A gyerekek fejlődése a modern világban

0
331

Miért nem lehet a hagyományos nevelési eszközökkel hatni a mai fiatalságra? Milyen pozitív és negatív hatást gyakorolnak a gyermekfejlődésre modern világunk technikai vívmányai? Cikkünk erre próbál válaíszt és tanácsokat adni.

A 40-50 éves generációtól már nem újdonság annak kimondása: „a gyerekkor és gyermeknek lenni már nem olyan, mint régen volt”. Utóbbiakon túl a napjainkban kisgyermeket nevelő szülők és az oktatásban hivatásukat teljesítő tanárok is arra panaszkodnak, hogy a nagyszülőktől tanult és az ezredfordulóig jól bevált nevelési módszerek sorra csődöt mondanak. Világszerte pszichológusok és szociológusok elemzik naponta annak a folyamatnak az okait, amely arra a kérdésre keresi a választ: Miért nem lehet a hagyományos nevelési eszközökkel hatni a mai fiatalságra? Milyen pozitív és negatív hatást gyakorolnak a gyermekfejlődésre modern világunk technikai vívmányai? A játéksziget tanácsai következnek.

Az internet és a televízió hatása a gyermekfejlődésre

Elsőre minden szülő azt gondolhatná: azáltal, hogy a gyermek beleszületik a felgyorsult világba, automatikusan és minden gond nélkül alkalmazkodni tud a technikai civilizációhoz. Rendkívüli mértékben megnövekedett körülöttünk az információ, amelynek befogadásához ugyan minden gyermek alkalmazkodik, ám a rázúdult információmennyiség feldolgozásához vagy éppen értékek mentén történő megszűréséhez bizony segítségre van szüksége. Ez elsődlegesen a szülő felelőssége! A gyermekek fejlődésében ily módon nagyon sok minden okozhat kárt, ám meglepő módon mások hasznot is hozhatnak. Utóbbi az informatikai valamint a telekommunikációs eszközökre is igaz.

Mennyi időt töltsön televíziózással és internetezéssel a gyermek?

Ismernünk kell saját gyermekünket ahhoz, hogy a fenti kérdésre választ adhassunk. Ez ugyanis teljesen egyénre szabott, hiszen van olyan kisgyermek, akinek napi több óra televíziózás sem árt, míg másokat – a pszichés és egyéb gyermeken tapasztalt változások miatt – 20 percre sem ültethet szülő a képernyő elé. Egy két éve készült felmérés szerint a nyugat-európai fiatalkorúak 30%-a 10 percenként nézegeti a mobiltelefonját, ráadásul többsége nem tudna egy hetet sem elképzelni televízió vagy internetkapcsolat nélkül. Nyilván azóta sem javult a helyzet, sőt! Nem árt ellenben szülőként nyitott szemmel járnunk, hiszen bármennyire is megváltoztatta az internet jelenléte a kommunikációnkat, megkönnyítette napi feladataink elvégzését – amely által nem kevés időt és energiát spórolunk – gyermekeink fejlődésére káros hatással is van. A világháló használatának egyik legelszomorítóbb ellentmondása, hogy miközben kinyitja a körülöttünk lévő virtuális teret, megteremti sőt kifejezetten ösztönzi a bezárkózás lehetőségét, amely katasztrofális hatást gyakorol a gyermek valódi emberi kapcsolataira, vagy azok kiépítésének lehetőségeire. Az internethasználat elhatalmasodása esetén szülőként nekünk kell felkelteni gyermekünket a kényelmes fotelből, és kiléptetni a négy fal közül.

Ezzel óvhatjuk meg őket!

Nem kell teljesen megvonni a fenti eszközök használatát, de nap mint nap figyeljünk arra, hogy a gyermek megismerje és gyakorolja a közvetlen verbális kommunikáció lehetőségeit, élményörömeit és hasznosságát. Kezdeményezzünk újra és újra beszélgetéseket, és ami talán ennél is fontosabb, tanítsuk meg őket a közvetlen tapasztalatszerzés örömére. A társaságban eltöltött közös játszások, sportolási lehetőségek és kirándulások a koncentráció fejlesztésére is kiemelkedő hatással vannak. Az egyre nagyobb horderejű mobilitás és a nyugati kultúra terjedése azt valószínűsíti, hogy a fenti folyamatok – és itt elég, ha a mobileszközök gyors terjedésére gondolunk – tovább erősödnek majd. Az új eszközöket pedig nemcsak biztosítani kell a gyermekeknek, hanem használatukat megtanítani és kontrollálni is.