A fejlesztő játékoktól az autizmuson át a “másként” tanításig

0
375

Délelőtt a gyerekeknek, délután a felnőtteknek, elsősorban pedagógusoknak és szülőknek szánták a szervezők, a Tegyünk Együtt Városunkért Egyesület (TEVE) a programokat a szombati, szeptember 8-i Egészségnapon. Az 1. Számú Iskola aulája azonban nem igazán akart megtelni érdeklődőkkel. Összességében ugyan mintegy 120-an regisztráltak (ez volt a feltétele, hogy a résztvevők az iskola menzáján elfogyaszthassák a budaörsi Friedmann ház ételét, a csirkecomb roládot parajjal töltve, medvehagyma mártással, puliszka tortát brindzával és kápia paprikával, illetve a köles almás házi rétest,  amivel megnyerték az idén az Év közétkeztetője címe), a délelőtti mesék és ebéd után sajnos sokan hazamentek és így éppen csak a lényegről maradtak le. Amire a magyarázat kettős: egyrészt a kisebb gyerekek elfáradtak, másrészt, bár a nap eseményei külön-külön többé-kevésbé meg voltak hirdetve, a teljes program, időbeosztással, még a helyszínen sem állt az érdeklődők rendelkezésére. Pedig igen értékes szakmai előadásoknak, illetve tekintettel az érdeklődők számára, interaktív beszélgetéseknek lehettünk tanúi.

Dr. Dér Péter mogyoródi gyógyszerész, a Magyar Gyógyszer Tudományi Társaság Pest megyei elnöke egyebek között az étrendkiegészítőkről (nem a gyógyszerek helyett, hanem azok mellett és főként megelőzésre ajánlotta), a méregtelenítésről (az egészséges máj és vese mellett erre nincs szükség), a lábdagadásról (ki kell zárni a különböző lehetőségeket és a valódi okot megtalálva azt kell kezelni), a nyári fejfájásról és a bőrünk belülről történő hidratálásáról (magyarán igyunk meg legalább napi 2,5 liter folyadékot) beszélt. A hallgatóság soraiban ülők közül, főként azok, akik éppen az előadó által megkérdőjelezett alternatív gyógyászatban érdekeltek, bizony vitába szálltak volna vele, de itt és most nem került rá sor.

Gergely Ildikó (az ELTE testnevelési tanszékének tanára) életeleme a mozgás és a tanítás. Folyamatosan újabb és újabb játékötletekre ébred, s a szükséges fejlesztő hatások elérése érdekében szabályokat változtat a játékokban és így újabb izgalmas játékokat talál ki – írtuk róla az esemény beharangozójában. Előadás helyett az iskola udvarára invitálta a szülőket és a gyerekeket és néhány ugrókötéllel mozgatta meg őket. Hol „kígyót”, hol „hullámokat” kellett átugrálni vagy átbújni alatta, és igen érdekes volt látni, hogy a 6, a 9 és a 13 éves gyerekek életkorukból adódóan milyen eltérően oldották meg a feladatokat. Majd természetesen ezeknek a mozgásos játékoknak a hatásiról lassan átterelődött a szó arra, hogy miért olyan nehéz a régi, berögzült (nevelési) szokásokon változtatni, de miért és hogyan kell mégis „másfajta” testnevelésórát tartani.

Dr. Simó Judit gyermekpszichiáter, az FSZK Nyolc Pont projektjének vezető szakértője, az Autizmus Koordinációs Iroda szakmai tanácsadója. Nevéhez e témakörben számos kutatás kötődik és munkásságát több, rangos díjjal elismerték már. Sajnos ő is igen szerény számú érdeklődő előtt beszélt arról, hogy bár talán ez az a terület, amihez ért, de nem tud egyértelműen választ adni arra, hogy ki az autista, mi az autizmus. (Az előadásából hamarosan külön is beszámolunk – a szerk.)

A harmadik előadó Szentkuti Gabriella kineziológus és coach volt, aki nyitottan fogadta e sorok írójának a megjegyzését, hogy szkeptikus vagyok az általa képviselt tudomány hitelességét illetően, majd fokozatosan vezette rá a kis kerekasztal beszélgetés résztvevőit arra, hogy milyen egyszerű fogásokkal csökkenthetjük saját magunkban, illetve a környezetünkben lévőkben a stresszt. Például úgy, hogy minden testrészünket összeszorítunk, majd hirtelen ellazítunk. Illetve, hogy egyik kezünket a homlokunkra tesszük, a másikat a tarkónkra, mély levegőt veszünk és kifújjuk.

A program tehát az óvodáskorúak fejlesztésével indult, majd a kisiskolásokat érintő problémákkal folytatódott és így jutott el a nagyobb gyermekek számára kidolgozott tanulási módszertanhoz. Pontosabban Balatoni József, azaz Jocó bácsi egy újfajta tanár-diák kapcsolatról mesélt, először Tibenszky Moni Lisa, a Felelős Szülők Iskolája alapítójának, majd a közben kicsit nagyobbra bővült körben ülő hallhatóság kérdéseire válaszolva.  A fiatal (1987-ben született) “tetkós töritanár” saját életének meghatározó részleteibe is engedett bepillantani. (Erről szintén bővebben írunk majd – a szerk.)

Az előadásokat egészségünkkel kapcsolatos szűrések kísérték és a Vöröskereszt jóvoltából egy bábun az újraélesztést is ki lehetett próbálni egy erről szóló előadás előtt és után.

Nagyné Gál Edit a TEVE elnöke lapunknak elmondta, hogy az egyesületet barátokkal, családtagokkal tavaly hozta létre, és három programmal pályázott a Nemzeti Együttműködési Alapnál (NEA), amelyek megvalósításához támogatást nyert. Az első program volt ez a mostani, amiből nyilván leszűri majd a tanulságokat. Még az idén novemberben szeretne egy Mátyás királyhoz kapcsolódó, hagyományőrző rendezvényt és már jövő év elején egy közbiztonsági napot tartani.