A fesztivál 3. napja: kerekasztal beszélgetés, koncertek, színház, mozi, névadó ünnepség

0
426

Kerekasztal-beszélgetéssel kezdődött a 24. Budaörs Fesztivál harmadik napja. Délután ötkor a PostART szalonjában azt vitatták meg, hogy milyen hatása van a digitalizációnak a kultúrafogyasztásra, illetve hogy mennyiben van igény az online közvetített kultúrára. Több helyszínen voltak koncertek: a Zichy majorban, a Kálváriánál és a PostART udvarán. Majd párhuzamosan kisfilmeket vetítettek a Zichyben, zenés-performatív színház volt a művházban és a városházán elnevezték a II. emeleti nagytermet: mostantól Schmidt Mátyás nevét viseli.

Az idei Budaörs Fesztivál harmadik napja sem szűkölködött kulturális programkínálatban. Délután a PostART hátsó szalonjában a digitalizáció és a kultúra összefonódásáról volt szó, illetve arról, hogy mi jellemzi manapság a kultúrafogyasztást, az online vagy az élő előadás, és melyik a jobb? A beszélgetést Szórádi Erika vezette, aki az egész fesztivál háziasszonya is egyben.

A kerekasztal-beszélgetés résztvevői voltak: Gyeskó Ágnes, az Illyés gimnázium magyar tanára, Máté Gábor színész, színigazgató, St. Martin zenész és Kurinyecz Gergely, aki a LiveYu online platform társalapítója, amely online közvetítéssel foglalkozik. A kérdésre a rövid válasz többségük részéről az volt, hogy mindkettőre szükség van, bár St. Martin véleménye annyiból különbözött a többiekétől, hogy az online csak kiegészítése lehet az élő előadásnak, például telt ház esetén, de semmiféleképpen nem veheti át a helyét. Elmesélte, milyen borzalmas megoldásnak tartja például azt, ha a közönség reakcióját műtaps-gomb megnyomásával fejezheti ki.

Azzal lényegében mindenki egyet értett, hogy színházi előadás, koncert és egyébként minden emberi kommunikáció élőben az igazi, úgy ad igazi élményt. Az előadó művészet mellett a tanítás is sokáig online folyt, ami elsősorban nem a hagyományos, kinyilatkoztató oktatást érintette hátrányosan, hanem az olyan tantárgyakat, amiket Gyeskó Ágnes tanít: a magyar, filozófia, etika, s ezek tanításában sok olyan módszert, technikát kell alkalmazni, ami online nem megvalósítható, drámapedagógiai módszerek például, ahol több ember ül össze és játszik.

A tanárnő szerint tulajdonképpen nem kellene az online világ ellen ágálni, hiszen az élet rendje, hogy változik a világ. Például Szókratész korában a filozófusok nem írták le gondolataikat, az eszmefuttatásoknak csak úgy volt számukra értelme, ha párbeszédekben nyilvánult meg. És azt szokták meg, hogy csak szájhagyományok útján terjedő kultúra van. Az egész írásbeliség csak 2500 éves, azelőtt a tanulás tapasztalati volt és mozgásos. Mi ezt nagy változásnak érezzük, de nem ez az első ilyen.

Kurinyecz Gergely cége akkor kínált megoldást az online közvetítésekre, amikor teljesen leállt a kulturális élet a pandémia miatt. Újításuk elsősorban azt jelentette, hogy mindössze néhány másodperces csúszással került az előadás a befogadóhoz, a nézőhöz. A semminél még ez is jobb volt, később azonban a szervezők egy része nem volt nyitott arra, hogy egy élő előadást online is közvetítsenek, mert attól féltek, hogy akkor kevesebb jegyet vesznek az igazi előadásra. Holott a szándék az volt, hogy azok is meg tudják nézni, akik valamilyen ok miatt egyáltalán nem tudnak elmenni az élő előadásra.

A Zichy majorban jazzkoncert volt, fellépett a Nagy Emma Quintet. Este nyolctól a Malter Vándor Filmfesztivál kisfilmjeit vetítették. A fiatal lány és zenekara szó szerint elvarázsolta a közönséget ábrándos stílusával. Különösen a gitáros teljesítményét szeretnénk még kiemelni.

A Kálváriánál a Kodachrome duó zenélt, majd Vodku fiai, akik Cseh Tamás – Másik János – Bereményi Géza dalokat adtak elő. A nézők piknik szerűen élték meg a nagyon kellemes környezetben és napsütésben, este pedig a lagyon melegben.

Mindeközben a városházán Schmidt Mátyásra emlékeztek annak kapcsán, hogy róla nevezték el a II. emeleti nagytermet. A névadó ünnepségen és emléktábla avatáson beszédet mondott Budaörs polgármestere, Wittinghoff Tamás, Bretzfeld alpolgármestere, Jürgen Wiedel és Schmidt Mátyás gyermekei.

A PostART udvarán koncertezett először a Filc zenekar lépett fel, a Fülesbagoly tehetségkutató nyertese. Őket követte Ohnody, azaz Hegyi Dóra, Artisjus díjas énekes és zenekara. Este tízkor pedig az Analog Balaton.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here