekedhetnének a bringások, ahol ezt a helyi útkezelő vagy az önkormányzat külön nem tiltotta meg. (…)
Gyalogos- és a kétféle közlekedési módot előnybe hozó vegyes övezetek ötlete is szerepel a tervezetben: az előbbiekben az út teljes szélességét a gyalog közlekedők használhatnák, és alapvetően itt nem lehetne járművel közlekedni, a vegyes zónákban pedig ugyancsak megszüntetnék a hagyományos autóforgalmat. A járdázás mellett szintén gyakori jelenség, hogy a bringások áttekernek a zebrán, ezért az ezzel kapcsolatos vitákat a bevett szokás engedélyezésével zárnák le a jogalkotók, így a jövőben a bringások a gyalogosok sebességéhez igazodva, de legfeljebb 10 km/órás tempóban kelhetnének át a kijelölt átkelőkön, viszont nem lenne elsőbbségük az autókkal szemben.
Több tízezer kisebb-nagyobb elektromos roller közlekedik már Magyarországon, és bár egységes nyilvántartás nem készül a rollerekről és más mikromobilitási eszközökről, legalább ezek is bekerülhetnek a KRESZ alaposan átdolgozott változatába. A jelentés szerint kis- és nagy teljesítményű rollereket is megkülönböztetnek majd az új jogszabályban, és ezekre merőben eltérő szabályok vonatkoznak majd. Az előbbiek azok, amelyek legfeljebb 25 km/óra sebességre képesek, csak 12 évnél idősebbek használhatnák őket, az első két évben sisakot kéne viselniük, és járdán maximum 10 km/órával, máshol 20 km/órás sebességgel mehetnének, vagy a helyi korlátozást betartva.
Az erősebb elektromos rollerek a segédmotorokra vonatkozó szabályok szerint vehetnének részt a forgalomban. (…)
Forrás: Telex: Birtokunkba került az új KRESZ tervezete, mutatjuk a részleteket